Z operą przez łódzkie - cykl koncertów Teatru Wielkiego w Łodzi
Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber oraz Dyrekcja i Pracownicy Teatru Wielkiego w Łodzi zapraszają na cykl koncertów w regionie łódzkim „Z operą przez łódzkie”.
Teatr Wielki w Łodzi to największa instytucja kultury w regionie łódzkim, najczęściej zaprasza widzów do siebie, ale tym razem jedzie w gości do Państwa. „Z operą przez łódzkie” to nowy cykl koncertów, z którym Teatr rusza w drogę. Artyści Teatru Wielkiego w Łodzi zawitają do różnych miejsc w województwie łódzkim, prezentując to, co potrafią najlepiej. Opera i operetka, pieśni i piosenki, ballady i utwory mające swoje źródła w folklorze… Z humorem i bardziej poważnie. Repertuar będzie niezwykle bogaty, a wyobraźnia muzyczna i umiejętności interpretacyjne wykonawców rozległe i często zaskakujące.
Cykl rozpoczyna się od wyjątkowego utworu w wyjątkowym okresie.
W Wielkim Tygodniu, 4 kwietnia 2023 roku o godz. 19:00, Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na koncerty Requiem Giuseppe Verdiego do Bazyliki katedralnej pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Łowiczu, Stary Rynek 24/30. Na koncert wstęp jest wolny, Organizatorzy zachęcają do wcześniejszego przyjścia, aby zarezerwować miejsce siedzące.
Giuseppe Verdi – kompozytor kilkudziesięciu oper, w tym takich hitów jak Traviata, Aida, Rigoletto czy Trubadur – prawie zupełnie nie próbował swoich sił w komponowaniu poza operą. Dzieło Verdiego mimo, że wyrosło na gruncie chrześcijańskich idei i symboli, nie jest typową mszą żałobną w liturgicznym rozumieniu. Utwór powstał spontanicznie, jest wyrazem smutku i żalu po śmierci przyjaciela, smutku tak wielkiego, że Verdi nie był w stanie uczestniczyć w pogrzebie poety. Temu przejmującemu uczuciu Requiem zawdzięcza intensywną siłę oddziaływania na słuchacza, a szczerość emocji, jakie towarzyszyły kompozytorowi podczas tworzenia, do dziś możemy usłyszeć w każdym takcie zagranym przez orkiestrę i w każdej zaśpiewanej nucie.
Giuseppe Verdi
Requiem
Messa da Requiem
msza żałobna na solistów, chór i orkiestrę
koncert w Bazylice katedralnej pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
4 kwietnia 2023 | godz. 19:00
części utworu:
Requiem aeternam i Kyrie
Dies irae
Domine Jesu Christe
Sanctus
Agnus Dei
Lux aeterna
Libera me
wykonawcy:
JOANNA WOŚ (sopran)
AGNIESZKA MAKÓWKA (mezzosopran)
DOMINIK SUTOWICZ (tenor)
GRZEGORZ SZOSTAK (bas)
oraz
CHÓR i ORKIESTRA Teatru Wielkiego w Łodzi
dyrygent – RAFAŁ JANIAK
JOANNA WOŚ – sopran
Jest laureatką prestiżowych konkursów i festiwali wokalnych, m. in. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao i wielokrotną zdobywczynią Złotej Maski – nagrody krytyków muzycznych.
Debiutowała w Teatrze Wielkim w Łodzi partią tytułową w Łucji z Lammermooru Donizettiego. Później na jego scenie stworzyła dziesiątki znakomitych kreacji wokalno-aktorskich m.in. jako Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta, Rozyna w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Olimpia w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha, tytułowa Anny Boleny Donizettiego, Violetta w Traviacie, Gilda w Rigoletcie Verdiego, Elwira w Purytanach Belliniego czy Norina w Don Pasquale Gaetano Donizettiego a także tytułowe: Maria Stuarda, Lukrecja Borgia Wykonuje także partie: Oskara w Balu maskowy Verdiego, Szemachańskiej Królowej w Złotym koguciku Nikolaja Rimskiego-Korsakowa, Musetty w Cyganerii Pucciniego, Hrabiny w Weselu Figara, Fiordiligi w Cosi fan tutte, Donny Anny w Don Giovannim, Magdy w La rondine Giacoma Pucciniego, Eurydyki w Orfeuszu i Eurydyce Christopha Glucka czy Żony w Życiu z Idiotą Schnitkego. Bogaty jest również repertuar koncertowy Joanny Woś, są w nim m.in.: Stabat Mater Pergolesiego i Rossiniego, Requiem, Exultate Jubilate oraz msze Mozarta, Mszę cecyliańską Gounoda, Requiem Fauré’go, Carmina burana Orffa oraz Stabat Mater Szymanowskiego. W 2008 roku dla Polskiego Radia nagrała z Kevinem Kennerem recital arii z 18-stu oper Księcia Józefa Michała Poniatowskiego.
W 2005 roku artystka uhonorowana została Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Artystka z wielkimi sukcesami kontynuuje swoją karierę w Teatrze Wielkim w Łodzi, ale także na zagranicznych scenach operowych i estradach filharmonicznych. Ostatnio Joanna Woś odnosi spektakularne sukcesy w pozycjach, których dotąd nie śpiewała: Blanche w Tramwaju zwanym pożądaniem Previna, Ona w Głosie ludzkim Poulenca i tytułowa Madame Butterfly Pucciniego
AGNIESZKA MAKÓWKA – mezzosopran
Ukończyła studia w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz studia podyplomowe w „Mozarteum" w Salzburgu. Od 1998 r. jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi.
Jest zdobywczynią wielu nagród i wyróżnień artystycznych. W 1992 roku zdobyła II nagrodę w Międzyuczelnianym Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju a w 1994 r. otrzymała wyróżnienie w Konkursie im. Roberta Schumana w Zwickau (Niemcy). Niespełna rok później została laureatką III nagrody w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 1997 r. otrzymała wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonina Dworzaka w Karlowych Warach, w 2000 r. zdobyła nagrodę Polskiej Akademii Nauk, a w 2006 r. za całokształt działalności artystycznej otrzymała nagrodę od Marszałka Województwa Łódzkiego. W 2022 roku odznaczona Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”
Dzięki swoim umiejętnościom aktorskim i szerokiemu wachlarzowi możliwości wokalnych w ostatnich sezonach była obsadzona aż w 22 tytułach operowych, w tym zaśpiewała w ośmiu premierowych wystawieniach spektakli: w roku 2006 można ją było usłyszeć w tytułowej partii w Carmen Georgesa Bizeta oraz partii Cherubina w Weselu Figara W.A. Mozarta, w 2007 roku jako Bronię w Hrabinie Stanisława Moniuszki, a w 2008 roku wcieliła się w postać Papageny w Czarodziejskim flecie Mozarta, Olgi w Onieginie Piotra Czajkowskiego oraz Izabelli we Włoszce w Algierze Gioacchino Rossiniego.
Szczególnie udany był dla niej rok 2010, w którym z ogromnym powodzeniem wystąpiła m.in. w partii Jeżibaby w Rusałce A. Dvoraka, a także w światowej prapremierze opery Kochankowie z klasztoru Valldemosa Marty Ptaszyńskiej w inscenizacji Tomasza Koniny, gdzie zaśpiewała główną partię – George Sand, zdobywając wiele znakomitych recenzji i uznanie krytyków. W tym samym roku Agnieszka Makówka zaśpiewała również w premierze Damy pikowej Piotra Czajkowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego, która była współprodukowana z Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie oraz The Israeli Opera TEL-AVIV-YAFO. Poza repertuarem operowym artystkę można również podziwiać w cyklach koncertów organizowanych przez Teatr Wielki w Łodzi – Wieczorach kolęd, koncertach walentynkowych oraz Galowych Koncertach Noworocznych.
DOMINIK SUTOWICZ – tenor
W 2008 roku ukończył Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu solowego prof. Andrzeja Niemierowicza. Jeszcze w tym samym roku został zaangażowany jako solista w Teatrze Wielkim w Łodzi, gdzie debiutował partią Freda Eynsford-Hilla w musicalu My Fair Lady F. Loewego. Uczestniczył w kursach wokalnych prowadzonych przez m.in.: Helenę Łazarską, Kałudi Kałudowa, Piotra Kusiewicza. Otrzymał pierwsze wyróżnienia na I Festiwalu Włoskiej Muzyki Operowej Belcanto Per Sempre (2012).
Jego repertuar obejmuje partie m.in.: Maxa (Wolny strzelec Webera), Don José (Carmen Bizeta) Cavaradossiego (Tosca Pucciniego), Pinkertona (Madama Butterfly Pucciniego), Manrica (Trubadur Verdiego), Ismaele (Nabucco Verdiego), Hoffmanna (Opowieści Hoffmanna Offenbacha), Samsona (Samson i Dalila Saint-Seansa), Księcia (Rusałka Dvořaka), Steuermana (Latający Holender Wagnera), Stefana (Straszny dwór), Jontka (Halka), Parii (Paria Moniuszki), Manru (Manru Paderewskiego), Otello (Otello Verdiego), Barinkaya (Baron cygański J. Straussa). Poza muzyką operową wykonuje również dzieła oratoryjne takie, jak: Msza koronacyjna Mozarta, czy Requiem Verdiego.
Na swoim koncie posiada nagrania: Mszy Koronacyjnej, Requiem Schnittke, oraz Halki Moniuszki, nagranie z okazji 200. urodzin Stanisława Moniuszki w Teatrze Wielkim w Poznaniu przez wytwórnie DUX.
Współpracuje z Operą Krakowską, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Bałtycką, Operą Wrocławską, Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Śląską, Tiroler Landhestheater w Innsbrucku, Finnish Nationale Opera Helsinki, Anhalitisches Theater Dessau, Teatrem Wielkim Operą - Narodową w Warszawie gdzie w sezonie 2015/2016 debiutował partią Stefana w Strasznym dworze Moniuszki w reżyserii Davida Pountneya, pod kierownictwem muzycznym Andriya Yurkevycha.
1 października 2019 z okazji 200. urodzin Stanisława Moniuszki Dominik Sutowicz zaśpiewał partie Jontka w koncertowym wykonaniu Halki S. Moniuszki w Berliner Philharmonie pod kierownictwem Gabriela Chmury. Odznaczony Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”.
GRZEGORZ SZOSTAK – bas
Uzyskał dyplom Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym na kierunku wokalistyka, a następnie Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na Wydziale Sztuk Scenicznych – kierunek śpiew klasyczny. Jest wykładowcą na Uniwersytecie Łódzkim na Wydziale Filologicznym – Zakład Dialektyki Polskiej i Logopedii.
Debiutował na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie rolą Szóstaka we Flisie St. Moniuszki. W latach 1993-2004 był solistą Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, następnie prawie dekadę (2003-2012) śpiewał jako solista w Teatrze Muzycznym w Lublinie. Od sezonu 2008/2009 jest solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Operą Śląską w Bytomiu, Operą Krakowską w Krakowie, Operą Wrocławską, Filharmonią Narodową, Filharmonią Śląską, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Sudecką oraz Filharmonią Dolnośląską.
Brał udział w koncertach i przedstawieniach operowych i musicalowych na terenie Europy i Azji w tym np. koncerty dla Belgijskiej Rodziny Królewskiej, a także Księżnej i Księcia Luksemburga, koncerty w Pałacu Festiwalowym w Cannes oraz w Montreux, występował również na deskach Opery w Dubaju.
W repertuarze ma ponad 70 partii solistycznych m.in. Skołuba, Zbigniew w Strasznym dworze oraz Stolnik w Halce St. Moniuszki, Don Basilio, Don Bartolo w Cyruliku sewilskim oraz Don Geronio w Turku we Włoszech G. Rossiniego, Sarastro w Czarodziejskim flecie i Komandor w Don Giovannim W.A. Mozarta, Lindorf, Coppelius, Dr Miracle, Dapertutto oraz Crespel w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha, Wodnik w Rusałce A. Dvořaka, Zaccaria w Nabucco, Filip II, Wielki Inkwizytor w Don Carlosie, Ramfis w Aidzie G. Verdiego, Książę Gremin w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego, tytułowy Don Pasquale G. Donizettiego, Timur w Turandot G. Pucciniego, Hunding w Walkirii i Daland w Latającym Holendrze R. Wagnera, Tewje w Skrzypku na dachu J. Bocka.
RAFAŁ JANIAK – dyrygent
Kompozytor, dyrygent i pedagog urodzony w 1986 roku. Ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem prof. Antoniego Wita (2011), a także studia kompozytorskie (również z wyróżnieniem) w klasie prof. Stanisława Moryto (2010) na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. W roku 2016 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura a w roku 2020 stopień doktora habilitowanego.
W swoim dorobku posiada wiele nagród zdobytych w konkursach muzycznych ogólnopolskich i międzynarodowych wśród nich m.in. I nagrodę I Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II w Warszawie (2007), III nagrodę IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra” w Częstochowie (2008), wyróżnienie na 51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010), a także był półfinalistą Conductitng Competition „Donatella Flick” w Londynie (2014). Jest zwycięzcą konkursu na napisanie opery organizowanego przez Teatr Wielki w Łodzi. Jury, pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego przyznało jednogłośnie Grand prix. Dodatkowo zdobył również laur nagrody publiczności. Premiera opery Człowiek z Manufaktury odbyła się w lutym 2019 r., a jej wersja plenerowa w maju 2019 na rynku Łódzkich Włókniarek była wydarzeniem bez precedensu.
Dwukrotnie został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007,2012), Prezydenta Miasta Gdańska (2005, 2009), oraz Keimyung University Foundation (Korea Południowa 2009). W 2018 został laureatem programu stypendialnego „Młoda Polska”, a także otrzymał prestiżowe stypendium dla wybitnego młodego naukowca przyznane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
W sezonie 2013/14 był asystentem Jacka Kaspszyka a w sezonie 2012/13 Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej, któremu również miał zaszczyt asystować, współpracując z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie (m.in. Korea Płd, Hiszpania).
Rafał Janiak regularnie koncertuje z większością polskich orkiestr m.in. Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach oraz Filharmonii Krakowskiej, Łódzkiej, Śląskiej, Bałtyckiej, Lubelskiej, Gorzowskiej, Zielonogórskiej, Podkarpackiej, Opolskiej czy Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot.
We wrześniu 2012 Rafał Janiak zadebiutował na festiwalu „Warszawska Jesień” prowadząc koncert z udziałem orkiestry Filharmonii Narodowej, Podczas kolejnej edycji „Warszawskiej Jesieni” (2013) artysta poprowadził koncert finałowy.
Repertuar artysty obejmuje dzieła symfoniczne, koncertowe a także oratoryjne. W 2011 roku zadebiutował jako dyrygent operowy prowadząc premierowe przedstawienie Cosi fan tutte W.A.Mozarta. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej we współpracy z UMFC objął kierownictwo artystyczne nowej inscenizacji Don Giovanniego W.A. Mozarta, w 2017 na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie Oniegina Czajkowskiego oraz w 2022 Suor Angelica i Gianni Schicchi Pucciniego (współpraca z UMFC).
Od 2017 roku jest kierownikiem artystycznym nowopowstałej Chopin University Chamber Orchestra, z którą odnosi wiele znaczących sukcesów. Zespół ma w swoim dorobku już kilka nagranych płyt, z których najnowsza została nominowana do nagrody „Fryderyki 2021”. W ostatnim czasie wspólnie występowali podczas tournée po Chinach, dając ponad 20 koncertów (lipiec 2019).
Aktualnie pracuje na stanowisku adiunkta na swojej macierzystej uczelni pełniąc funkcję dziekana wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej UMFC.
Od stycznia 2023 roku jest zastępca dyrektora ds. artystycznych w Teatrze Wielkim w Łodzi.