Wokół Alterfonii na Eufoniach [rozmowa z Markiem Horodniczym]

09.11.2024

W sobotę 9 listopada podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie w muzyczną podróż na Kaukaz zabierze słuchaczy zespół Gurdjieff (Gurdżijew) Ensemble z Armenii, który zagra na tradycyjnych instrumentach ormiańskich i bliskowschodnich. Koncert ten będzie pierwszym wydarzeniem podczas tegorocznego festiwalu, który wpisuje się w nurt alternatywnych dźwięków czyli „Alterfonii”. Więcej na ten temat opowiedział nam Marek Horodniczy, członek zespołu programowego Eufonii, w rozmowie z Igorem Torbickim.

Igor Torbicki: Rozdział Eufonii na trzy nurty jest nowością, a Alterfonie wydają się propozycją najbardziej skierowaną do odbiorców z młodszej grupy wiekowej. Jaki był klucz wydzielenia tego pasma?

 

Marek Horodniczy: Od początku istnienia Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie oprócz koncertów muzyki klasycznej w wielkich salach koncertowych, odbywają się wydarzenia o charakterze alternatywnym, ogniskujące się przeważnie na rozmaitych odmianach muzyki elektronicznej i improwizowanej. Nasze doświadczenie uczy, że nie jest to oferta tylko dla młodszych odbiorców. Pierwsza edycja Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie odbyła się w 2018 roku. Od początku zainteresowanie organizatorów festiwalu ogniskowało się na obszarze szeroko rozumianej Europy Środkowo-Wschodniej oraz twórczości muzycznej, która w mniejszym lub większym stopniu nawiązywała do tego terytorium. I tak np. duet Biosphere / Deathprod w 2018 roku prezentował nagraną w dwadzieścia lat wcześniej interpretację kompozycji Arne Nordhaima zarejestrowanych pod koniec lat 60. XX w. legendarnym Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia, a w 2019 roku Francesco Tristano przetwarzał wybrane kompozycje Wojciecha Kilara. Słowem – od początku festiwalu „Alterfonie” de facto funkcjonowały. Teraz tylko otrzymały swoją nazwę.

 

 

Podczas Alterfonii na trzech koncertach wystąpią osoby artystyczne z Polski, a pozostałych trzech – z zagranicy. Czy będzie to docelowy alterfoniczny „układ” między twórczością rodzimą a zagraniczną – pół na pół?

 

Nie, nie mamy tutaj żadnych twardych kryteriów dzielących repertuar Alterfonii na polski i zagraniczny. Staramy się obserwować, co ciekawego dzieje się w obszarze „alterfonicznym” i tak układać program, żeby był najbardziej interesujący.

 

 

Duet elektroniczny Skalpel wydaje się obecny na obszarach coraz bliższych światu festiwali muzyki poważnej – nie sięgając daleko, wystarczy przypomnieć sobie jego tegoroczną współpracę z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Czym umotywowany był wybór konkretnie tego zespołu?

 

Skalpel jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek muzyki elektronicznej w Polsce i za granicą. Od dwóch dekad reprezentują najwyższy światowy poziom. Igor Pudło i Marcin Cichy nie boją się wyzwań, o czym świadczy ich „romans” z muzyką K. Pendereckiego, ale też udział we współorganizowanym przez NCK koncercie poświęconym Stanisławowi Lemowi na Festiwalu Soundedit w Łodzi. W związku z tym wybór był oczywisty. W połowie czerwca br. odbył się w Warszawie koncert Adama Struga i Monodii Polskiej, który w całości został zarejestrowany przez legendarnych elektroników z Wrocławia. Po kilku miesiącach autorzy „Konfusion” przedstawią muzykę opartą na nagranym wówczas materiale. Jak to ujął Igor Pudło „Tak jak dziś można oświetlić światłem elektrycznym średniowieczne katedry uzyskując niezwykły efekt, my chcielibyśmy w autorski sposób ‘oświetlić’ utwory wykonane przez Adama Struga i Monodię Polską”. Premierowym utworom będą towarzyszyły specjalnie na tę okazję przygotowane wizualizacje i oprawa świetlna. Jestem przekonany, ze efekt będzie spektakularny!

 

 

Na scenie Małej Warszawy odbędą się aż trzy z czterech koncertów Alterfonii. Podążając za słowem-kluczem „alternatywy” trudno nie zastanawiać się, czy planowane jest odwiedzanie innych, także mniejszych instytucji goszczących kulturę niezależną?

 

Nie wykluczamy tego w kolejnych edycjach Eufonii. W Małej Warszawie wystąpi w tym roku Dobrawa Czocher &Goście, która zaprezentuje utwór inspirowany Suitami wiolonczelowymi J.S. Bacha, a także muzykę z albumu „Dreamscapes”. W tym samym miejscu posłuchamy zespołu   Kwartludium & Jacaszek, który wykona materiał z płyty „Kolchida”, inspirowany gruzińską polifonią. To z pewnością muzyka daleka od prostej ilustracyjności: partie instrumentów akustycznych i ambientowej elektroniki transowo splotą się w muzyczną narrację. Po raz pierwszy Eufonie pojawią się z koncertem w warszawskim Teatrze Nowym, w którym zaprezentuje się Operomanija ze swoim nowatorskim projektem operowym o międzynarodowej już sławie „Have a good day”, pomysłu litewskich twórczyń. Usłyszymy tu… supermarket i jego dźwięki! W ramach Alterfonii zapraszamy też do kościołów – francuska grupa La Tempȇte zaprasza na „Hymny bizantyjskie” i „Całonocne czuwanie” Rachmaninowa, w którym kompozytor sięgnął po oryginalne melodie cerkiewne. Będzie to niezwykły parateatralny spektakl.

 

 

Jaki jest wymarzony rezultat wydzielenia Alterfonii i trwały wpływ na tkankę kulturalną, jaki zamierzacie osiągnąć?

 

Alterfonie są integralną częścią Eufonii. One również definiują charakter festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej. Za nazwą idzie jednak ważny komunikat: muzyka spoza festiwalowego mainstreamu odgrywa w nim ważną rolę; jest przyprawą nadającą smak całemu wydarzeniu. Chcielibyśmy, i zdaje się, że od 2018 roku mniej więcej tak to wygląda, unikać sztywnych kategorii i „szufladek” gatunkowych. Muzyka jest jedna, a zadaniem Eufonii jest również (choć nie tylko) poszukiwanie obszarów dialogu i nieoczywistych spotkań. Dzięki temu mamy nadzieję poszerzać grono odbiorców i wychodzić naprzeciw zapotrzebowaniu słuchaczy spoza stereotypowo rozumianych bywalców filharmonii.

 

 

Przykładem takiej „przyprawy” jest z pewnością sobotni koncert  Gurdjieff Ensemble w warszawskim Kościele Wszystkich Świętych.

 

Georgi Gurdżijew był charyzmatycznym duchowym liderem, nauczycielem i mistykiem  pierwszej połowy XX wieku w rejonie Kaukazu, który głosił potrzebę przebudzenia ze stanu snu na jawie. Zajmował się także opracowywaniem tradycyjnej i sakralnej muzyki z Zakaukazia, Azji Środkowej i rubieży Rosji. Ideę tę kontynuuje ormiański zespół jego imienia, Gurdjieff Ensemble, który usłyszymy w Warszawie podczas Eufonii.

 

Dziękuję za rozmowę.

 

 

Koncerty które odbędą się w ramach Alterfonii:

 

Gurdjieff Ensemble, 9.11., g. 20.00

Skalpel 15.11, godz. 22.00

La Tempȇte 19.11, g. 20.00

Dobrawa Czocher & Goście, 20.11, g. 19.30

Kwartludium & Jacaszek, 22.11, g. 22.00

Operomanija, 29.11, g. 19.00

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.