Wiosenny romantyzm [koncert Sinfonii Iuventus]

24.04.2021
plakat

„Nie umiem napisać koncertu dla wirtuozów, muszę zastanowić się nad czymś innym...” – słowa te napisał Robert Schumann do swej narzeczonej Klary Wieck w roku 1839, gdy dojrzewała w nim idea stworzenia koncertu nowego typu, odmiennego od królujących na ówczesnych estradach dzieł dedykowanych li tylko popisom biegłości solisty.

Rezultatem owego romantycznego przewartościowania klasycznego gatunku była jednoczęściowa Fantazja a-moll op. 48 na fortepian i orkiestrę. W kolejnych latach autor powracał do swego projektu, aż w roku 1845 na prośbę wydawców dokomponował do swej Fantazji (znacząco zmienionej) dwie części: Intermezzo i Rondo, tworząc Koncert a‑moll op. 54. Już w chwili prawykonania komentatorzy dostrzegli, że wraz z tym dziełem pojawiła się nowa jakość – krytyk lipskiej „Allgemeine Musikalische Zeitung” pisał: „Mamy wszelkie powody, by bardzo wysoko oceniać tę kompozycję i zaliczyć ją do najlepszych dzieł swego twórcy, także dlatego, że przezwycięża monotonię gatunku, a w pełni autonomiczna partia orkiestry, opracowana z wielką miłością i starannością, nie dominuje nad partią solową, lecz pozwala jej w pełni dojść do głosu i obie partie, przy całej swej samodzielności, potrafią połączyć się w piękną całość”.

Wykonawcą partii solowej tego sztandarowego dla epoki romantyzmu dzieła będzie Hubert Rutkowski, ekspert od tego zwłaszcza okresu w dziejach muzyki fortepianowej, wykonywanej także na instrumentach historycznych. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz studiów podyplomowych w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu (której został później profesorem). Przywraca koncertowej praktyce dzieła Juliana Fontany, przyjaciela i ucznia Fryderyka Chopina, oraz kompozycje Teodora Leszetyckiego. Jest dyrektorem artystycznym Chopin Festival w Hamburgu, jak również inicjatorem i dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Teodora Leszetyckiego tamże.

Także uczucie do pięknej Klary opromienia pierwszą z czterech symfonii Schumanna, w tonacji B-dur, zwaną niekiedy „Wiosenną” w nawiązaniu do wiersza romantycznego poety Adolfa Böttgera, który miał ją inspirować, oraz tytułów nadanych czterem częściom dzieła (później wycofanych). Dzieło zostało skomponowane w jednym twórczym impulsie w ciągu zaledwie kilku tygodni na początku 1841, a swą premierę miało 31 marca tego roku pod batutą zaprzyjaźnionego Feliksa Mendelssohna. W wykonaniu naszej orkiestry zabrzmi niemal dokładnie 180 lat po tym wydarzeniu, a koncert poprowadzi Piotr Sułkowski, dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. To również bardzo ceniony dyrygent operowy, współpracuje z wieloma orkiestrami polskimi i zagranicznymi, a także zajmuje się pracą dydaktyczną na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury.

ROBERT SCHUMANN – ONLINE
24 kwietnia 2021, godz. 20.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Transmisja na kanale YouTube i na www.sinfoniaiuventus.pl

Wykonawcy

Hubert Rutkowski | fortepian

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Piotr Sułkowski | dyrygent

Program

Robert Schumann

Koncert fortepianowy a-moll op. 54

I Symfonia B-dur op. 38 „Wiosenna”

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Patroni medialni: TVP Kultura, Presto, polmic.pl

Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

{info. pras}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prestoportal.pl | +48 579 66 76 78

Może Cię zainteresować...

Dodaj komentarz