Radość tworzenia [Koncert The Whoop Group na zakończenie Muzycznego Lata w Gdańsku]
Gdańskie Lato Muzyczne zwieńczył koncert, którego atmosfera zharmonizowała się z piękną pogodą połowy sierpnia. Publiczność na Ołowiance mogła cieszyć się muzyką przyjemną, wyrafinowaną i sprawnie wykonaną.
Na wieczorze kończącym cykl letnich koncertów Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Piotra Sułkowskiego zagrała najpierw dwie suity (op. 46 i op. 55) Edvarda Griega. Utwory te zostały przez norweskiego kompozytora zaaranżowane z materiału, który pierwotnie był napisany na zamówienie Henryka Ibsena do jego dramatu „Peer Gynt” (i od tego tekstu wzięły swój tytuł). Warstwa muzyczna tego scenicznego dzieła, mającego swą prapremierę w 1876 roku, zyskała tak duże uznanie, że Grieg zdecydował się na wybranie z tworzących ją 26 kompozycji najbardziej udanych fragmentów i złożenie z nich samoistnych utworów. Pierwszy z nich ukazał się w 1888 roku, a kolejny dwa lata później. Okazało się to owocnym zabiegiem, bo suity z muzyką inspirowaną „Peer Gyntem” z powodzeniem funkcjonują na międzynarodowym rynku muzycznym do dziś, pojawiając się co jakiś czas w nowych interpretacjach.
Muzycy na Ołowiance wydobyli z utworów Griega ich wewnętrzną lekkość, przewrotność, ale też dramaturgię i piękne, wpadające w ucho melodie. Zagrane z energią sprawiały wielką przyjemność odbiorcom, którzy mogli wsłuchiwać się w delikatne frazy fletów oraz tupać nogą w rytm słynnego motywu z części zatytułowanej „W grocie króla gór” i cieszyć się tą muzyką tak, jak cieszyć się można dobrym winem pitym w sierpniowy, ciepły wieczór w towarzystwie ludzi ciekawych i niepozbawionych humoru.
Po tych dwóch czarujących suitach The Whoop Group w składzie: Jakub Muras (saksofon sopranowy), Mateusz Dobosz (saksofon altowy), Krzysztof Koszowski (saksofon tenorowy) oraz Szymon Zawodny (saksofon barytonowy) zagrało wspólnie z Orkiestrą PFB dyrygowaną przez Sułkowskiego „Błękitną rapsodię” George’a Gershwina. Oryginalnie utwór ten skomponowany był na orkiestrę i fortepian, jednak Jakub Muras specjalnie przearanżował go, rozpisując partie solo na kwartet saksofonowy. Już ten zabieg wydaje się intrygujący i siłą rzeczy zmienia charakter tego dzieła. W interpretacji The Whoop Group „Błękitna rapsodia” nabrała bardziej jazzowego i momentami wręcz tanecznego charakteru. Saksofoniści grali z dokładnością, wprowadzając ciekawe elementy improwizacji. Dzięki dobrej komunikacji między sobą i orkiestrą potrafili cieszyć się wykonywaną muzyką i nadawać jej wyjątkowy rys, w którym można było odnaleźć i zrozumienie dla twórczości Gershwina, i podporządkowaną formie radość tworzenia.
Występ The Whoop Group i muzyków pod batutą Sułkowskiego wzbudził entuzjazm gdańskiej publiczności, która zgotowała artystom owacje na stojąco. Ten kończący Muzyczne Lato koncert był doświadczeniem przyjemnym i przynoszącym radość dzięki przemyślanemu doborowi repertuaru, który połączył zabawę, porywający rytm i wysoką jakość artystyczną, co było też oczywiście zasługą wykonawców.