Słynny dyrygent, odkrywany kompozytor – Stanisław Skrowaczewski w stulecie urodzin

-
19.10.2023
Słynny dyrygent, odkrywany kompozytor – Stanisław Skrowaczewski w stulecie urodzin

Już 24 października odbędzie się w warszawskiej Filharmonii Narodowej koncert z okazji jubileuszu setnej rocznicy urodzin Stanisława Skrowaczewskiego, która przypadła 3 października tego roku. Urodzony we Lwowie w 1923 roku artysta był nie tylko wybitnym, znanym i cenionym na świecie dyrygentem, ale też – o czym nie każdy wie – uzdolnionym kompozytorem.

 

Edukację muzyczną rozpoczął jako czterolatek, ucząc się gry na fortepianie i skrzypcach, a trzy lata później skomponował swoje pierwsze dzieło. Odniesiona w czasie wojny kontuzja rąk uniemożliwiła mu rozwój wspaniale zapowiadającej się kariery pianisty – w wieku jedenastu lat dał pierwszy poważny recital, a w 1936 roku zadebiutował z orkiestrą, prezentując III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 Ludwiga van Beethovena. Pozostał jednak wierny muzyce i rozpoczął studia dyrygenckie, a także z zakresu kompozycji, najpierw w Krakowie u Romana Palestra, później w Paryżu u Nadii Boulanger, gdzie zainteresował się założeniami muzycznej awangardy. Rozkwit wspaniałej kariery dyrygenckiej przyćmił poniekąd dokonania kompozytorskie Skrowaczewskiego, ale artysta wciąż komponował. W swoim dorobku ma sporą liczbę dzieł, szczególnie kameralnych.

 

Jednym z pomysłów uczczenia okrągłej rocznicy było nagranie płyty dla wytwórni DUX. Grono wybitnych polskich solistów i kameralistów uwieczniło na dwupłytowym albumie cztery, najbardziej reprezentatywne dla twórczości kompozytora, utwory: Musica a Quattro, Fantasie per sei, Fantasie per Quattro oraz Fantasie per tre. Każdy z nich został napisany na inny skład instrumentalny, każdy ma też nieco inną budowę, choć łączy je zbliżona konwencja estetyczna. Krótkie motywy instrumentalne otwierające daną kompozycję stają się czynnikiem determinującym narrację. Najważniejszym znakiem rozpoznawczym muzyki Skrowaczewskiego jest zestawianie skontrastowanych barwowo i agogicznie krótkich ogniw oraz wiążące się z tym poszukiwania sonorystyczne.

 

W czasie koncertu w Filharmonii Narodowej zabrzmią dwa spośród nagranych na płytach dzieł – Musica a Quattro z 1998 roku oraz dziesięć lat wcześniejsza Fantasie per sei. Dopełnią je utwory szczególnie bliskich sercu kompozytora twórców – Witolda Lutosławskiego i Antona Brucknera. Skrowaczewski słynął ze znakomitych interpretacji Brucknerowskich symfonii, które być może słuchacze wciąż mają w pamięci. Wykonany zostanie również utwór Charlesa Ivesa ukazujący mało znane, liryczne oblicze awangardowego twórcy.

 

Wykonawcami koncertu będą: Aleksandra Świgut – fortepian, Arkadiusz Krupa – obój, Andrzej Ciepliński – klarnet, Jakub Jakowicz – skrzypce, Alicja Bator – altówka, Maciej Kułakowski – wiolonczela oraz Marek Romanowski – kontrabas.

 

Bilety na koncert w cenie 60 zł są do nabycia na stronie internetowej i w kasach Filharmonii Narodowej, a także w serwisach Bilety24 i Biletomat.pl. Zachęcamy do zapoznania się z pełnym zestawem dzieł z dwupłytowego albumu wytwórni DUX (1917/1918, 2022), który może poszczycić się nominacją do nagrody Fryderyk oraz przychylnymi recenzjami – znakomici wykonawcy dołożyli wszelkich starań, by uwypuklić wszelkie walory muzyki słynnego dyrygenta i dopiero odkrywanego kompozytora.

 

www.dux.pl

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.