Sputnik startuje 18 listopada!
15. Festiwal Filmów Rosyjskich "Sputnik nad Polską" rozpocznie się 18 listopada. Na pokazy organizatorzy zapraszają do warszawskich kin Luna i Iluzjon. Po stacjonarnej edycji, w dniach 1-9 grudnia, Sputnik powróci w wersji online, podczas której zaprezentuje wybrane filmy na platformie www.mojeekino.pl.
Sputnik przedstawia film, biorący udział w KONKURSIE FILMÓW DOKUMENTALNYCH! Czy ktoś pamięta obsypany nagrodami dokument Aleksieja Gołowkowa „Północny wiatr bywa ciepłym”? Reżyser powrócił do swojego bohatera, czyli do żyjącego w sercu jakuckiej tajgi Aleksandra Koliesowa w filmie „KIEDY ŚNIEG TOPNIEJE”.
Gdy po ukończeniu dziesięcioletniej szkoły podstawowej i dwóch latach służby wojskowej Sasza zdecydował się żyć jak jego hodujący renifery przodkowie, można było zastanawiać się, jak długo wytrwa w samotności w skutym mrozem arktycznym lesie. Od tamtej chwili minęło… ćwierć wieku. W tym czasie filozoficznie nastawiony do życia i świata mężczyzna ani razu nie widział miasta, a innych ludzi spotyka jedynie raz w roku, gdy przy okazji święta Ewenów przyjeżdża do osady po zakupy. A jednak nie wyzbył się dawnych marzeń o podróżach w najdalsze zakątki globu, tyle że teraz realizuje je za niego córka. „Kiedy śnieg topnieje” ma więc drugiego, równorzędnego bohatera, a raczej bohaterkę – młodą kobietę, która wybrała zupełnie inną drogę życiową niż ojciec.
Co w Konkursie Filmów Fabularnych?
W 2018 r. film „Słonie mogą w piłkę grać" Michaiła Segała brał udział w konkursie „Sputnika nad Polską’, a sam reżyser gościł na Festiwalu i spotkał się z widzami po projekcji filmu. W tym roku pokażemy w konkursowej sekcji jego nowy film pt. „GŁĘBIEJ!” Dwuznaczny tytuł komediodramatu nie ma tak naprawdę w sobie nic dwuznacznego. Skojarzenia erotyczne są tu jak najbardziej na miejscu, jak zresztą niemal w całej dotychczasowej filmografii tego twórcy.
Główny bohater, Roman Pietrowicz (gra go Aleksandr Pal), to ambitny reżyser teatralny, który pracując z aktorami, stara się osiągnąć maksymalną głębię psychologiczną granych przez nich postaci. Prowadzi to jednak do tego, że próby ciągną się w nieskończoność i nie sposób wyznaczyć daty premiery. W efekcie traci on etat, a jego miejsce zajmuje inscenizator tyleż sprawny, co tworzący pod publiczkę, a więc gwarantujący sukces. Znalazłszy się w finansowym dołku przyjmuje propozycję reżyserowania filmów – dla dorosłych. Na planie zdjęciowym postępuje dokładnie tak samo, jak robił to w teatrze, czym wprowadza palących się do odegrania pikantnych scen aktorów w zdumienie. Ku zaskoczeniu wszystkich jego „głębokie porno” staje się światowym hitem Internetu, co przyciąga uwagę nie tylko inwestorów spod ciemnej gwiazdy, ale również służb państwowych.
Ekranizacja dramatu Dmitrija Daniłowa „CZŁOWIEK Z PODOLSKA” to kinowy debiut reżyserski Siemiona Sierzina. Tytułowym „człowiekiem z Podolska” jest ponad trzydziestoletni Nikołaj Frołow – człowiek, któremu w życiu niewiele, jak dotąd, się udaje. Z wykształcenia jest historykiem, ale historia nie zalicza się do jego pasji. Pragnie być muzykiem, lecz zmuszony jest zarabiać na życie, pracując jako dziennikarz w lokalnej gazecie. Marzy o wielkiej miłości, tymczasem w gruzy wali się kolejny jego związek. Na dodatek spóźnia się na pociąg do Podolska, co staje się początkiem tragikomicznych zdarzeń.
Zatrzymany na pustym peronie przez służbę patrolową trafia na dworcowy komisariat, którego pracownicy w niczym nie przypominają statecznych stróżów prawa. Są operetkowym odbiciem świata głównego bohatera. Świata, który obchodzi się z nim jak maszynka do mielenia mięsa. Jedno jest pewne: jeżeli uda mu się wyjść z posterunku w jednym kawałku – będzie już kimś zupełnie innym. Na ubiegłorocznym „Kinotawrze” film nagrodzono za muzykę, natomiast jury Międzynarodowego Festiwalu Filmów o Prawach Człowieka „Stalker” uznało go za najlepszą fabułę.
Sputnik z humorem!
W sekcji KALEJDOSKOP KINA ROSYJSKIEGO Sputnik proponuje komedię, która przeniesie widzów do… Belgradu! „HOTEL BELGRAD” Konstantina Statskiego to rosyjsko-serbska komedia o perypetiach właściciela 5-gwiazdkowego hotelu w Belgradzie. Bohater, który prowadził hulaszcze życie, przez przypadek niszczy nowy nabytek mafioza- kolekcjonera sztuki, co doprowadza do szeregu zaskakujących zdarzeń. Nie zabraknie również wątku romantycznego.
Bywalcy stolicy Serbii od razu zauważą, że film w rzeczywistości kręcony był w hotelu „Moskwa” w centrum miasta. Co ciekawe, jedną z głównych ról gra Miloš Biković, aktor pochodzenia serbskiego, który po raz pierwszy w rosyjskim filmie wystąpił w 2014 roku, a był to „Udar słoneczny” Nikity Michałkowa. Aktor odznaczony przez Władimira Putina Medalem Puszkina zagrał m.in. w filmie „Montevideo. Smak zwycięstwa” Dragana Bjelogrlića, „Lód” Olega Trofima.
Anny Melikian nie trzeba festiwalowym widzom przedstawiać. Od początku swojej kariery filmowej reżyserka opowiada o różnych obliczach miłości. W tym konkretnym przypadku, w najnowszym filmie „TROJE”, o niezwykłym miłosnym trójkącie. W rolach głównych Konstantin Chabienskij, Julia Pieriesild oraz Wiktoria Isakowa.
Główny bohater, Aleksandr Saszyn to osobowość telewizyjna, prowadzący popularny talk-show celebryta – podziwiany, kochany i nagradzany. Właśnie odbiera w Petersburgu kolejną nagrodę. Rosję ma u stóp. Czy jest szczęśliwy? Gdyby był, to nie poszedłby nad brzeg Newy, nie przywiązał sobie potężnej statuetki do szyi i nie skoczył do wody. W ostatniej chwili odechciewa mu się jednak spektakularnie umierać i wypływa na powierzchnię. Z wody pomaga mu wydostać się Weronika– kobieta po trzydziestce, która ma za sobą nieszczęśliwe małżeństwo i nastoletnią córkę uczącą się w Londynie. Zarabia na życie, oprowadzając turystów po Petersburgu, a w wolnych chwilach – pisze wiersze. Saszę ujmuje jej romantyczna natura i bezpretensjonalność, czyli cechy, których nie posiada już jego żona, psycholog udzielająca w książkach i przez Internet porad wszystkim zagubionym i szukającym szczęścia. Jaką poradę ma dla swojego niewiernego męża?
Organizatorzy przypominają o możliwości wzięcia udziału w naszym festiwalowym wolontariacie! Zaproszone są osoby w każdym wieku. Znajomość języka rosyjskiego jest mile widziana, ale nie wymagana.
{info.pras.}