Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus – Wesołowski | Chausson | Françaix
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zaprasza na koncert Wesołowski | Chausson | Françaix. WYdarzenie odbędzie się 25 marca 2023 o godzinie 19:00 w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.
Wykonawcy:
Wojciech Niedziółka | skrzypce
Agata Piątek | klarnet
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Norbert Twórczyński | dyrygent
Program:
Adam Wesołowski – Śpiewy aniołów na orkiestrę smyczkową
Ernest Chausson – Poemat na skrzypce i orkiestrę op. 25
***
Jean Françaix – Koncert klarnetowy
Adam Wesołowski – Taniec sfer niebieskich na orkiestrę symfoniczną
Twórczość nieco dziś zapomnianego francuskiego romantyka Ernesta Chaussona wyróżnia się oryginalnością i subtelnością barw oraz nastrojów. Sam przyznawał, że tworzy wolno i z dużym krytycyzmem wobec swych dokonań, toteż gdy wielki skrzypek Eugène Ysaÿe zaproponował mu napisanie koncertu, Chausson odmówił, nie czuł się na siłach mierzyć się z tak dużą formą – w zamian jednak zaproponował dzieło lżejsze w charakterze i tak powstał jego subtelny Poème op. 25 (opracowany później w kilku wersjach), który stać się miał z czasem najpopularniejszym w dorobku autora, kochanym przez wiolinistów i słuchaczy. Wykona go Wojciech Niedziółka, uznany za najlepszego polskiego uczestnika XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, absolwent Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie prof. Łukasza Błaszczyka, u którego kontynuuje naukę w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Młody artysta szczyci się wieloma konkursowymi laurami oraz występami w prestiżowych salach ze znakomitymi orkiestrami i muzykami. Jest także uczestnikiem programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.
W odróżnieniu od niezbyt wielkiego liczebnie opus Chaussona, spuścizna Jeana Françaix jest imponująco obfita, w Polsce jednak (czy też ogólniej – poza jego ojczystą Francją) przypominana dziś dość rzadko. Ten ceniony twórca, którego życie wypełniło niemal całe XX stulecie, uprawiał wszystkie muzyczne gatunki, pozostając wierny duchowi neoklasycznemu. Pierwszym wykonawcą jego Koncertu klarnetowego był w 1968 roku Jacques Lancelot. Sam autor żartobliwie przyrównywał to błyskotliwe i pełne humoru dzieło do „akrobacji lotniczych”, wskazując na brawurę i trudności części szybkich i duże wymagania oddechowe w lirycznym Andantino. W partii solowej usłyszymy Agatę Piątek, której występ jest nagrodą Dyrektora Sinfonii Iuventus za zwycięstwo XIII Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka, organizowanego przez miasto Dąbrowa Górnicza, Pałac Kultury Zagłębia oraz Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Laureatka jest absolwentką tej właśnie uczelni w klasie klarnetu prof. Arkadiusza Adamskiego. Ma w swoim dorobku ponad 30 nagród zdobytych w wielu konkursach. Koncertowała w wielu renomowanych miejscach w Polsce i za granicą, m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku czy Konserthus w Sztokholmie, z wieloma znakomitymi orkiestrami. W 2018 roku wzięła udział w nagraniu płyty z utworem Concerto grosso nr 2 na 5 klarnetów i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego (DUX) wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
Adam Wesołowski jest kompozytorem, dyrygentem, pianistą, teoretykiem muzyki i managerem kultury, absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji Edwarda Bogusławskiego i Aleksandra Lasonia oraz w klasie fortepianu Wojciecha Świtały. Studiował tam też teorię muzyki. Pełni funkcję dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, dyrektora Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Jego Śpiew aniołów prawykonany w 2021 roku przesycony jest wieloznaczną symboliką nawiązującą do aniołów miłości, światła i ognia – Serafinów adorujących samego Boga, będącego Światłością – ten właśnie atrybut Stwórcy stara się przekazać dźwiękami utwór, pełen brzmień „świetlistych”, zachwycających eufonią. Zespół smyczków gra w fakturze przypominającej chóralną (wokalnie jest tu też wykorzystana orkiestra!), a czas trwania dzieła odpowiada czasowi, w jaki światło Słońca dociera do naszej planety. Równie głęboka i erudycyjna jest symbolika Tańca sfer niebieskich skomponowanego na 550. rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika. Nazwa dźwięku sol to zarazem łacińskie miano Słońca – punktu odniesienia teorii heliocentrycznej oraz tonalności dzieła. W interwałach zakodowana jest data publikacji epokowego traktatu Kopernika: 1543, skale modalne symbolizują stan duchowny astronoma, a motywy „terapeutycznego” tańca – tarantelli – jego profesję także lekarską.
Prowadzący koncert Norbert Twórczyński jest od sezonu artystycznego 2022/2023 kierownikiem orkiestry w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu na kierunku dyrygentura symfoniczna i operowa oraz Akademii Sztuki w Szczecinie (edukacja muzyczna – specjalność: dyrygentura chóralna). Laureat nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej. Pełnił funkcję asystenta dyrygenta w dwu największych instytucjach muzycznych Szczecina: Operze na Zamku (2012-2016) oraz w Filharmonii im. M. Karłowicza (2017-2021). Występował z wieloma cenionymi orkiestrami w kraju i za granicą. Prowadził prawykonania wielu utworów współczesnych, występował z wieloma cenionymi orkiestrami w kraju i za granicą. Jest wykładowcą Akademii Sztuki w Szczecinie. [pmac]
Bilety dostępne w systemach Polskie Radio – Bilety24, oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.
Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców