Sezon 2023/2024 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej

-
07.09.2023
Chorus Opera - Straszny dwór, mazur 2; fot. Krzysztof Bieliński

Teatr Wielki - Opera Narodowa rozpoczyna nowy sezon artystyczny 2023/2024. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom miłośników sztuki, przygotował atrakcyjne propozycje spektakli operowych, jak i baletowych.


Już we wrześniu powraca na deski teatru, cieszący się ogromnym zainteresowaniem publiczności, spektakl baletowy Dracula w choreografii Krzysztofa Pastora z muzyką Wojciecha Kilara. Ta mroczna historia Brama Stokera doczekała się wielu adaptacji w wersji kinowej oraz teatralnej. To klasyka gatunku w niespotykanej dotąd odsłonie, która zabierze widzów w mroczne zakamarki duszy. 

 

Cały ciąg zdarzeń został opowiedziany precyzyjnie i klarownie – począwszy od salonowej sceny w Londynie aż do śmierci tytułowego bohatera. I choć nie brak w spektaklu elementów niezbędnych w horrorze – wampirów, trumien, cmentarzy i osikowego kołka – jego twórcy nie chcą nikogo straszyć. To przede wszystkim historia o uczuciach naznaczonych tragedią i niemożliwych do spełnienia, czego oprócz Draculi doświadczają Mina, Lucy czy Jonathan – czytamy w recenzji Jacka Marczyńskiego dla dziennika Rzeczpospolita.


Draculę Krzysztofa Pastora nominowano do prestiżowych Helpmann Awards w kategorii „Najlepszy balet” i trzykrotnie nagrodzono w konkursie Performing Arts WA Awards – za „najlepsze nowe dzieło taneczne” oraz za kostiumy i aranżację muzyczną. Kolejne realizacje odbyły się w we wrześniu 2021 roku w Rydze oraz w listopadzie 2021 roku w australijskim Brisbane. W polskiej wersji przedstawienia zobaczymy czołowych solistów i niemal cały zespół Polskiego Baletu Narodowego.

 

Spektakle: 15,16,17,19,20,21/09

Dracula; fot. mat. pras.

 

Najpiękniejsze arie operowe skomponowane dla chóru, usłyszymy podczas niezwykłego spektaklu Chorus Opera.
Tym razem to chór jest głównym bohaterem wydarzenia, a pomysłodawcą projektu jest Patrick Fournillier, dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

 

O Fortuna z kantaty scenicznej Carmina Burana Carla Orffa, Coro a bocca chiusa (Chór z zamkniętymi ustami) z II aktu opery Madame Butterfly czy też mazur ze Strasznego dworu Stanisława Moniuszki – to tylko niektóre utwory które zabrzmią podczas tego wyjątkowego przedstawienia.

 

Myślę, że to wspaniałe, porywające widowisko, złożone z wielkich scen chóralnych, będzie miało naśladowców w innych teatrach operowych w naszej Ojczyźnie, bo chętnych do posłuchania i obejrzenia z pewnością nie zabraknie – napisałaTemida Stankiewicz-Podhorecka dla Naszego Dziennika.

 

Spektakle: 28,29,30/09,01/10

Chorus Opera, Pajace; fot. Krzysztof Bieliński

 

Pierwszą premierą operową nowego sezonu jest Ślepy tor w reżyserii Marka Weissa. Jest to dzieło wyjątkowe – opera na temat współczesny, a wręcz aktualny, napisana przez dwóch wybitnych polskich artystów: Krzysztofa Meyera i Antoniego Liberę.

 

Akcja utworu rozgrywa się na małej stacyjce w fikcyjnym księstwie Alpos – w samym centrum Europy, gdzie spotykają się pasażerowie podróżujący w różne strony. Jesteśmy świadkami zderzenia różnych światopoglądów i postawy społecznych. Kompozycją rządzi symboliczna liczba 3: trzy akty, trzy grupy pasażerów, trzy próby samobójcze (stąd podtytuł „do trzech razy sztuka”).

 

Zapowiada się inscenizacja nie tylko atrakcyjna wizualnie i muzycznie, ale i intrygująca myślowo. A przy tym dowcipna, inteligentna, z wieloznacznym, ironiczno-sarkastycznym przesłaniem.

 

Orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej poprowadzi Łukasz Borowicz.

Premiera: 14/10
Spektakle: 27,28/10


Preludium premierowe: Meyer – koncert przed premierą opery Ślepy tor

Preludia premierowe to inne spojrzenie na twórcę opery: kompozytora tworzącego wielką formę wokalno-symfoniczno-teatralną, którego osobowość pragniemy ukazać z nieco innej strony, w wypowiedzi skromnej, intymnej, w której adresuje on swój przekaz bezpośrednio do naszych uczuć i serc. 

 

W sezonie 2023/2024 zaplanowane są cztery Preludia: przed premierami Ślepy tor, Medei i Così fan tutte, a także w przededniu koncertowego wykonania Beatrix Cenci. Preludium przed Ślepym torem to recital fortepianowy Marka Szlezera, w którego interpretacji usłyszymy utwory fortepianowe Krzysztofa Meyera.

 

Wydarzenie: 13/10, godzina 20.00

Ślepy tor, autor Adam Żebrowski, mat. prom. Teatr Wielki

 

W październiku będziemy mogli podziwiać tancerzy Polskiego Baletu Narodowego w spektaklu Giselle z librettem Théophile Gautier i Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges oraz muzyką Adolphe-Charles Adam.

 

Premiera obecnej wersji odbyła się 25/11/2022, a realizacji podjęła się Maina Gielgud na podstawie choreografii Jeana Coralliego oraz Julesa Perrota.

 

Ta wzruszająca historia pięknej wiejskiej dziewczyny Giselle, zakochanej w Księciu przebranym za wieśniaka weszła do kanonu spektakli baletowych, a mistrzowskie popisy tańca na pointach przyciągają miłośników baletu od lat.

 

Nieśmiertelna Giselle, balet wypełniony uroczymi, muzycznymi tematami, naznaczony naiwnym nieco wdziękiem, wciąż uwodzi serca i dusze widzów. Dramatyczna i ujmująca historia, urozmaicona tańcami solowymi oraz zespołowymi, w doskonałej choreografii cieszy, bawi i wzrusza. „Grzeczna” klasyka połączona ze szczyptą ognistej namiętności i zmysłowości, tajemniczością i baśniowością ucieszy większość wielbicieli tańca baletowego, czemu dają wyraz nagradzając twórców gromkimi brawami – napisała Anna Czajkowska w Teatrze dla Wszystkich.

 

Spektakle: 18,19,20,21,22/10

Giselle; fot. mat. pras.

 

Dla najmłodszych widzów TW-ON przygotował dwie propozycje w najbliższym czasie.

 

Już we wrześniu koncert Calineczka na motywach słynnej baśni Hansa Christiana Andersena pod tym samym tytułem. Jest to historia opowiedziana piosenkami, a cały projekt powstał z myślą o najmłodszych odbiorcach, ale ci nieco starsi również zostaną zaproszeni w tę baśniową, muzyczną podróż.

 

Reżyserem, autorem tekstów piosenek oraz scenariusza jest Sławomir Narloch, a muzykę skomponował Jakub Gawlik.

 

Obsada:
Calineczka – Ewa Bukała
Ropucha – Anna Lobedan
Mysz – Magdalena Czuba
Kret – Marcin Przybylski
Jaskółka – Przemysław Kowalski

Spektakle: 10,17/09, 15/10, 26/11

 

Największe partie operowe dziecięce w wykonaniu Dziecięcego Chóru Artos im. W. Skoraczewskiego zabrzmią podczas interaktywnego spektaklu pt.: Ale heca w operze.

 

Nowoczesna forma spektaklu przypominająca grę edukacyjną z pewnością wciągnie nawet najbardziej wymagającego widza do wspólnej przygody w niezwykłym świecie oper.

 

Przedstawienie to doskonała propozycja zarówno dla młodych melomanów, jak i dzieci, które stawiają pierwsze kroki wśród operowej publiczności.

Pomysłodawcą i realizatorem projektu jest Paulina Chmurska.

Spektakle: 18,19,29/10

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.