Rusza Akademia Telemannowska we Wrocławiu
Przed nami kolejna edycja Akademii Muzyki Dawnej, która odbędzie się we Wrocławiu w dniach 24–27.02.2022 r. Wezmą w niej udział uznane zespoły i soliści: Howard Arman – dyrektor Chor des Bayerischen Rundfunks, Vocalconsort Berlin, François Lazarevitch, Menno van Delft czy Vittorio Ghielmi – porównywany przez krytyków do Jashy Heifetza („Diapason”).
Moda na przeprowadzanie rozmaitych plebiscytów i ustalanie rankingów „najwybitniejszych” kompozytorów wydaje się nie mijać. Te sympatyczne zabawy, do których redakcje rozgłośni radiowych i czasopism muzycznych zapraszają swoich słuchaczy i czytelników, dają ciekawy socjologicznie obraz aktualnie dominujących gustów muzycznych, nie aspirując najczęściej do wkroczenia w przestrzeń poważniejszego namysłu nad fascynującym zagadnieniem: na czym polega to, że jeden kompozytor komponuje lepiej niż inny?
Gdyby ktoś zapytał o to mnie, to bym odpowiedział, że jest taki kompozytor, który przerasta każde podium i dla którego każdy piedestał jest niewystarczający. Bach. Absolutnie poza kategoriami. Kto następny: Monteverdi? Vivaldi? Händel? A może…. Telemann?
Telemann na niespotykaną skalę rozwijał wolnorynkową działalność, przez co stał się uosobieniem nowego typu kompozytora – przedsiębiorcy. Pisał na każde zestawy instrumentów, często dostosowując poziom trudności kompozycji do najszerszej grupy klientów – miłośników domowego muzykowania – czym zapewniał sobie szerszy zbyt. Sam sztychował, drukował i sprzedawał swoje utwory, a niejako przy okazji próbował swych sił jako poeta i librecista, przygotowywał artykuły z teorii muzyki, wydawał kompozycje kolegów i prowadził przebogatą korespondencję z muzykami, intelektualistami i dyplomatami z całej Europy. Poza nadzorowaniem oprawy muzycznej pięciu głównych kościołów w Hamburgu, zajmował się także organizowaniem publicznych koncertów i przedstawień operowych z własnymi kompozycjami. Sam dbał także o marketing i rozprowadzanie biletów. Szacuje się, że mógł napisać nawet cztery tysiące utworów, choć duża część uległa zniszczeniu, zwłaszcza w trakcie II wojny światowej.
Gdybyśmy mieli więc wrócić do pytania: kto po Bachu? – może warto przemyśleć kandydaturę Telemanna? Nie jest łatwo dać podczas zaledwie kilku koncertów reprezentatywny obraz tak niezwykle obszernej i różnorodnej twórczości. Tym goręcej zapraszamy na wszystkie wydarzenia Akademii Telemannowskiej. Może wpłyną one na nieoczekiwane zmiany miejsc w Państwa osobistych rankingach ulubionych kompozytorów?
Jarosław Thiel
Dyrektor programowy Akademii Telemannowskiej
Dyrektor artystyczny Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
PROGRAM AKADEMII TELEMANNOWSKIEJ:
24.02.2022, czwartek, godz. 19.00
Wrocław, NFM, Sala Kameralna
Telemann w Paryżu
Alessandro Tampieri – skrzypce
François Lazarevitch – flet
Jarosław Thiel – wiolonczela
Menno van Delft – klawesyn
Program:
G.Ph. Telemann
I Koncert G-dur TWV 43:G1 ze zbioru Quadri
Deuxième quatuor a-moll TWV 43:a2 ze zbioru Nouveaux quatuors en six suites
***
II Sonata g-moll TWV 43:g1 ze zbioru Quadri
Sixième quatuor e-moll TWV 43:e4 ze zbioru Nouveaux quatuors en six suites
[90']
Bilety:
VIP 55 zł, N 45 zł / U 35 zł
26.02.2022, sobota, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Telemann w Pszczynie
Vittorio Ghielmi – viola da gamba, kierownictwo artystyczne
Il Suonar Parlante Orchestra
Program:
G.Ph. Telemann
Koncert a-moll na flet podłużny, violę da gamba i orkiestrę TWV 52:a1
Concerto alla Polonese G-dur TWV 43:G7: I. Dolce, II. Allegro
Uwertura B-dur TWV 55:B8 „Ouverture burlesque”: II. Scaramouches (oprac. V. Ghielmi)
Cyganji Tanz z manuskryptu z Sepsiszentgyörgy (oprac. V. Ghielmi)
Magyar Tanz z manuskryptu z Sepsiszentgyörgy (oprac. V. Ghielmi, S. Palúch)
Iai Devlale So Tẻ Kẻrav – tradycyjna pieśń lowarska (oprac. G. Gibelli)
S. Palúch Hajduk Dance wg melodii z manuskryptu Annae Szirmay-Keczer (1688)
J. Bihari Adagio affectuoso
V. Ghielmi, S. Palúch Mozart the Gypsy wg V Koncert skrzypcowego A-dur KV 219 „Tureckiego” W.A. Mozarta
S. Palúch Mozart Sîrba wg V Koncert skrzypcowego A-dur KV 219 „Tureckiego” W.A. Mozarta
***
J.G. Graun Koncert d-moll na violę da gamba i orkiestrę: III. Allegro
G.Ph. Telemann Solo per voi tra mille – aria z kantaty Pastorella venga bella TWV 20:62
A. Vivaldi Koncert D-dur RV 208 „Grosso Mogul”: II. Grave recitativo (oprac. A. Tampieri, M. Comendant)
F. Benda Koncert G-dur na klawesyn, smyczki i b.c.: III. Allegro scherzando
G.Ph. Telemann Overture-Suite Es-dur TWV 55:Es3 „La Lyra”: III. Vielle (oprac. V. Ghielmi)
Šol páii pe luludjori – tradycyjna pieśń lowarska (oprac. G. Gibelli, S. Pazlúch)
Saltus Pollonicus and Hungaricus z manuskryptu z Uhrovca (oprac. V. Ghielmi, S. Palúch)
Cântec de leagǎn – tradycyjna kołysanka mołdawska (oprac. G. Gibelli, M. Comendant)
J.Ph. Kirnberger Masura (oprac. V. Ghielmi, S.Palúch)
Trana nanna – tradycyjna pieśń lowarska (oprac. S. Palúch)
[100']
Bilety:
VIP 55 zł, N 45 zł / U 35 zł
27.02.2022, niedziela, godz. 18.00
Wrocław, NFM, Sala Główna
Telemann w Hamburgu
Howard Arman – dyrygent
Roberta Invernizzi – sopran
Jake Arditti – alt
David Fischer – tenor
Tobias Berndt – I bas
Felix Schwandtke – II bas
Vocalconsort Berlin
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
Program:
G.Ph. Telemann
Die Tageszeiten TWV 20:39
***
Die Donnerode TWV 6:3a (cz. I)
Die Auferstehung TWV 6:7
[120']
Bilety:
VIP 65 zł, I kat. N 55 zł / U 45 zł, II kat. N 45 zł / U 35 zł
Wydarzenie towarzyszące
26.02.2022, sobota, godz. 17.00
Wrocław, NFM, Sala Czerwona
Wykład Vittoria Ghielmiego
Il Suonar Parlante – historia techniki „przemawiania” za pomocą instrumentów
Wykład odbędzie się w języku angielskim.
Wstęp na wykład na podstawie biletu na koncert Telemann w Pszczynie.
Organizator zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w programie.