Premiera płyty Wojciecha Niedziółki i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej
Najnowsza płyta Wojciecha Niedziółki i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Pawła Przytockiego nagrana została pod koniec września 2023 roku w doskonałej akustycznie sali Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Sesję zwieńczył gorąco przyjęty koncert, w którego programie znalazły się uwiecznione na albumie utwory – I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 Henryka Wieniawskiego i II Symfonia c-moll „Elegijna” Zygmunta Noskowskiego.
Choć obie kompozycje to wybitne pozycje literatury muzycznej dojrzałego polskiego romantyzmu, wykonywane są dziś stosunkowo rzadko. I Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14 Henryka Wieniawskiego, jednego z najwybitniejszych skrzypków w historii, nie wszedł do obiegowego repertuaru z powodu karkołomnych trudności technicznych. Ale dzieło siedemnastoletniego skrzypka oferuje dużo więcej niż tylko popisowe sztuczki wirtuozowskie: świetnie zinstrumentowaną „bohaterską” część pierwszą, utrzymaną w klasycznie wyważonej formie, ujmującą romantyczną „modlitwę” wzorowaną na operowych scenach modlitewnych w środku oraz finał w formie ronda z wpadającym w ucho, punktowanym refrenem.
II Symfonia c-moll „Elegijna” Zygmunta Noskowskiego, najważniejszego polskiego symfonika i kameralisty drugiej połowy XIX wieku, zdaje się być muzycznym zapisem atmosfery przygnębienia, jaka panowała na ziemiach polskich po upadku powstania listopadowego. Język muzyczny Noskowskiego pełen jest szerokich gestów, bogatej instrumentacji, nawiązań do polskiej muzyki ludowej. Utwór przywodzi na myśl najlepsze dokonania europejskiego romantyzmu: dzieła Dvořáka czy Brahmsa, ale zarazem jest osobny, m.in. dzięki inspiracjom polskim folklorem. Najwyraźniej słychać je w drugiej części, która utrzymana jest w rytmie krakowiaka. Szczególnie interesująco brzmi finał dzieła, nieustępujący w niczym słynnemu poematowi symfonicznemu „Step”, opatrzony optymistyczną maksymą „Per aspera ad astra!”, z cytatem melodii „Mazurka Dąbrowskiego”.
Najnowszy album Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej i jej szefa artystycznego Pawła Przytockiego kontynuuje kierunek repertuarowy, w jakim artyści poszli na poprzednich krążkach, wydanych również przez wytwórnię Dux. Znalazły się na nich symfonie Franciszka Mireckiego i Józefa Wieniawskiego, brata Henryka (2022), a także koncerty skrzypcowe Emila Młynarskiego, nagrane z Piotrem Pławnerem (Fryderyk 2020 w kategorii Album Roku – Muzyka Koncertująca). Tym razem łódzcy symfonicy zaprosili do współpracy Wojciecha Niedziółkę – wybitnego dwudziestoletniego skrzypka, który w XVI Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu otrzymał Nagrodę dla Najwyżej Sklasyfikowanego Polaka. Artysta ma na koncie również wiele innych wyróżnień w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach skrzypcowych. W październiku 2023 roku do listy trofeów artystycznych dopisał prestiżową nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Odkrycie Roku. Wojciech Niedziółka, absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, jest obecnie studentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie skrzypiec prof. Łukasza Błaszczyka.
Wydawnictwo zostało sfinansowane z budżetu samorządu Województwa Łódzkiego.
Nagrania dostępne są w serwisach streamingowych (m.in. tidal, spotify, amazon, empik), w tym na platformie SoundCloud Filharmonii Łódzkiej; tradycyjna płyta CD do nabycia w kasie biletowej FŁ.