Premiera albumu AtomoGenus Władysława „Gudonis” Komendarka oraz Krzysztofa Marii Komendarka-Tymendorfa
Zbliża się premiera pierwszego wspólnego albumu uznanych polskich instrumentalistów – giganta polskiej muzyki elektronicznej Władysława „Gudonis” Komendarka oraz cenionego altowiolisty – Krzysztofa Marii Komendarka-Tymendorfa. Tytuł płyty nawiązuje do więzi w atomach wspólnych muzycznych genów artystów. To podróż po syntezie dwóch skonsolidowanych źródeł inspiracji w ich galaktycznych imaginacjach.
Słowo atom, pochodzące z greckiego ἄτομος – átomos, oznacza coś, czego nie da się przeciąć ani podzielić, czyli podstawowy składnik materii. Co ciekawe, w XVII i XVIII wieku chemicy potwierdzili hipotezę o niepodzielności atomu, identyfikując pierwiastki chemiczne i pokazując, że reagują one ze sobą w ściśle określonych proporcjach. Owa materia składa się z mikroskopijnych składników, których nie da się w nieskończoność dzielić na mniejsze części…
Słowo genus natomiast pochodzi z łaciny (l. mn. genera) – i oznacza rodzaj, ród, pochodzenie, potomstwo. Rodzaj to podstawowa, obowiązkowa kategoria systematyczna, obejmująca gatunek lub monofiletyczną grupę gatunków wyróżnionych na podstawie jednej lub większej liczby cech taksonomicznych.
AtomoGenus jest genetyczną asocjacją wspólnych cech dwóch artystów oraz materii z dwóch muzycznych światów i odległych biegunów, z których rodzi się autonomiczny byt – muzyka, najbardziej niematerialna ze sztuk.
Artystów łączy gatunkowa więź pomimo ekstremalnie skrajnych kierunków, w których się na co dzień poruszają.
W tejże materii niekoniecznie każdy dysonans, dążący zwykle do rozwiązania w konsonans, takim happy endem się zakończy. W tym wyjątkowym przypadku gatunki, cząsteczki, neutrony się przenikają, łączą, komasują, a artyści nadają im unikatową formę.
Komendarki ze swoim nowatorskim projektem muzycznym zajrzą w głąb Państwa wrażliwości, ale także umysłów, aby wszczepić tam wirus innego wymiaru, nie z tej planety.
Kompozycja wykonuje odważne kroki w przód, w głąb galaktyki, jeszcze dalej w tworzeniu i eksploracji nieodkrytych pól muzycznych, czyli noise z najodleglejszych zakątków drogi mlecznej połączone z improwizowaną muzyką carpe diem danej chwili, z altówką i samplami w czystej postaci. W założeniu tkanka muzyczna zawiera wielowarstwowe smyczkowe brzmienia połączone z głosami analogowo-cyfrowych syntenzatorów i wokoderów, w których wykorzystuje język nieznany nikomu, z innej niż do tej pory galaktyki, jak np. zalowszejsaki nol mu fidej skolianek o różnej jakości parametrach bitowych, od 4 do 64 bitów.
Spotkanie altówki z elektroniką to materia nowatorska w Polsce. Altówka wykorzystana jest w albumie nie tylko jako instrument perkusyjny, ale i melodyczny czy kreujący również muzykę nowatorskimi, teraźniejszymi technikami wykonawczymi takimi, jak: tapping, Bartók pizzicato, szarpanie strun, pressing włosia o strunę, scordatura, dirty glissando, slow motion bow, crazy sul ponticello scratchiness, shutter, noisy shift, electric slide, scratch tone, stopping on the string, preparacja, arpeggio, tremolo, flażolety etc.
Co z tej produkcji wynikło? Totalne muzyczne combo kosmiczne! Pierwsza w Polsce awangardowa fuzja elektroniki ze szlachetnymi strunami violi!
A jaki to jest album? Kontrowersyjny, z drugiej strony nieszablonowy, a z trzeciej nieprzewidywalny.
Niekonwencjonalne i wprost czołowe zderzenie electro z teraźniejszymi technikami wykonawczymi gry na altówce.
3,2,1... zapnij pasy, zamknij oczy i odleć z Komendarkami, rakietą kosmiczną pod kryptonimem AtomoGenus, w galaktyczną podróż na nieziemską orbitę do roku 39 847 po naszej ziemskiej erze…
AtomoGenus Vinyl / Kaseta / CD
Limited edition
Data premiery:
8.09.2023
Artyści:
Władysław „Gudonis” Komendarek – syntezatory i wokodery, producent
Krzysztof Maria Komendarek-Tymendorf – altówka, elektronika, sample, producent
Czas trwania albumu:
41 minuty
Wytwórnia:
Requiem Records / Opus Series
Okładka:
Dzieło Zdzisława Beksińskiego AE78 z roku 1978, wym. 87 x 73 z Galerii Z. Beksińskiego w Muzeum Historycznym w Sanoku
Altówki autorstwa:
W. Topa (2020)
J.T. Lutz z Schönbach (Böhmen)
Mastering:
Legato Mastering – Marcin Bociński
Tłumaczenie:
Dominika Pieczka
Design/Grafik:
Łukasz Pawlak
Tracki:
- Cyfrowa transformacja – Digital transformation
- Kotwica pamięci – Anchor of memory
- Toksyczny myśliciel – Toxic thinker
- Kosmiczna liturgia – Cosmic liturgy
- AtomoGenus
Płytę można zamówić na stronie: https://tymendorf.com/pl#cds
Władysław „Gudonis” Komendarek
Instrumentalista, kompozytor, producent, programista brzmień elektronicznych. W latach 1976-1984 członek legendarnej grupy EXODUS. Koncertował na festiwalach rockowych (Jarocin), elektronicznych (KLEM Nijmegen-Holandia, Drezno-Niemcy, Linz-Austria) jak i jazzowych (Jazz Jamboree). Jest stale aktywny muzycznie, tworzy m. in. ilustracje muzyczne do filmów i przedstawień teatralnych. Koncertuje w kraju i za granica, zaskakując swych słuchaczy wciąż nowymi, świeżymi pomysłami.
Artysta tworzy w stylach: rock progresywny, metal, post rock, etno, industrial, ambient, techno, drum-bas, trans;elektro, hardcore, acid jazz, rytmen blus, break beats, euro trance, hard trance, psy trance, hard trance, garage, hip hop, abstract, reggae, elektronic nois, jazz, oldscholl.
Komendarek łączy image guru tajemniczej sekty z wizerunkiem szalonego naukowca, znajduje odzwierciedlenie w jego muzyce. Hippisowska wręcz psychodeliczna wolność ściera się u niego z matematyczną dyscypliną futurystycznych wizji i syntetycznych brzmień. Popularność zdobywał dzięki grze w progrockowej formacji Exodus, ale jego późniejsze eksperymenty, w tym muzyka teatralna i filmowa, sprawiają, że dzisiaj Komendarek to nie tylko nazwisko wizjonera, giganta czy pioniera polskiej elektroniki, ale wręcz osobny gatunek muzyki, czyli noise z najodleglejszych zakątków drogi mlecznej połączone z muzyką carpe diem.
Jego grę określa się jako wielowarstwowe symfoniczne brzmienie z dużą melodyjnością z zastosowaniem niebanalnych schematów harmonicznych. Na swoim koncie ma około wydanych 40 płyt.
W roku 2018 roku Gudonis otrzymał odznakę honorową zasłużony dla Kultury Polskiej. Kilka lat temu ukazała się książka Antologia Polskiej Muzyki elektronicznej, gdzie umieszczona jest między innymi biografia artysty. Japoński dziennikarz Hiroaki Shikata wydał w roku 2018 książkę w języku japońskim przedstawiającą muzykę elektroniczną w Polsce i między innymi jest materiał o kompozytorze.
Książka biograficzna, autorstwa Dawida Brykalskiego pt. Władysław Komendarek – życie, miłość i melancholia robotów ukaże się 10 października 2023 roku w wydawnictwie GAD.
Krzysztof Komendarek-Tymendorf
Altowiolista-solista, kameralista, pedagog Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku (dr hab. MBA). Należy do grona czołowych polskich altowiolistów swojego pokolenia. W 2012 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w klasie prof. I. Albrecht w Gdańsku. Doskonalił swoje umiejętności w klasie prof. W. Klosa i as. U. Schönauera na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu oraz jako gościnny student Swedish National Orchester Academy w Göteborgu.
Tajemnice muzyki kameralnej zgłębiał u: V. Erben (Alban Berg Quartett), Apollon Musagète Quartett, Quatuor Ebène czy E. Feltz. Współzałożyciel i kameralista zespołu Duo del Gesù, występował ze znamienitymi artystami, jak Ch. Hartmann, A. Levitan, K. A. Kulka, T. Strahl, M. Smoczyński, B. Koziak, Mitch&Mitch, Z. Wodecki, NeoQuartet, J. Englert czy D. Olbrychski.
Laureat prestiżowych międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów, nagród oraz stypendiów. Jako solista debiutował z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, a jako kameralista z T. Wojnowiczem w Filharmonii Zielonogórskiej im. T. Bairda. Koncertował w roli solisty m.in. z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Filharmonią Dolnośląską, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Orkiestrą Opery Bałtyckiej, Capellą Bydgostiensis, Cappellą Gedanensis, Orkiestrą Sinfonietta Pomerania, Orkiestrą Kameralną Progress, Gdyńską Orkiestrą Symfoniczną czy Bałtycką Filharmonią Młodych.
W 2020 roku zadebiutował fonograficznie albumem pt. ReVIOLAtion (NAXOS RECORDS), a w 2021 roku zarejestrował CD pt. Quantum of Silence (ODRADEK RECORDS). Albumy otrzymały prestiżowe międzynarodowe i krajowe nagrody (m.in. Supersonic Pizzicato Award w Luksemburgu, 5 kamertonów w Diapason Magazine we Francji), wyróżnienia oraz nominacje. Protagonista altówki, prawykonał ponad 60 utworów, współcześni kompozytorzy dedykują mu dzieła. Publikuje artykuły m.in. w: Journal of the American Viola Society i na portalu meakultura.pl.
W roku 2017 otrzymał odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nagrodę okolicznościową od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2022 został odznaczony resortowom Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Prowadzi wzmożoną aktywność koncertową oraz pedagogiczno-dydaktyczną w Polsce jak i za granicą. Pomysłodawca międzynarodowej kampanii społecznej ReVIOLAtion. Zapraszany na renomowane festiwale muzyczne. Wykładowca kursów mistrzowskich oraz juror konkursów muzycznych.