Nagrody branżowe KFF Industry i DOC LAB POLAND wręczone
W piątkowy wieczór, 2 czerwca w Małopolskim Ogrodzie Sztuki poznaliśmy laureatów nagród branżowych przyznawanych podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego w ramach programu KFF Industry. Uroczystość poprzedził współorganizowany przez FINA Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny koncert trio Masecki/Młynarski/Markowicz.
KFF Industry to wydarzenia branżowe przeznaczone dla obecnych na Krakowskim Festiwalu Filmowym profesjonalistów filmowych. Twórcy i producenci filmów dokumentalnych, animowanych i krótkometrażowych przez kilka dni spotykali się z ekspertami, programerami międzynarodowych festiwali filmowych, zagranicznymi agentami sprzedaży, dystrybutorami, przedstawicielami funduszy filmowych, stacji telewizyjnych, platform online i VOD oraz innymi osobami decyzyjnymi z międzynarodowej branży filmowej.
DOC LAB POLAND to największy w Polsce i najbardziej wieloaspektowy program skierowany do filmowców-dokumentalistów, skupiający się na wsparciu autorskiego, kreatywnego kina dokumentalnego przy jednoczesnym nacisku na podejście producenckie. Składają się na niego: kompleksowy program rozwoju projektów filmowych, oparty o warsztaty, konsultacje indywidualne i panele dyskusyjne, a także warsztaty prowadzące do prezentacji (pitchingu), mającego na celu nawiązanie koprodukcji projektów uczestniczących w programie lub wsparciu promocji i dystrybucji realizowanych filmów.
Jak co roku, podczas KFF Industry odbyły się trzy sesje pitchingowe – prezentacje projektów filmowych na różnych etapach realizacji: ANIMATED IN POLAND – dla polskich projektów animowanych w produkcji oraz współorganizowane razem z DOC LAB POLAND – DOCS TO START i DOCS TO GO – dla polskich projektów dokumentalnych w developmencie i w postprodukcji. Podczas piątkowej gali rozdania nagród branżowych ogłoszono nagrody dla najlepszych prezentowanych projektów.
Gospodarzami wieczoru byli Katarzyna Wilk i Marta Świętek z Krakowskiej Fundacji Filmowej oraz Katarzyna i Adam Ślesiccy z Fundacji Filmowej im. Władysława Ślesickiego.
Animated in Poland
Projekty animowane biorące udział w pitchingach Animated in Poland otrzymały dwie nagrody główne oraz dwa wyróżnienia:
- Nagroda SOUND MIND STUDIO – bon Studia Sound Mind na 10 dni postprodukcji dźwięku do filmu otrzymał projekt Joko (reż. Izabela Plucińska, prod. Piotr Szczepanowicz, Grzegorz Wacławek / Animoon);
- Projekt Hair Story (reż. Dominika Wyrobek, prod. Paulina Ratajczak / Fundacja Las Sztuki, Studio Munka – Stowarzyszenie Filmowców Polskich otrzymał Nagrodę FIXAFILM – bon na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN oraz wyróżnienie CREW UNITED – pięcioletnią subskrypcję Crew United w statusie Premium – dla reżysera i producenta wyróżnionego projektu;
- Wyróżnienie CeTA – CENTRUM TECHNOLOGII AUDIOWIZUALNYCH – aport rzeczowy: użyczenie sprzętu i infrastruktury oraz wykonanie wybranych usług o wartości 30 000 PLN przyznano projektowi Jest taki błękit (reż. Zofia Snarska, prod. Przemysław Adamski / Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie).
Docs to Go
Projektom polskich filmów dokumentalnych w fazie postprodukcji przyznano trzy nagrody główne oraz jedno wyróżnienie:
- Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN dla projektu Aria Di Bravura (reż. Małgorzata Goliszewska, prod. Wojciech Karubin / Movie Mates);
- Nagroda FIXAFILM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN przyznana projektowi Runa (reż. Agnieszka Zwiefka, prod. Agnieszka Zwiefka, Zofia Kujawska / Chilli Productions);
- Projekt Dokąd umierają malarze (reż. Michał Pietrak prod. Wiesław Łysakowski / Orient Film) otrzymał Nagrodę CAFE OLE – usługę postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN oraz wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Silver podczas East Doc Platform.
Docs to Start
Projektom polskich filmów dokumentalnych w fazie developmentu biorącym udział w pitchingu Docs to Start przyznano łącznie cztery nagrody główne oraz trzy wyróżnienia:
- Nagroda CANAL+ – 10 000 PLN w gotówce dla projektu Sceny rodzinne (reż. Anu Czerwiński, prod. Anna Stylińska / Film Frame, My Way Studio);
- Projekt Grudzień (reż. Grzegorz Paprzycki, prod. Piotr Śmiechowski / Telemark) otrzymał Nagrodę ORKA – usługę postprodukcji obrazu o wartości of 20 000 PLN oraz wyróżnienie Polish Docs Pro, czyli wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych;
- Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu o wartości 10 000 PLN została przyznana projektowi Bałtyk (reż. Iga Lis, prod. Patrycja Przygoda, Stanisław Zaborowski / Silver Frame);
- Nagrodę CAFE OLE – usługę postprodukcji dźwięku o wartości 10 000 PLN przyznano projektowi Wściekła Kura czyli Bajka o Podlasiu (reż. Joanna Deja, prod. Justyna Kluczewska, Maciej Ostatek / Fundacja Raban);
- Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na Co‐pro Meetings w Lipsku otrzymał projekt Omelko’s House or Guests from Kharkiv (reż. Halyna Lavrinets, prod. Alexandra Bratyshchenko / Eleron Pictures);
- Wyróżnienie IDFA – zaproszenie na IDFA Forum jako obserwator dla projektu Second Line (reż. Olga Stuga, prod. Olga Stuga / EP Olga Stuga).
Spotkanie z kulturą żydowską
Trio Młynarski / Masecki / Markowicz przeniosło uczestników gali do warszawskich teatrów i rewii międzywojnia. Usłyszeliśmy repertuar autorstwa największych twórców międzywojennej, polskiej muzyki rozrywkowej, takich jak Henryk Wars, Zygmunt Białostocki, Marian Hemar czy Emmanuel Schlechter. Tym razem były to piosenki z zaginionego świata polskich Żydów. Zabawne szmoncesy, poruszające ballady oraz klezmerski jazz przywołały pamięć o ludziach i świecie, którego już nie ma, a który ożył na moment podczas koncertu.
Edycja stacjonarna 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego zakończyła się w niedzielę, 4 czerwca. Festiwalowe filmy wciąż będą dostępne dla widzów online na platformie KFF VOD do 18 czerwca.