Na skraju rzeczywistości - debiutancki album fonograficzny Tomasza Skweresa w wytwórni DUX
Płyta zawiera kompozycje wszechstronnego kompozytora i wiolonczelisty Tomasza Skweresa, związanego od lat z wiedeńskim środowiskiem muzycznym.
Twórczość wykształconego na wiedeńskim uniwersytecie muzycznym artysty, laureata licznych nagród kompozytorskich obecnego na wielu znaczących festiwalach, wyróżnia śmiałość w operowaniu aparatem wykonawczym – od nietypowych składów kameralnych po wielką orkiestrę symfoniczną. Kompozytor eksploatuje pełen potencjał wykorzystywanego instrumentarium – perkusja funkcjonuje w niemal stałej, napiętej wymianie z instrumentami smyczkowymi i dętymi oraz wokalem, który w prezentowanych utworach ociera się w wielu momentach o melorecytację. Skweres sięga też chętnie po nowe techniki produkcji dźwięku, przeplatając je z klasycznymi, dla uzyskania wielowymiarowej przestrzeni wrażeń, emocji i obrazów. To muzyka istotnie na pograniczu rzeczywistości i zjawy, operująca nieustającym dialogiem barw, rytmów i dynamiki.
Na płycie znalazły się dwa cykle wokalno-instrumentalne oraz dwa utwory instrumentalne. Na szczególną uwagę zasługuje kompozycja Leyak, oparte na balijskiej mitologii muzyczne wyobrażenie mitycznego potwora, w którym słyszymy bogaty zestaw instrumentów perkusyjnych z gamelanem włącznie, a także samego kompozytora w roli wiolonczelisty. Autorami tekstów pieśni są Rainer Maria Rilke oraz Maria Skweres, prywatnie matka kompozytora.
Artyści, którzy zmierzyli się z niezwykle wymagającą materią twórczości Skweresa, to znani i wybitni wykonawcy muzyki współczesnej, soliści oraz zespoły z Polski i Austrii, którzy i tym razem ukazują słuchaczowi wybitną interpretację utworów. Mimo ich skomplikowanej struktury, intencja wciągnięcia słuchacza w wielopłaszczyznowy świat dźwięków i zatrzymania go w pozaczasowej przestrzeni jest tu spełniona w stu procentach.
Album dostępny w sprzedaży od 1 września w salonach Empik, dobrych sklepach muzycznych i na www.dux.pl/. Słuchaj także na wszystkich platformach streamingowych.