Mozart, Mendelssohn i Mahler w interpretacji Saschy Goetzla w Filharmonii Krakowskiej

-
28.02.2024
Sascha Goetzel; fot. Özge Balkan

Abonamentowe koncerty symfoniczne Filharmonii Krakowskiej – w piątek, 1 marca 2024 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 2 marca br. o godz. 18.00 – wypełnią dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta, Felixa Mendelssohna i Gustava Mahlera w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Saschy Goetzla. Z samym zaś dyrygentem będzie można podyskutować o wybitnej twórczości ostatniego ze wspomnianych kompozytorów, Gustava Mahlera, podczas Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra” – w sobotę o godz. 16.30. Rozmowę poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz.

 

W programie koncertów poprowadzonych przez znanego z wnikliwych interpretacji wysoko cenionego austriackiego dyrygenta Saschy Goetzla, znalazły się dzieła trzech wybitnych kompozytorów. Koncerty otworzy młodzieńcza, żeby nie powiedzieć – dziecięca, bo napisana w wieku zaledwie 8 lat – Symfonia Es-dur, pierwsza w dorobku Wolfganga Amadeusa Mozarta, zapisana w katalogu Köchla pod numerem 16. Kolejnym dziełem zaprezentowanym podczas obu wieczorów będą Pieśni bez słów Felixa Mendelssohna, stanowiące podstawę literatury fortepianowej, natomiast także chętnie aranżowane na większe składy instrumentalne. Siedem spośród 48 Pieśni bez słów w opracowaniu na orkiestrę smyczkową i obój Andreasa Tarkmanna wykona Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wraz z solistą, Arkadiuszem Krupą, wieloletnim pierwszym oboistą Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a obecnie Sinfonii Varsovii.

 

Drugą część wieczorów zdominuje muzyka Gustava Mahlera. Usłyszymy bowiem jego IV Symfonię G-dur na sopran i orkiestrę (w partii solowej Aleksandra Blanik), dzieło skomponowane w latach 1899–1901, okresie niezwykle obfitym w występy Mahlera w charakterze dyrygenta, o czym świadczy około dwustu poprowadzonych w tych latach przez kompozytora koncertów w najważniejszych teatrach operowych i salach koncertowych Europy. „IV Symfonię Gustawa Mahlera (…) wykonywano znacznie chętniej, niż pozostałe. Stało się tak dlatego, że interpretując ten wysoce nowatorski utwór starano się odsłonić tylko jedną z jego warstw, tę w której pobrzmiewają wdzięczne melodie wyrosłe z ludowych pieśni. (…) gdy dokładnie odczytano wszystkie uwagi kompozytora umieszczone w  partyturze, wówczas spod maski łagodności wyłoniły się nowe rysy dzieła: ostre, chwilami drapieżne, nierzadko naznaczone grymasem szyderstwa, ale niepozbawione przez to intymnego wdzięku” (Zbigniew Andrzej Zając). Symfonia ta uznana jest za domknięcie okresu poszukiwania własnego języka dźwiękowego i prawdy twórcy, przesyconej ironią i głęboko pesymistyczną refleksją. O tym i innych dziełach Gustava Mahlera, a także o pracy interpretacyjnej dyrygenta porozmawiać będzie można z Saschą Goetzlem podczas Dyskusyjnego Klubu Muzycznego bezpośrednio przed sobotnim koncertem. Spotkanie zatytułowane „Mahler: autoportret ze śmiercią przygrywającą na skrzypcach” poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. Wstęp wolny.

 

www.filharmonia.krakow.pl

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.