Matki, córki… kobiety. 12 spektakli na Dzień Matki!

24.05.2022
Dzień Matki

Specjalnie na Dzień Matki przygotowaliśmy dla Was listę spektakli teatralnych o tematyce kobiecej. Nie brakuje w nich i wątków macierzyństwa. Przede wszystkim jednak opowiadają one o kobietach inspirujących, odważnych, wrażliwych i myślących oraz… silnych.

1. „Matka Joanna od Aniołów”, reż. Wojciech Faruga

Słynny spektakl opowiedziany raz jeszcze i trochę inaczej, tym razem na deskach Teatru Narodowego i do tego z muzyką Teoniki Rożynek. Historia jest oparta na opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza z czasu II wojny światowej, które z kolei stało się inspiracją dla filmu Jerzego Kawalerowicza i Tadeusza Konwickiego. Oto zakonnice opowiadają o miłości i pożądaniu…

 

2. „Ostatnie 300 metrów”, reż. Bartosz Kulas

Spektakl Teatru Bagatela w Krakowie z wielką rolą Lidii Olszak. Blisko godzinny monodram koncentruje się wokół ostatnich chwil Wandy Rutkiewicz, która z 12 na 13 maja 1992 r. zaginęła na stokach Kanczendzongi. Jako trzecia kobieta na świecie i pierwsza Europejka zdobyła Mount Everest, zaś jako pierwsza kobieta w 1986 r. stanęła na szczycie K2 (było to zarazem pierwsze wejście polskie). Rok 2022 ogłoszono jej rokiem.

3. „Wanda”, reż. Maria Sadowska, Joanna Grabowiecka

Spektakl Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, kolejna próba opowiedzenia o wybitnej polskiej himalaistce. W rolę Wandy Rutkiewicz wciela się Anita Jancia-Prokopowicz, za muzykę odpowiada, oczywiście, reżyserka Maria Sadowska (notabene, konsekwentnie stająca w obronie kobiet zarówno w projektach scenicznych, jak i filmowych), a całość została oparta na tekście dramatycznym Wiesławy Sujkowskiej. To opowieść o trudzie związanym z organizacją wysokogórskich wypraw – Wanda Rutkiewicz była inicjatorką kobiecych wypraw w Polsce.

 

4. „Kobieta Kalendarz”, opieka artystyczna: Ewelina Ciszewska

To teatr performatywny, rodzaj kobiecego manifestu. Za realizację tę odpowiada Fundacja Sztuka Ciała, muzykę na żywo tworzy wszechstronnie uzdolniony Sambor Dudziński. Sześć całkowicie różnych bohaterek współtworzy dający do myślenia multiportret kobiecy. Narzucone role społeczne i wyuczone schematy postępowania zostają tu przeciwstawione głosowi wolności, który rodzi się dzięki siostrzanej solidarności.

 

5. „Kobieta i życie”, reż. Piotr Łukaszczyk

Rewelacyjnie wyreżyserowany spektakl, w świetnym wykonaniu i z bardzo dopieszczoną choreografią. Mimo minimalistycznej formy przekazuje maksimum treści istotnych dla współczesnych kobiet. Mamy tu też zabawę konwencjami, momenty humorystyczne, chwile wzruszeń. Zadziwiające, że tak głęboko zanalizował źródła kobiecych protestów mężczyzna, nawet jeśli oparł się na tekście kobiety (Malina Prześluga), zainspirowanej ubiegłorocznymi strajkami kobiet. Niemal tak dobra propozycja repertuarowa Teatru WARSawy, jak uwielbiany przez nas „Szaman. Spektakl reporterski” w reżyserii Moniki Mariotti.

 

 6. „Matka skodyfikowana”, reż. Maja [Maya[ Baczyńska

Monodram oparty na prozie poetyckiej Mai Baczyńskiej, również inspirowanych zeszłoroczną dyskusją społeczną na temat ustawy antyaborcyjnej. Mimo to nie jest to spektakl o charakterze politycznym czy antyreligijnym. Wręcz przeciwnie – to empatyczna opowieść o kobiecych marzeniach i lękach w wykonaniu Zuzy Gaińskiej i z autorską muzyką wykonywaną na żywo przez samą reżyserkę. Projekt powstał w ramach stypendium Funduszu Promocji Twórczości ZAiKS, miał swoją premierę w Teatrze Akt, kolejny pokaz blisko Dnia Matki, 27 maja o godz. 19 w Teatrze Scena 96 w Warszawie. W przygotowaniu książka z tekstami ze spektaklu oraz dodatkowo z rysunkami Ewy Dymek. Dla matek, dla córek.

7. „Irena”, reż. Brian Kite

    Długo oczekiwana premiera Teatru Muzycznego w Poznaniu. Spektakl opowiadający o Irenie Sendlerowej, kierowniczce referatu dziecięcego Rady Pomocy Żydom przy Delegaturze Rządu na Kraj („Żegoty”), Sprawiedliwej wśród Narodów Świata, która uratowała w czasie II wojny światowej wiele żydowskich dzieci. Libretto do tego musicalu napisali Piotr Piwowarczyk i Mary Skinner, muzykę – laureat nagrody Grammy Włodek Pawlik, za reżyserię zaś odpowiada dziekan Wydziału Teatru, Tańca i Telewizji UCLA. To zresztą niejedyna propozycja tego teatru, której bohaterką jest niebanalna kobieta – inna to „Evita”, oparta na faktach muzyczna biografia drugiej żony prezydenta Argentyny Juana Peróna, najczęściej wystawiane dzieło Andrew Lloyda Webbera.

     

    8. „Marie Curie”, reż. Tae Hyung Kim

      To niezwykły, świetnie wykonany musical wyprodukowany przez Koreańczyków, zafascynowanych historią polskiej noblistki. – Żyjemy w czasach, w których kobiety są niezależne, ale już dużo wcześniej takie postaci, jak Maria Skłodowska-Curie pokazywały nam, że jest to możliwe – podkreśla producent Byeung Won Kang. Spektakl został wyróżniony podczas 5. edycji Korean Musical Awards w 2021 roku, w Polsce miał swój filmowy pokaz podczas Koreańskiej Jesieni w Warszawie.

      9. „Matki wyklęte”, reż. Ada Tabisz

        To nietypowy spektakl, bo dokumentalny, znajdujący się w repertuarze wrocławskiego Instytutu im. Jerzego Grotowskiego w ramach „Teatru na faktach”. Powstał na podstawie wywiadów przeprowadzonych z kobietami, które doświadczyły poronienia. Tu mają szansę opowiedzieć swoje losy, być usłyszane, bez względu na to, czy ktoś rozumie ich postawę czy nie, czy na potrzeby projektu wyraziły poglądy popularne czy niepopularne. Inicjatywie towarzyszyło szereg działań dodatkowych, w tym spotkanie „Terapia sztuką w procesie żałoby” przy wsparciu Łucji Lange z Instytutu Dobrej Śmierci.

         

        10. „Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam”, reż. Ewa Błaszczyk

          Spektakl, który pojawił się w warszawskim Teatrze Studio z okazji 45-lecia pracy artystycznej Ewy Błaszczyk. Monodram Błaszczyk to swoista spowiedź jednej z najbardziej wyrazistych dziennikarek swojej epoki. Poruszone tu zostają najtrudniejsze doświadczenia Oriany Fallaci, która „tłumaczyła zawsze, że pisze o wojnie, bo wojna odsłania w ludziach to, co jest prawdziwe” – jak to zostaje ujęte w opisie spektaklu. Mocna introspekcja w niezapomnianym wykonaniu.

           

          11. „Maria Callas. Master Class”, reż. Andrzej Domalik

            Nie sposób w takim zestawieniu pominąć spektakl z wielką rolą Krystyny Jandy. Wielokrotnie nagradzany i grany na całym świecie tekst Terrence’a McNally’ego, którego sceniczne wykonanie siłą rzeczy wymaga od aktorów pewnego przygotowania wokalnego. Oto opowieść o artystce, która sztuce oddała wszystko, bez względu na cenę, i która z tej sztuki czerpała nieskończoną inspirację do życia. O relacji artysty z publicznością, o sukcesie i porażce, o trudach pracy twórczej. Wyraźna fascynacja twórców wielką diwą świata opery.

             

            Jeśli jakiegoś „kobiecego”, jeśli chodzi o tematykę, spektaklu brakuje Wam w tym zestawieniu, napiszcie do nas na adres: redakcja[at]prestoportal.pl!

             

            Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

            Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

            Więcej informacji:

            Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

            Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.