Konkurs Ady Sari rozpoczęty!
Recytatywem i arią Łucji Il dolce suono z III aktu opery Lucia di Lammermoor w wykonaniu Hyejin Lee, sopranistki z Korei Południowej rozpoczął się pierwszy etap przesłuchań XX Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Artystce na fortepianie towarzyszył Aleksander Teliga.
Mieszkam na stałe w Niemczech, pracuję bardzo ciężko jako freelancer i doszłam do wniosku, że jest to właśnie ten czas, aby spróbować szczęścia w Konkursie – mówiła Hyejin Lee po swoim występie.
Miesiąc temu została wylosowana litera „L”, która wyznacza kolejność występów uczestników. Być pierwszym śpiewakiem konkursowym to duże wyzwanie, które tym razem musiała podjąć koreańska śpiewaczka.
W Europie jest dużo konkursów, ale zdecydowałam się wybrać Nowy Sącz i Konkurs Ady Sari ze względu na bardzo dobry skład jurorów. Uznałam, że bez względu na wynik to dla mnie wielka szansa zaśpiewać przed takim jury, w którym zasiadają dyrektorzy decydujący o obsadach. A że jestem pierwsza? Ktoś musiał być – podkreślała Hyejin Lee.
W pierwszym etapie młodzi śpiewacy wykonywali po dwa utwory, jeden głównie Mozarta i jeden dowolny wybrany z listy. Występ każdego z nich trwał około dziesięć minut. Śpiewacy prezentowali utwory z towarzyszeniem fortepianu.
Biorę udział w Konkursie Ady Sari, bo spełniam swoje marzenie. To jeden z najbardziej prestiżowych konkursów, o ogromnym repertuarze i przygotowanie się do niego jest wyzwaniem. Poza tym jest tu wspaniałe jury, co daje wiele możliwości
– mówiła po swoim występie Teresa Marut, sopranistka z Warszawy, której przy fortepianie towarzyszyła Mirella Malorny-Konopka. Młoda artystka zaprezentowała oprócz Mozarta, mazurka Chopina (Aime moi op. 33 nr 2) w aranżacji Pauliny Viardot, śpiewaczki, pianistki i kompozytorki, uczennicy Liszta, znajomej Chopina, która opracowała na głos i fortepian cykl mazurków polskiego kompozytora. Dlaczego Teresa Marut sięgnęła po Chopina, który tak rzadko pojawia się w repertuarze konkursu wokalnego?
Chopin jest bliski mojemu sercu – tłumaczyła. – To pewnie dzięki mojemu mężowi, pianiście, który pomógł mi w interpretacji tego kompozytora. Poza tym aranżacje Viardot są fascynujące.
Śpiewaków ocenia międzynarodowe jury pracujące pod kierownictwem Małgorzaty Walewskiej, Dyrektor Artystycznej Konkursu.
Jak do tej pory poziom przesłuchań konkursowych jest bardzo dobry. Bardzo obiecująca jest silna grupa śpiewaków z Chin. Zobaczymy. Czeka nas wiele emocji – mówiła Małgorzata Walewska.
W pracach jury ponadto udział biorą: Marcin Habela – Profesor śpiewu na Genewskim Uniwersytecie Muzycznym, doradca artystyczny Akademii Muzycznej im. Tibora Vargi w Sion w Szwajcarii i Akademii Muzycznej szkoły Anargyriosa i Korgialeniosa na Spetses w Grecji; Beata Klatka – Dyrektor Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki oraz Kierownik Akademii Operowej Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie; Dominik Licht – Konsultant w zakresie castingu w Duńskiej Operze Królewskiej w Kopenhadze; Rebekah Rota – Dyrektor Opery w Wuppertalu w Niemczech (od sezonu 2023/2024); Keith Bernard Stonum – Dyrektor Artystyczny Jungen Oper im NORD (Staatsoper Stuttgart, Niemcy), śpiewak oraz Wojciech Maciejowski (sekretarz jury).
Dzisiaj, 8 maja odbyła się druga część przesłuchań pierwszego etapu. Wieczorem jury wyda pierwszy werdykt i dowiemy się, kto zaśpiewa w drugim etapie.
Przypomnijmy: Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu odbywa się co dwa lata, od 1985 roku. Jego organizatorem jest Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu, a współorganizatorem tegorocznej edycji jest Opera Krakowska.
Przesłuchania konkursowe transmitowane są online na stronie: www.adasari.pl
Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
biuro prasowe Konkursu