Koncert symfoniczny w Filharmonii Łódzkiej – zmiana solistki
Na najbliższym, piątkowym koncercie symfonicznym w Filharmonii Łódzkiej Iwona Hossa zastąpi Iwonę Sobotkę.
Pisząc „Cztery ostatnie pieśni”, Richard Strauss był 84-latkiem. Miał za sobą doświadczenie II wojny światowej, przeprowadzkę do Szwajcarii, znał zbrodnie hitlerowskie. Jakby na przekór światu, jego późne pieśni pełne są spokoju. Pięknie pisze o nich Paweł Majewski: „pieśni te stanowią wyraz ostatecznej akceptacji, afirmacji świata – i to nie świata wzniosłych idei romantycznych czy religijnych, lecz właśnie „tego” świata, jedynego, jaki na pewno istnieje, przez co nikt z żywych nie może go uniknąć”. Istnieje bardzo dużo nagrań „Czterech ostatnich pieśni”, gdyż niemal każda znacząca sopranistka chciała i chce się z tym dziełem zmierzyć. W swoim repertuarze ma je także Iwona Hossa, jedna z czołowych polskich śpiewaczek, która zastąpi niedysponowaną Iwonę Sobotkę.
Iwona Hossa to jedna z czołowych polskich sopranistek, pedagog i manager kultury, laureatka Grand Prix i Złotego Medalu w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach. Została odznaczona m.in. medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz srebrnym Krzyżem Zasługi. Artystka posiada w swoim repertuarze zarówno dzieła operowe, oratoryjno-kantatowe, jak i pieśni, od muzyki dawnej po najnowszą. Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: David Lloyd-Jones, Gabriel Chmura, Charles Dutoit, Gustavo Dudamel, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Grzegorz Nowak, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski. Wyjątkowa relacja artystyczna łączyła Iwonę Hossę z Krzysztofem Pendereckim, z którym współpracowała przez kilkanaście lat. Artystka wykonuje wszystkie dzieła wokalno-instrumentalne kompozytora. Dokonała także wielu prawykonań dzieł innych polskich twórców, m.in. Wojciecha Kilara i Jerzego Maksymiuka. Nagrała 27 płyt CD i DVD, głównie z muzyką polską. Większość z nich otrzymała prestiżowe nagrody fonograficzne, np. International Classical Music Awards w kategorii Muzyka Współczesna czy Orphée d’Or, a także nominacje do Fryderyków i Grammy.
W programie wieczoru znajdzie się także Passacaglia op. 1 Antona Weberna – pierwszy wydany drukiem utwór późniejszego mistrza dodekafonii i serializmu – oraz II Symfonia D-dur Johannesa Brahmsa. Utwór ten o radosnym, niemal sielskim charakterze, nasuwa skojarzenia z VI Symfonią Beethovena, choć sam kompozytor podkreślał raczej zawartą w nutach melancholię. Za pulpitem dyrygenckim stanie Conrad van Alphen, afrykańsko-holenderski muzyk, założyciel zespołu Sinfonia Rotterdam oraz jego dyrygent i dyrektor artystyczny.
15 marca 2024, 19.00
Wykonawcy:
Iwona Hossa – sopran
Conrad van Alphen – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna FŁ
Program:
Anton Webern – Passacaglia op. 1 [11’]
Richard Strauss – Cztery ostatnie pieśni [24’]
Frühling
September
Beim Schlafengehen
Im Abendroth
***
Johannes Brahms – II Symfonia D-dur op. 73 [43’]
Allegro non troppo
Adagio non troppo
Allegretto grazioso (quasi andantino)
Allegro con spirito
O 18.15 Filharmonia Łódzka zaprasza do sali kameralnej na spotkanie przedkoncertowe, podczas którego o muzyce opowie Michał Marchlewski. Wstęp wolny.
Koncert z możliwością skorzystania z bawialni dla dzieci.