Karen Kamensek i Aleksandra Świgut, czyli kobieca perspektywa w muzyce - 15 i 16 listopada w Krakowie
Najbliższe koncerty symfoniczne z udziałem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej – w piątek, 15 listopada 2024 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 16 listopada br. o godz. 18.00 w sali przy ulicy Zwierzynieckiej – to spotkanie dwóch niezwykłych artystek – dyrygentki Karen Kamensek i pianistki Aleksandry Świgut. Ich kobieca wrażliwość i charyzma będą podstawą do interpretacji utworów Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ludwiga van Beethovena i Felixa Mendelssohna.
Karen Kamensek – zdobywczyni Nagrody Grammy za najlepsze nagranie operowe w 2022 roku, jest cenioną propagatorką dzieł kompozytorów XX i XXI wieku i interpretatorką dzieł operowych. Otrzymuje zaproszenia ze strony najbardziej znanych zespołów operowych świata, jak Metropolitan Opera, Royal Opera House Covent Garden, English National Opera, San Francisco Opera czy Królewska Opera Szwedzka. Nie stroni także od przedsięwzięć stricte symfonicznych – szczycić się może udaną współpracą z tak wybitnymi zespołami orkiestrowymi, jak London Philharmonic Orchestra, Los Angeles Philharmonic, Seattle i Sydney Symphony, Royal Liverpool Philharmonic, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Filharmonia Brukselska, Colorado Symphony, Calgary Philharmonic czy Orchestra Sinfonica di Milano. Przez lata kierowała ważnymi instytucjami muzycznymi Europy, stojąc na czele Staatsoper Hannover, Volksoper Wien czy Staatsoper Hamburg. W Krakowie Karen Kamensek wystąpi po raz pierwszy, dyrygując uwerturą do opery Don Giovanniego Mozarta i IV Symfonia Włoską Mendelssohna, a także prowadząc Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej w akompaniamencie do IV Koncertu fortepianowego G-dur Beethovena, który wykona Aleksandra Świgut. Pianistka ta zwróciła na siebie szczególną uwagę już jako jedna z bardziej wyrazistych postaci w polskiej reprezentacji Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w 2021 roku, by następnie brawurowo zwyciężyć w 17. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Edwarda Griega w Bergen, zdobywając także szereg nagród specjalnych: nagrodę publiczności i orkiestry oraz prestiżową nagrodę Steinway Prizewinners Concert Network.
Aleksandra Świgut poza wykonaniem IV Koncertu fortepianowego G-dur Ludwiga van Beethovena z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej zgodziła się także przyjąć zaproszenie do uczestnictwa w Dyskusyjnym Klubie Muzycznym „Wszystko Gra”, który odbędzie się w sobotę, 16 listopada 2024 roku bezpośrednio po koncercie, czyli około godzin 20. Rozmowę zatytułowaną Skowronkowy Beethoven, co skowronkiem nie jest poprowadzi jak zazwyczaj Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz, a ubogaci degustacją włoskiego wina Marcelina Solińska – pilotka i przewodniczka enologiczna w podrozezwinem.pl.