"Gdzie gubią się zdania" - spektaklu o literatach krakowskich w Teatrze Groteska

-
30.03.2025

Szymborska, Poświatowska, Mrożek, Lem, Widłak i Miłosz – to wybitni literaci związani z Krakowem, o których twórczości w przystępny sposób opowie dzieciom Teatr Groteska. Od 16 listopada można oglądać spektakl „Gdzie gubią się zdania”, który powstał z inspiracji Krakowem jako Miastem Literatury UNESCO. Najbliższe przedstawienia odbędą się 3, 4, 5 i 6 kwietnia 2025 r.

 

Spektakl „Gdzie gubią się zdania” w reżyserii Karoliny Przystupy to propozycja teatralna dla dzieci od 6 roku życia oraz ich rodziców, opiekunów lub pedagogów, opowiadająca o literatach krakowskich. Oparty jest na wątku zgubienia pewnego tajemniczego zdania przez główną bohaterkę – Wisławę Szymborską. By odnaleźć owo zdanie, poetka wyrusza w niezwykłą podróż, a towarzyszą jej dwaj równie niezwykli pomocnicy – Mól Futrzany i Rybik Cukrowy. Trójka wędrowców, podążając ukochanymi krakowskimi ścieżkami noblistki, natrafia na bohaterów, którzy zaczerpnięci zostali z twórczości innych krakowskich literatów: Haliny Poświatowskiej, Sławomira Mrożka, Stanisława Lema, Wojciecha Widłaka; ale spotykają na swojej drodze również samego Czesława Miłosza.

 

Jak podkreśla dyrektor Groteski Karol Suszczyński, Kraków to stolica literacka naszego kraju i z tego też powodu twórcom bardzo zależało, żeby najmłodsza widownia miała szansę poznać nie tylko takich pisarzy, którzy tworzą czy tworzyli specjalnie z myślą o tej grupie odbiorców, ale także tych, których dzieła zazwyczaj poznają w nieco późniejszym wieku.

 

Szymborska, Poświatowska, Mrożek - to nazwiska, które ciągle wokół nas krążą. Spacerując Krakowem przechodzimy przez Park im. Wisławy Szymborskiej dalej przez Ogród Doświadczeń im. Stanisława Lema, na Plantach napotykamy na ławkę Czesława Miłosza, a od niedawna możemy też zwiedzać Gabinet Sławomira Mrożka w Bibliotece Kraków. Świadomie czy nieświadomie młody odbiorca nasiąka tą literackością, a naszym zadaniem jest pomóc mu ją w sobie odkryć. To, jak wykorzysta ją w przyszłości będzie sumą pozytywnych, ale i negatywnych doświadczeń z nią związanych. My robimy wszystko, aby zaszczepić tylko te pozytywne, dlatego też nowa produkcja Teatru Groteska będzie jedynie wskazywać kierunki do dalszych - choć pewnie wciąż jeszcze w towarzystwie dorosłych – poszukiwań – mówi Suszczyński. - Niezależnie, bardzo się cieszę, że potrzebą opowiadania najmłodszym widzom o tych, których uważamy za filary współczesnej kultury udało się nam zainteresować inne instytucje i podmioty, przez co listopadowa prapremiera będzie miała kilku współorganizatorów oraz partnerów – dodaje.

 

Gdzie gubią się zdania, Teatr Groteska

 

Spektakl pomaga dostrzec, jak mocno Kraków związany jest z literaturą i jak silna relacja łączy ją z teatrem. By tę korelację podkreślić jeszcze mocniej i oswoić młodych odbiorców z dziełami, ale i nazwiskami krakowskich pisarzy, Groteska realizuje to teatralne wydarzenie w partnerstwie z Krakowskim Biurem Festiwalowym, operatorem KMLU.

 

Spektakl powstał z inspiracji Krakowem jako miastem literatury UNESCO. Jesteśmy ogromnie dumni, że już wkrótce zobaczą go pierwsi widzowie i z niecierpliwością czekamy na ich reakcje. Zależy nam, żeby najmłodsi mieszkańcy Krakowa wiedzieli, w jak ciekawym miejscu żyją – mówi Carolina Pietyra, dyrektorka KBF. – Nasze miasto jest niezwykle mocno związane z literaturą, a sama literatura ma silną relację z teatrem. Każdego dnia spacerujemy tymi samymi ulicami, którymi jeszcze niedawno przechadzali się nobliści. Pijemy herbatę w tej samej kawiarni, co Wisława Szymborska, kupujemy warzywa na tym samym targu, co Czesław Miłosz. Codziennie – w tramwaju, kawiarniach, księgarniach, na plantach i rynku – mijamy utalentowanych pisarzy, tłumaczki, wydawców i czytelniczki. Kraków żyje literaturą. Dzięki niej opowiadamy nasze miasto i tworzymy nowe perspektywy. Chciałabym, żeby widzowie wyszli z teatru z takim właśnie przekonaniem – i z radością

 

Historia, którą już w listopadzie podczas finału Festiwalu Literatury dla Dzieci będzie można zobaczyć na deskach Teatru Groteska jest opowieścią o tym, jak ogromną wartość posiada niczym nieskrępowana zabawa skojarzeniami, inspiracjami i wytworami ludzkiej wyobraźni – czasem tej dziecięcej, o której zapominamy w codziennym pędzie, a także o bliskości z innymi istotami, które nie zawsze mają te cechy, jakich od nich najbardziej oczekujemy…

Gdzie gubią się zdania, Teatr Groteska

 

Projekt zrealizowany we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.

„Gdzie gubią się zdania”

Michał Kaźmierczak

Reżyseria, współpraca dramaturgiczna, choreografia: Karolina Przystupa
Scenografia, kostiumy, lalki, projekcje: Adrianna Duda
Muzyka: Tomasz Lewandowski
Reżyseria światła: Alicja Pietrucka
Produkcja: Anna Ratkowska-Filipowicz
Asystent reżyserki: Bartłomiej Olszewski
Inspicjent: Marek Stawowczyk

 

Występują:

Mucha Bzyk Bzyk: Małgorzata Hachlowska
Średni / Litera Z: Andrzej Kopczyk
Rybik Cukrowy: Paweł Mróz
Pajęczyca / Litera A: Gabriela Oberbek
Mały / Litera N: Bartłomiej Olszewski 
Gruby / Czesław Miłosz: Jakub Popławski 
Wisława Szymborska: Maja Spychaj-Kubacka 
Mól Futrzany: Bartosz Watemborski

Michał Rusinek (głos)

Scena dla dzieci młodszych

prapremiera: 16 listopada 2024 podczas finału Festiwalu Literatury dla Dzieci

 

Najbliższe spektakle znajdziesz TUTAJ

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.