¡Hola! Fokus na Hiszpanię na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym
Laboratoria, szpitale, koncerty rockowe, murale pokryte graffiti, morskie głębiny i mroczne historie nadużyć władzy. W cyklu „Fokus na Hiszpanię” zobaczycie zupełnie nowe, niezwykle różnorodne i prawie zupełnie nieznane oblicza tej słonecznej, bardzo popularnej wakacyjnej destynacji.
Fabularne filmy hiszpańskie są znane i lubiane przez polskich widzów. Rzadko jednak sięgamy po tamtejsze dokumenty, które pokazują unikatowe i mniej znane oblicza tego niezwykle zróżnicowanego kraju. W programie Fokusa na Hiszpanię staraliśmy się uchwycić tę różnorodność, stąd obok ostatniego dzieła mistrza Carlosa Saury, mocna produkcja o torturach baskijskich kobiet, a także opowieść o zawodnikach freedivingu, portret rockowego muzyka oraz podnosząca na duchu historia silnej kobiety z uporem pragnącej osiągnąć wymarzony cel – komentuje Barbara Orlicz-Szczypuła, dyrektorka biura programowego Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Gente
On jest muzykiem rockowym o bardzo znaczącym pseudonimie, ona ma równie burzliwą przeszłość za sobą i ogromną wiarę w to, że uda jej się naprawić błędy młodości. Poznajcie bohaterów dwóch znakomitych dokumentalnych portretów.
El Drogas, wokalista, basista i założyciel grupy Barricada, który stał się guru muzyki, określanej mianem rock urbano. Artysta portretował Navarrę, małą ojczyznę legendarnej kapeli, przez pryzmat potyczek kulturowo-politycznych: starć z policją, muzycznej rebelii i zaangażowania zespołu w społeczne problemy bolesnego czasu wychodzenia z dyktatury. Muzyk przedstawia koleje losy członków Barricady na tle burzliwych lat 70. i 80. El Drogas w reżyserii Natxo Leuza to znakomity dokument muzyczny przybliżający historię ikon hiszpańskiej muzyki popularnej.
Eva ma sprecyzowane cele: chce znaleźć pracę, mieć przyjaciół i partnera, móc częściej odwiedzać schorowaną matkę. Przede wszystkim zaś pragnie po latach rozłąki spotkać się z synem. Z powodu choroby i uzależnienia od narkotyków straciła prawo do opieki nad dzieckiem. Pierwsza kobieta Miguela Eeka to przejmujący film o nadziei i pojednaniu.
Apasionamiento
Dla jednych to niebezpieczne hobby, dla innych pasja bez której nie potrafią funkcjonować. Nurkowie narażają życie i zdrowie, a twórcy graffiti balansują na granicy prawa, po to by tworzyć unikatową sztukę ulicy.
Mistrz kina Carlos Saura wieńczy swoją filmową karierę dokumentem Ściany mogą mówić. Prowadząc rozmowy ze słynnymi artystami, jak rzeźbiarz i malarz Miguel Barceló czy artystka graffiti Musa71, szuka odpowiedzi na pytanie o istotę sztuki. Wraz z nimi zastanawia się nad inspiracjami dawną sztuką w działalności współczesnych artystów, prowadzi filozoficzny dialog na temat relacji twórcy, tworzywa i przestrzeni. W końcu stawia prowokujące pytanie: czym właściwie różnią się nowoczesne murale w przestrzeni miejskiej od malowideł w jaskiniach Altamira i Lascaux?
Z kolei Wstrzymując oddech Ricardo Íscara ukazuje świat zawodników freedivingu. Obserwujemy codzienne życie Miguela Lozano i Tewfika Blaoui, mistrzów tej mało znanej dyscypliny sportu ekstremalnego, którzy zawzięcie walczą z ograniczeniami własnego ciała. Śledzimy ich intensywne treningi, przygotowania do zawodów oraz kolejne próby bicia rekordów w nurkowaniu na bezdechu. Kamera towarzyszy im również w głębinach, dlatego poznajemy świat freediverów bez cenzury. Niekiedy ich wyczyny okazują się tragiczne w skutkach…
Borde
Opuszczamy miasta, utarte szlaki, a nawet na chwilę wyjeżdżamy poza granice kraju. W programie Fokus na Hiszpanię ruszamy w nieznane, podążając za historiami, które frapują tamtejszych filmowców.
Bohaterem Fauny w reżyserii Pau Fausa jest pasterz, którego poznajemy w pandemicznej rzeczywistości. Nieopodal miejsca, gdzie wypasa stado kóz i owiec, mieści się laboratorium, w którym prowadzone są badania nad szczepionką przeciw COVID-19. Na zwierzętach hodowlanych, które w ogromnej liczbie trafiają do placówki naukowej, prowadzone są eksperymenty. Schorowany pasterz potrzebuje wsparcia w opiece nad swą trzodą. Okazuje się jednak, że dla młodego pokolenia, stawiającego na profesjonalizację, pasterstwo nie jest atrakcyjnym zajęciem. Film ukazuje trudną koegzystencję człowieka i natury oraz stawia pytanie o to, gdzie się zaczyna, a gdzie kończy zdrowa relacja świata ludzi i zwierząt.
Twórcy dokumentu Czas po deszczu (reż. Júlia Girós, Pol Picas, Nina Solà) bez komentarza i z należnym szacunkiem podpatrują życie Saharyjczyków mieszkających w obozie Boujdour. Dokumentują codzienność kilku pokoleń męskiej części społeczności: niewidomy dziadek Mohameda z nostalgią wspomina czasy życia w mieście; dwuletni siostrzeniec niepewnym krokiem stąpa po placu budowy, przypominając Mohamedowi czasy własnego dzieciństwa. On sam zaś z utęsknieniem myśli o powrocie do Hiszpanii, równocześnie nie będąc w stanie zostawić rodziny w potrzebie. Czas po deszczu to przejmujący obraz, przepojony poczuciem otuchy i wsparcia. Bohaterowie tego filmu żyjący w niezwykle trudnej rzeczywistości starają się ofiarować sobie nawzajem odrobinę normalności.
Na koniec absolutnie wstrząsająca baskijska produkcja, która powstała dzięki środkom zebranym w ramach crowdfundingu. Jej emisja w hiszpańskiej telewizji publicznej odbiła się głośnym echem. Tchnienia Jona Mikela Fernandeza Elorza są filmowym świadectwem przemocy dokonywanej w białych rękawiczkach na Baskijkach na początku XXI wieku. Twórcy dokumentu odważyli się ukazać tragiczne historie kobiet, których oprawcy mogli czuć się bezkarni. Zeznania Iratxe Sorzabal przeplatają się w nim ze wspomnieniami matki, która przez wiele lat drżała o życie swojej córki.
Patronami sekcji Fokus na Hiszpanię są AC/E Acción Cultural Española, Ambasada Hiszpanii, Instytut Cervantesa w Krakowie.
FOKUS NA HISZPANIĘ:
- Czas po deszczu / The Time After the Rain, reż. Júlia Girós, Pol Picas, Nina Solà, 72’, Hiszpania, 2021
- El Drogas, reż. Natxo Leuza, 80’, Hiszpania, 2022
- Fauna, reż. Pau Faus, 74’, Hiszpania, 2023
- Pierwsza kobieta / The First Woman, reż. Miguel Eek, 70’, Hiszpania, 2022
- Ściany mogą mówić / The Walls Can Talk, reż. Carlos Saura, 75’, Hiszpania , 2022
- Tchnienia / Two Breaths, reż. Jon Mikel Fernandez Elorz, 58’, Hiszpania,2022
- Wstrzymując oddech / Air, reż. Ricardo Íscar, 93’, Hiszpania 2022
W programie festiwalu znalazło się wiele innych hiszpańskich filmów, m.in. w międzynarodowych konkursach DocFilmMusic i krótkometrażowym, w cyklu Short Matters! czy w sekcji filmów dla dzieci Kids&Youth. Kino dla młodych. Hiszpania będzie też silnie obecna podczas wydarzeń KFF Industry. Polska branża będzie miała okazję dowiedzieć się więcej o możliwościach koprodukcyjnych, a także nawiązać kontakty z przedstawicielami tamtejszej kinematografii.
Szczegółowy program Festiwalu został opublikowany na stronie www.krakowfilmfestival.pl.
Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara® w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.
Krakowski Festiwal Filmowy realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach programu “Kreatywna Europa”, Miasta Krakowa, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwa Małopolskiego. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich, a głównym organizatorem – Krakowska Fundacja Filmowa.
63. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach w dniach od 28 maja do 4 czerwca oraz online na terenie całej Polski od 2 do 18 czerwca 2023.