Ferie zimowe 2024 w Filharmonii Łódzkiej
W czasie tegorocznych ferii zimowych Filharmonia Łódzka proponuje sześć różnych warsztatów muzycznych dla dzieci w trzech grupach wiekowych. Dla każdej grupy oferowane są dwa tematy do wyboru. Na każdą godzinę danego dnia można zarezerwować wybrany z poniższych propozycji temat.
Rezerwacja biletów na warsztaty w kasie biletowej FŁ, tel. 42 664 79 79
Szczegóły: [email protected]
Terminy zajęć: 30 stycznia, 31 stycznia, 1 lutego, 7 lutego, 8 lutego, 9 lutego
Godziny: 9.00, 10.30, 12.00, 13.30
Warsztaty dla dzieci przedszkolnych (preferowany podział na młodsze i starsze dzieci)
Mieszka we mnie muzyka – warsztaty umuzykalniające z tworzeniem prostych instrumentów perkusyjnych
Co się dzieje z dźwiękiem, gdy wpada do ucha? W jakim rytmie bije serce? Ile instrumentów skrywa futerał ludzkiego ciała?
Warsztaty umuzykalniające „Mieszka we mnie muzyka” mogą być znakomitym początkiem poznawania świata dźwięków dla przyszłego melomana. Podczas zajęć bazuje się na naturalnych, najbliższych człowiekowi sposobach obcowania z muzyką. Śpiew, ruch i rytm mają tu specjalne miejsce. Budowana będzie muzyczną świadomość ciała dzieci. Wykorzystywane będą różne instrumenty muzyczne, choć głównym celem warsztatów jest pokazanie sposobów na samodzielne muzykowanie przy użyciu tego, co każdy z nas ma zawsze przy sobie: swojego ciała – własnych rąk, stóp oraz głosu. Podczas zajęć dzieci stworzą kolorowe grzechotki.
Czas trwania: 60 min.
Liczba osób: 15–25
Prowadzenie: Magdalena Kozakiewicz
***
Obrazki dźwiękami malowane – warsztaty umuzykalniające z częścią plastyczną
Muzyka pełna jest dźwiękonaśladowczych elementów i barw. Można nią zilustrować odgłosy zwierząt, bitwę, burzę, a nawet promienie słońca.
Warsztaty pozwolą odkrywać ten świat, zamieniając dzieci w leciutkie ptaszki i ciężkie słonie, kropelki deszczu i grzmoty błyskawic czy biegnące koniki. Znajdą się tu takie elementy jak taniec z kolorowymi szarfami czy zabawy z chustą animacyjną. Zadania muzyczne przeplatane będą wykonywaniem prac plastycznych.
Czas trwania: 60 min.
Liczba osób: 15–25
Prowadzenie: Magdalena Kozakiewicz
---
Warsztaty dla dzieci wczesnoszkolnych (klasy 1–3)
Światłodźwięki – warsztaty umuzykalniające z wykorzystaniem światła
Muzyka pełna jest kontrastów niczym dzień i noc, światło i mrok. Ta obrazowość jest dla dzieci bardzo naturalna, a samo posługiwanie się światłem latarek stanowi dla nich często dużą atrakcję. Wzmocnienie zmysłu słuchu bodźcami wzrokowymi sprzyja lepszej percepcji.
Podczas warsztatów do wykonania będzie szereg oddziałujących na wyobraźnię zadań-zabaw. Dzieci staną się czarodziejami-dyrygentami, będą skradać się przed trollem czy wprawiać w ruch spadające gwiazdy. Zastosowane zostaną elementy improwizacji ruchowej oraz tańca.
Czas trwania: 60 min.
Liczba osób: 15–25
Prowadzenie: Magdalena Kozakiewicz
***
Fortepian Rubinsteina – umuzykalniająca gra na spostrzegawczość
Jak raz na zawsze zapamiętać, ile klawiszy ma klawiatura fortepianu? Przejść ją całą na własnych nogach! Artur Rubinstein byłby zachwycony!
Gra „Fortepian Rubinsteina” to wielkoformatowa gra planszowa, w której pionki poruszają się po klawiaturze fortepianu. Każde pole-klawisz należy wykupić muzycznym zadaniem polegającym np. na wyklaskaniu rytmu, zatańczeniu w stylu robota, zaśpiewaniu piosenki zawierającej słowo związane z wakacjami czy wymienieniu trzech instrumentów, które mają struny. Dynamikę gry podkręca dodatkowe zadanie polegające na znalezieniu muzycznych haseł poukrywanych w różnych zakamarkach sali. Oprócz zabawy muzyką szlifowana jest zatem spostrzegawczość, kreatywność oraz umiejętność współpracy w grupie.
Czas trwania: 60 min.
Liczba osób: 15–25
Prowadzenie: Magdalena Kozakiewicz
---
Warsztaty dla dzieci szkolnych (klasy 4–6)
Dźwięki wokół nas – warsztaty umuzykalniające
Wokół nas jest mnóstwo dźwięków. Niektóre nam się podobają, inne przeszkadzają, a wielu w ogóle nie zauważamy. Wrażliwość na dźwięki jest we współczesnym świecie stępiona, bo zewsząd atakują nas melodie, piosenki, reklamy i w tym zgiełku trudno znaleźć chwilę ciszy.
Warsztaty skierują uwagę uczestników na dźwięki z otoczenia, pozwolą wzmocnić wrażliwość i pobudzą ciekawość. Czy w ogóle zdajemy sobie sprawę, jakie dźwięki są wokół nas? Co zrobić, by uważnie słuchać? Czy dźwięki mogą przenosić wspomnienia? Czy zdarza się, że dźwięki giną, tak jak niektóre gatunki roślin albo zwierząt? A jakie dźwięki tworzymy sami? Uczestnicy wezmą udział w niecodziennych ćwiczeniach i zabawach. Koniecznie trzeba wziąć ze sobą czujne uszy!
Czas trwania: 60 minut
Liczba osób: 15–25
Prowadzenie: Magdalena Sasin
***
Muzyka w filmie i reklamie – warsztaty umuzykalniające
Niekiedy muzyka jest głównym bohaterem – na przykład podczas koncertu w filharmonii, a kiedy indziej usuwa się na drugi plan i stanowi tło dla innych działań. Tak dzieje się między innymi w filmie i w reklamie.
Podczas warsztatów uczestnicy poznają wiele przykładów, przekonujących, że muzyka w filmie pełni ważną rolę i nie da się jej w żaden sposób zastąpić: tworzy nastrój, buduje napięcie, identyfikuje bohaterów, pozwala lepiej zapamiętać film. Sprawdzą, czy na podstawie muzyki da się rozpoznać znany tytuł z dużego albo małego ekranu. Dowiedzą się, jakie cechy musi mieć muzyka filmowa i poznają jej najsławniejszych kompozytorów. Może nawet uda nam się skomponować krótki fragment muzyki do filmu?
Czas trwania: 60 minut
Liczba osób: 15-25
Prowadzenie: Magdalena Sasin
---
Magdalena Kozakiewicz – sopranistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie śpiewu dr hab. Iwony Hossy. Jest autorką wielu scenariuszy koncertów edukacyjnych, które realizowała na terenie województwa wielkopolskiego oraz w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Jej koncerty charakteryzują się interaktywnością, a scenariusze oparte są na przygodzie i tajemnicy. Na co dzień pracuje metodą Carla Orffa w szkole muzycznej, ucząc rytmiki i kształcenia słuchu. Posiada wieloletnie doświadczenie pracy z dziećmi jako instruktorka harcerska i chętnie wykorzystuje elementy metody skautowej w swojej pracy edukacyjnej.
Magdalena Sasin – muzyk, pedagog, dziennikarz, adiunkt na Uniwersytecie Łódzkim, specjalistka w dziale Rozwoju i Reklamy Filharmonii Łódzkiej. W swojej pracy pedagogicznej, popularyzatorskiej i naukowej łączy dwie bliskie sobie dziedziny: pedagogikę i sztukę (muzykę). Prywatnie miłośniczka psów.
---