Wystawa „Erich Buchholz. Historia sztuki to jedno wielkie fałszerstwo” w Muzeum Narodowym w Szczecinie
Abstrakcyjne płaskorzeźby Ericha Buchholza uważane są za ikony XX wieku, jego projekty graficzne są awangardowe, a projekty budynków wizjonerskie. Na wystawie czasowej w Muzeum Narodowym w Szczecinie można oglądać kruche obiekty przestrzenne ze szkła i pleksi oraz złocone abstrakcyjne reliefy Buchholza. W gmachu na Wałach Chrobrego stanęła także rekonstrukcja jego atelier zaprojektowanego w 1922 roku.
Urodzony w Bydgoszczy Erich Buchhholz należał do najciekawszych twórców niemieckiej awangardy. W Polsce niemal zupełnie nieznany, nie tylko funkcjonował na międzynarodowej scenie artystycznej, ale i był przez nią ceniony od początku lat dwudziestych XX wieku. Wiążąc swoje losy z Berlinem, tyglem kulturowym ówczesnej Europy, miał możliwość zawarcia znajomości z przedstawicielami nowoczesnych kierunków w sztuce, pochodzącymi ze wszystkich części kontynentu. W pracowni Buchholza bywał protagonista radzieckiego konstruktywizmu El Lisicki, prekursorzy filmu eksperymentalnego – Węgier László Moholy-Nagy i Szwed Viking Eggeling, pionier architektury funkcjonalistycznej w Holandii Jacobus J.P. Oud, rumuński malarz dadaistyczny Arthur Segal tudzież czołowy polski reprezentant abstrakcji geometrycznej Henryk Berlewi.
Z okazji 50. rocznicy śmierci Buchholza oraz 100. jubileuszu powstania jego berlińskiej pracowni – dzieła totalnego – Muzeum Narodowe w Szczecinie i Kunsthaus Dahlem w Berlinie we współpracy z zarządcą spuścizny po artyście oraz Fundacją Sztuki Konkretnej i Designu w Ingolstadt prezentują wystawę poświęconą wszechstronnemu malarzowi, architektowi, rzeźbiarzowi, grafikowi i projektantowi produktu. Jej tytuł nawiązuje do autobiografii artystycznej opublikowanej w 1972 roku. Buchholz, nie mogąc się pogodzić z zepchnięciem na margines „oficjalnej historii sztuki” po II wojnie światowej, wyraził w ten sposób swój sprzeciw wobec jednowymiarowości spisanych dziejów awangardy. Ekspozycja przywraca głos temu nonkonformistycznemu twórcy oraz konfrontuje jego dorobek z obowiązującym kanonem. Z myślą o polskim widzu odkrywa również pozaartystyczne źródła idei charakterystyczne zwłaszcza dla niemieckiego modernizmu.
(oprac. dr Szymon Piotr Kubiak)
Wystawa:
Erich Buchholz
Historia sztuki to jedno wielkie fałszerstwo
Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
Wystawa czynna od 21 kwietnia do 1 października 2023
[wernisaż: 20 kwietnia (czwartek), godzina 18.00]
Organizatorzy: Muzeum Narodowe w Szczecinie, Kunsthaus Dahlem w Berlinie
Kuratorzy: dr Szymon Piotr Kubiak, dr Dorothea Schöne
Patronat honorowy: Cornelia Pieper, konsul generalna Republiki Federalnej Niemiec w Gdańsku, Katrin Lange, ministra finansów i spraw europejskich kraju związkowego Brandenburgia oraz Olgierd Geblewicz, Marszałek województwa zachodniopomorskiego.