Elementi 11 oraz XXIII Organowe Matinée | Akademia Muzyczna w Krakowie
Elementi to coroczne wydarzenie organizowane przez Koło Naukowe Teorii Muzyki oraz Koło Naukowe Studentów Kompozycji, które skoncentrowane jest wokół muzyki współczesnej: tworzonej, wykonywanej i interpretowanej tu i teraz. Jedenasta edycja, która odbędzie się w dniach 15-16 marca 2024 roku w murach Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, obejmie dwudniową konferencję naukową, dwa koncerty muzyki nowej, wykłady i spotkania z zaproszonymi gośćmi.
Tematem zbliżającej się edycji Elementi są RELACJE. Przedmiotem dyskusji będą wszelkie relacje występujące w dziedzinie muzyki między dziełem, kompozytorem, wykonawcą, odbiorcą. Uczestnicy zastanowią się także nad relacjami muzyki z innymi dziedzinami sztuki, jak i jej miejscem w historii, kulturze i społeczeństwie.
Harmonogram
Konferencja:
15 marca, 9:45-17:00
16 marca, 11:00-15:00
Biogramy i abstrakty
Koncerty:
15 marca, 19:30
16 marca, 16:00
Piątek 15 marca 2024
Sala Senatu im. prof. Mieczysława Tomaszewskiego
ul. św. Tomasza 43
KONFERENCJA
9:45 otwarcie Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej Elementi 11. „RELACJE”
10:00 Marcin Strzelecki – wykład inauguracyjny
Wzór, imitacja i złożone między nimi relacje, w świetle ostatnich postępów w modelowaniu zachowań o cechach inteligencji, na przykładzie muzyki
11:00 dyskusja
11:15 przerwa kawowa
PANEL I
11:30 Oliwia Szymańska
Fugi w symfoniach Kazimierza Sikorskiego jako przykład relacji tradycji z nowoczesnością
11:50 Zuzanna Daniec
O muzycznej wolności, nowości i transgresji. Fluorescencje Krzysztofa Pendereckiego
12:10 Aleksandra Pająk
Relacje między muzyką Aleksandra Tansmana a kulturą muzyczną Żydów na przykładzie Visit to Israel na fortepian
12:30 dyskusja
13:00 przerwa obiadowa
PANEL II
15:00 Paweł Szymański – rozmowa z kompozytorem
Prowadzenie: Natalia Szwab, Paweł Malinowski
16:00 dyskusja
***
Piątek 15 marca 2024, 19:30
Sala Koncertowa im. prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar
ul. św. Tomasza 43
KONCERT
PAWEŁ SZYMAŃSKI (*1954)
Preludium
Sonat(in)a
Dominika Peszko fortepian
BARTOSZ SOWA (*2004) Deltoids na dwa fortepiany**
Olga Miriam Michałowska / Kacper Czech fortepiany
MACIEJ BIENIAWSKI (*2002) zamkniesz za sobą okno? na fortepian amplifikowany i taśmę**
Karolina Kaczówka fortepian
MICHAŁ SMAJDOR (*2001) reperception 2.0 na dwa flety i elektronikę**
Aleksandra Żmuda / Iza Ratajewska flety
MIKOŁAJ PNIAK (*2000) We’ve got a bad fire–Let’s get out… We’re burning up na taśmę kwadrofoniczną**
***
Sobota 16 marca 2024
Sala Senatu im. prof. Mieczysława Tomaszewskiego
ul. św. Tomasza 43
KONFERENCJA
PANEL III
11:00 Anna Rusin
Opera o piosence i piosenka w operze – L’hirondelle inattendue Szymona Laksa
11:20 Zuzanna Bolon
Koncert jako metafora społeczeństwa? O muzycznych relacjach w socjologicznym kontekście na przykładzie Koncertu à rebours Tadeusza Wieleckiego
11:40 Olgierd Juzala-Deprati
Syndrom retro-nostalgii
12:00 Janusz Korczak
Relacja „człowiek-instrument” w kompozycji solo na przykładzie wybranej twórczości Pierluigiego Billone
12:20 dyskusja
13:00 przerwa kawowa
13:15 wykład specjalny: Jan Topolski
Ciała w relacji
14:15 dyskusja końcowa i podsumowanie
***
Sobota 16 marca 2024, 16:00
Sala Koncertowa im. prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar
ul. św. Tomasza 43
KONCERT z okazji Jubileuszu 80. urodzin Krzysztofa Szwajgiera
PAWEŁ SZYMAŃSKI (*1954) Ten Pieces na trio smyczkowe (skrzypce, altówka i wiolonczela)
ADAM WALACIŃSKI (1928–2015) Canti Notturni na wiolonczelę i saksofon
MIKOŁAJ PNIAK (*2000), JULIA PIASECKA (*2001), MATTEO GURRIERI (*1996)
Ñ×F(Mp, Jp, MG) – Relacja Rotacyjna na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i saksofon**
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensamble:
Krzysztof Guńka saksofon / Barbara Mglej skrzypce
Paulina Woś altówka / Jakub Gucik wiolonczela
MARCIN STRZELECKI (*1975) Arche et Arte: Transawangardowy, unistyczny, prymarnie dualistyczny seans performatywny do sł. parafrazy traktatu o czasie K.S. autorstwa Agnieszki Draus**
Dominika Peszko fortepian
Agnieszka Draus recytacja i inne…
Marcin Strzelecki programowanie
---
17 marca 2024, 13:30
Bazylika Jezuitów
ul. Kopernika 26
AMKP zaprasza także na XXIII Organowe Matinée organizowane przez Bazylikę Ojców Jezuitów w Krakowie oraz Organowe Koło Naukowe Zecer działające przy Katedrze Organów w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Koncert odbędzie się 17.03.2024 roku o godz. 13:30 w Bazylice OO. Jezuitów przy ul. Kopernika 26. Matinée wykona Bartosz Wesołek – uczeń Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Gnieźnie.
W programie utwory J. S. Bacha, S. Karga-Elerta, L. Vierne’a, J. Brahmsa, D. Buxtehude’a, M. Regera
Bartosz Wesołek organy
---