„Chrystus” Liszta w 150-lecie jego prawykonania w Filharmonii Krakowskiej
Monumentalne oratorium Chrystus Ferenca Liszta w wykonaniu zespołów Filharmonii Krakowskiej pod batutą Alexandra Humali wypełni koncerty abonamentowe tego tygodnia. W piątek, 15 grudnia 2023 roku o godz. 19.30 i w sobotę, 16 grudnia br. o godz. 18.00 dzieło to po raz pierwszy po 150 latach od jego prawykonania zabrzmi w sali koncertowej filharmonicznego gmachu przy ulicy Zwierzynieckiej. W partiach solowych usłyszymy Natalię Rubiś (sopran), Małgorzatę Pańko-Edery (alt), Pavla Petrova (tenor), Mariusza Godlewskiego (baryton) i Roberta Gierlacha (bas). Chór Filharmonii Krakowskiej przygotował Piotr Piwko.
Oratorium przeznaczone na głosy solowe, chór, orkiestrę i organy, opowiada historię życia Jezusa – od narodzin po męczeńską śmierć i zmartwychwstanie, zapisaną w trzech częściach: Oratorium na Boże Narodzenie, Po Objawieniu Pańskim oraz Pasja i Zmartwychwstanie. Dzieło opublikowane zostało w 1872 roku, zaś rok później prawykonane w Weimarze – w obecności córki Liszta, Cosimy oraz jej sławnego męża, Richarda Wagnera. „Chrystus to utwór pełen dramatycznych kontrastów: proste hymny rywalizują tu z gęstą fakturą symfoniczną, głosy i instrumenty łączą się w różnorodne zestawy. Dziś nie należy może do najpopularniejszych dzieł Liszta, lecz w swoim czasie cieszył się sporą estymą, a w jego wystawieniach brały udział największe osobistości świata muzycznego XIX wieku” (Dorota Staszkiewicz). Dość wspomnieć, że wśród mistrzów batuty, którzy poprowadzili dzieło jeszcze za życia jego twórcy, znalazły się tak wielkie nazwiska jak Artur Rubinstein, Hans Richter czy Nikołaj Rimski-Korsakow.
O samym dziele wobec wcześniejszej twórczości Ferenca Liszta, którego „serce i dusza są tak związane z muzyką sakralną, że (…) stała się ona dlań jedyną rzeczą, dla której warto żyć” (Amy Fay, uczennica kompozytora) porozmawiać będzie można z jego interpretatorem i szefem artystycznych zespołów Filharmonii Krakowskiej – Alexandrem Humalą. Spotkanie w ramach Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra” Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz zatytułowane „Chrystus według Franciszka Liszta” poprzedzi sobotnie wykonanie dzieła. Początek dyskusji w Sali Złotej o godz. 16.30 – wstęp wolny.