Spektakle „Bolero+” oraz zmiany w repertuarze na koniec sezonu 2023/24 w TW-ON

-
12.12.2023
Bolero+ w TW-ON

Trzy fascynujące dzieła choreograficzne autorstwa dyrektora Polskiego Baletu Narodowego Krzysztofa Pastora w tryptyku „Bolero+”.

 

Jednym z niekwestionowanych sukcesów Pastora jest ekspresyjna choreografia „Moving rooms”, zrealizowana w 2008 roku dla Holenderskiego Baletu Narodowego. Jej areną są klarownie rysowane i stale zmieniające się przestrzenie świetlne, a tkanką muzyczną – wirtuozowski „Koncert klawesynowy” Henryka Mikołaja Góreckiego, poprzedzony fragmentem pierwszego „Concerto Grosso” Alfreda Schnittkego. Balet od razu zdobył popularność w Amsterdamie, a potem zaprezentowany został z sukcesem przez holenderski zespół podczas występów gościnnych w Rosji i Chinach. Balet był także jedną z pierwszych zagranicznych prac Krzysztofa Pastora, jaką przeniósł na scenę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i stał się z miejsca prawdziwym przebojem repertuarowym. Zespół z powodzeniem pokazywał go na obu scenach Opery Narodowej, gościnnie w innych polskich teatrach, a także w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Houston, w Czechach, Finlandii oraz dwukrotnie na Litwie.

 

W swoich autorskich baletach choreograf bardzo chętnie sięga do czystych form muzycznych, które wzorem swych holenderskich mistrzów obrazuje na scenie neoklasycznym, ale zawsze bardzo ekspresyjnym językiem tanecznym. Abstrakcyjne z pozoru kompozycje choreograficzne, pełne są jednak nastrojów, podtekstów, relacji i emocji. Nie tylko wypełniają scenę tańcem, ale proponują oryginalną interpretację muzyki. Tak jest również w przypadku pierwszego „Koncertu fortepianowego” Wojciecha Kilara. Choreograf upodobał sobie ten utwór, bo sięgał już do jego poszczególnych części trzykrotnie – najpierw w swoim balecie „Dracula”, a potem realizując koncertowe wersje taneczne „Preludium” i „Toccaty”. Nie sięgał jak dotąd do środkowej części „Corale”, dlatego postanowił teraz zebrać swoje dotychczasowe prace w całość, by pełną formą muzyczno-choreograficzną „Kilar Concerto” oddać hołd kompozytorowi w dziesiątą rocznicę jego śmierci.

 

Całość pierwszego autorskiego tryptyku Krzysztofa Pastora wieńczy efektowne „Bolero” Ravela. Choreografia powstała w 2012 roku na zamówienie Holenderskiego Baletu Narodowego i już od premiery zyskała ogromne uznanie wśród miłośników sztuki baletowej. Balet znalazł się także w repertuarze zespołów baletowych Litwy i Łotwy, a od 2023 roku wchodzi do repertuaru Baletu Opery Rzymskiej.

 

W tym sezonie Polski Balet Narodowy obchodzi również swoje 15-lecie jako zespół baletowy Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Jubileusz ten stanowi okazję do świętowania zarówno artystycznego, jak i organizacyjnego rozwoju zespołu, który zdobył uznanie zarówno krajowe, jak i międzynarodowe.

 

Moving rooms (wznowienie)
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Alfred Schnittke (Concerto grosso, fragment), Henryk Mikołaj Górecki (Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową)
Prapremiera: 19/06/2008: Het Nationale Ballet, Amsterdam
Premiera polska: 17/11/2012, Polski Balet Narodowy, Warszawa

 

Kilar Concerto (prapremiera)
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Wojciech Kilar (Koncert na fortepian i orkiestrę)
Prapremiera: 15/12/2023, Polski Balet Narodowy, Warszawa

 

Bolero (wznowienie)
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Maurice Ravel
Prapremiera: 18/10/2012, Het Nationale Ballet, Amsterdam
Premiera polska: 25/11/2016, Polski Balet Narodowy, Warszawa

 

Orkiestrę Teatru Wielkiego  –Opery Narodowej poprowadzi Marta Kluczyńska.

 

Spektakle: 15, 16, 17 grudnia 2023 oraz 27, 28 marca i 28 kwietnia 2024

 

Bilety dostępne na stronie www.teatrwielki.pl lub w kasach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

 

Poniżej także komunikat Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w sprawie zmian w repertuarze na koniec sezonu 2023/24.

Szanowni Państwo, Drodzy Widzowie,
ogłaszając repertuar sezonu 2023/24 informowaliśmy, że premiera opery „Borys Godunow” Modesta Musorgskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego uzależniona jest od zakończenia wojny w Ukrainie.

 

Wojna wciąż trwa.

 

Kierując się koniecznością zaplanowania prac zespołów artystycznych, Dyrekcja Teatru Wielkiego – Opery Narodowej podjęła decyzję o przeniesieniu premiery na kolejny sezon (2024/25).

 

Na afisz powróci zatem dzieło, które swoją premierę miało w czerwcu tego (2023) roku – opera „Peter Grimes” Benjamina Brittena w reżyserii Mariusza Trelińskiego, której kierownictwo muzyczne objął Michał Klauza.

 

Na ten spektakl zaprosimy Państwa: 5, 7, 9 czerwca 2024 roku.

 

O „Peterze Grimesie” prasa pisała:

 

Muzycznie jest to spektakl znakomity. Przede wszystkim znów, jak w przypadku „Billy’ego Budda” sprzed czterech lat, powierzono batutę Michałowi Klauzie i wybór nie mógł być lepszy. Pięknie wydobył zarówno dramat, jak komediowość dzieła. Znakomity był też chór, no i większość śpiewaków, których tu jest dość długa lista. Peter Wedd w roli tytułowej jest wstrząsający, przede wszystkim dlatego, że wydobył z tej postaci jej zwyczajność, a przecież jest w tej historii figurą Innego.
Dorota Szwarcman, blog „Co nam w duszy gra”

 

Sukces tej premiery w Operze Narodowej ma kilku ojców. Są nimi nie tylko reżyser Mariusz Treliński, ale także dyrygent Michał Klauza i wspaniały brytyjski tenor Peter Wedd.
Jacek Marczyński, „Rzeczpospolita”

 

Cieszymy się, że możemy umożliwić Państwu obejrzenie tego spektaklu jeszcze w tym sezonie artystycznym.

 

Ze względu na zmianę dynamiki prac na scenie, mogliśmy do tegorocznego repertuaru dodać także uwielbiane przez Państwa spektakle repertuarowe:
• balet „Dracula” – 21, 22 maja 2024 roku oraz 16 czerwca 2024 roku;
• operę „Aida” – 25, 26 maja 2024 roku
oraz spektakl, który będzie miał swoją prapremierę 21 kwietnia 2024:
• „Pinokio” – 24 kwietnia 2024 roku.

 

Ten tytuł szczególnie polecamy Państwa uwadze – na nowy balet Anny Hop zostały już ostatnie bilety, dodatkowy termin umożliwi Państwu udział w tym oczekiwanym wydarzeniu.

 

Sprzedaż biletów na dodane do repertuaru wydarzenia rozpoczęła się 8 grudnia o godz. 11.00 – oprócz biletów na spektakle „Aidy”, o sprzedaży których poinformujemy w najbliższym czasie.

 

W sezonie 2023/24 Teatr Wielki – Opera Narodowa wprowadziła także nową formułę programów operowych i baletowych. Poza tradycyjnym wydaniem w formie papierowej dostępne są teraz programy elektroniczne wszystkich spektakli repertuarowych, wystawianych do końca roku w formacie pdf i e-pub. Wydawnictwa związane z wydarzeniami premierowymi publikować będziemy bliżej terminu ich wystawienia. Do zakupu zapraszamy za pośrednictwem strony internetowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej https://butik.teatrwielki.pl/towary/index.html?...

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.