ANAKLASIS IN JAPAN: jazz na styku kultur

-
15.05.2023
ANAKLASIS IN JAPAN: jazz na styku kultur

Na przełomie kwietnia i maja polski jazz triumfował w Japonii. W ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN uznani polscy i japońscy artyści jazzowi wystąpili z 5 koncertami dla setek odbiorców zgromadzonych w 4 prestiżowych lokalizacjach w Tokio, zderzając swoje pomysły na improwizację. Było to pierwsze tak rozbudowane tournée z polską muzyką jazzową zorganizowane pod szyldem marki fonograficznej ANAKLASIS, działającej w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

fot. Maciej Komorowski, PWM

 

REVISIONS, czyli nowe podejście do dawnego

ANAKLASIS to marka fonograficzna, której celem i ambicją jest dokumentowanie tego, co najwybitniejsze i najciekawsze w polskiej muzyce współczesnej – komentuje dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy. – Od początku jej istnienia, od 2019 roku, jesteśmy obecni w Japonii. Po kilku latach poznawania przez japońskich melomanów rejestrowanej na naszych krążkach twórczości polskich kompozytorów w interpretacjach znakomitych wykonawców, nadszedł czas na przedstawianie naszych artystów na żywo. Zaczęliśmy od bardzo dobrze przyjętej w Kraju Kwitnącej Wiśni serii REVISIONS.

 

Celem pomarańczowej serii REVISIONS od ANAKLASIS jest pokazanie uznanych dzieł wybitnych polskich twórców przez pryzmat nowoczesnego języka muzycznego – w opracowaniach i reinterpretacjach współczesnych artystów. Twórczość Karola Szymanowskiego wziął na warsztat Adam Pierończyk (SZYMANOWSKI / X-RAY), a Piotr Orzechowski z Kubą Więckiem za punkt wyjścia wzięli muzykę Wojciecha Kilara (THEMES OF DRACULA). To właśnie ich wizje stały się podstawą projektu ANALASIS IN JAPAN. Podczas koncertów w Japonii, oprócz materiału zarejestrowanego na płytach, artyści zaprezentowali także improwizowane sety, w których towarzyszyli im muzycy znani na japońskiej scenie jazzowej: pianistka Saki Ozawa, kontrabasista Takashi Sugawa i perkusista Kaito Nakamura.

fot. Maciej Komorowski, PWM

 

Od Polski po Japonię

Koncertową obecność ANAKLASIS w Japonii poprzedziła wizyta studyjna Saki Ozawy w Polsce w marcu 2023 roku, której elementem był jej występ we wrocławskim Vertigo Jazz Club & Restaurant. Tego wieczoru na tej samej scenie zagrali także Adam Pierończyk i Piotr Orzechowski. Pobyt Ozawy w Polsce został zarejestrowany w formie wideo i udostępniony na kanale YouTube Jazz Auditoria, przybliżając międzynarodowej publiczności jazz nad Wisłą widziany oczami japońskiej pianistki.

 

Cykl koncertów zrealizowanych w ramach ANAKLASIS IN JAPAN zainaugurował występ polskich artystów w Ambasadzie Polskiej w Tokio 28 kwietnia. W ramach wydarzenia wystąpił także DJ Yama a.k.a. Sahib, który przedstawił autorskie remiksy materiałów z wybranych płyt ANAKLASIS, podkreślając niewyczerpany potencjał dzieł polskich mistrzów. Kolejne koncerty pod hasłem „Discover Jazz in Poland” miały charakter improwizowanych setów, w których wzięli udział artyści z Polski i z Japonii: 29 kwietnia jazz zabrzmiał w Waterras Common Hall, 3 i 4 maja w prestiżowym klubie Blue Note Place, a 7 maja – w otwartej przestrzeni ekskluzywnej dzielnicy Tokio, Yebisu Garden Place.

 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest od lat obecne na japońskim rynku, gdzie promuje polską muzykę zarówno w postaci publikacji, jak i w ramach wydarzeń koncertowych organizowanych we współpracy z lokalnymi partnerami. Projekt ANAKLASIS IN JAPAN, który był pierwszym krokiem do szerokiej promocji marki fonograficznej w Kraju Kwitnącej Wiśni, spotkał się z dużym zainteresowaniem tokijskiej publiczności: artyści wystąpili na żywo przed około 750 słuchaczami, a transmisję online z koncertu w Waterras Common Hall obejrzało ponad 2300 osób.

fot. Maciej Komorowski, PWM

 

 

Współpraca kultur

ANAKLASIS IN JAPAN to pierwsze tak rozbudowane międzynarodowe przedsięwzięcie, którego celem była promocja marki zagranicą. Jego organizacja była możliwa dzięki współpracy z Instytutem Polskim w Tokio, Instytutem Adama Mickiewicza oraz jednym z najważniejszych japońskich ośrodków jazzowych: klubem Blue Note Place.

 

Instytut Polski w Tokio od lat wspiera i promuje polski jazz w Japonii. Cieszymy się, że po przerwie związanej z pandemią ponownie możemy gościć w Tokio znakomitych polskich artystów – podkreśla dyrektor placówki Urszula Osmycka.

 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest instytucją kultury od ponad 75 lat specjalizującą się w wydawaniu materiałów nutowych oraz książek z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej. Szeroka oferta wydawnicza Oficyny obejmuje dzieła muzyki dawnej i współczesnej, repertuar polski i światowy, nuty przeznaczone dla amatorów i specjalistów, publikacje o charakterze pedagogicznym, naukowym i popularnym oraz obszerny katalog wydawnictw książkowych i leksykograficznych. PWM to jedna z najważniejszych instytucji muzycznych w Polsce, promująca wśród zagranicznych partnerów twórczość rodzimych kompozytorów, jest także przedstawicielem czołowych zagranicznych wydawców na terenie kraju. Odpowiadając na oczekiwania współczesnego odbiorcy PWM poszerzyło swoją działalność o nową markę fonograficzną – ANAKLASIS. Jako wydawca Ruchu Muzycznego Oficyna stwarza przestrzeń dla artystycznego dialogu i naukowej refleksji, wymiany myśli i kształtowania świadomości estetycznej. PWM inicjuje działania edukacyjne będąc głównym organizatorem popularnych Dni Edukacji Muzycznej, Kursu Edytorstwa Muzycznego czy ogólnopolskiej kampanii o prawie autorskim: „Jesteś twórcą – masz prawo”. Więcej: www.pwm.com.pl

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.