Wystawa Gunduli Friese „Esej o czasie” / „An essay on time” w Galerii Sztuki BWA w Olsztynie
Wystawa Gunduli Friese to pokaz ponad 70 czarno-białych portretów kobiet z różnych regionów geograficznych, które zostały wykonane w Niemczech, Włoszech, Szwajcarii, jak również w krajach Azji i Afryki w latach 1995–2014.
Artystka nazwała ten cykl fotografii „Esejami o czasie”, który stał się punktem wyjścia do rozważań nie tylko nad upływem czasu, ale również refleksją nad międzypokoleniowymi relacjami kobiet. Friese pierwszą fotografię wykonała w 1995 roku, pochodzącej z Ukrainy i mieszkającej podczas II wojny światowej w Gdańsku babci, a następnie swojej matce i córce. Powróciła do kontynuacji projektu dopiero po dwudziestu latach, poszerzając go o kolejne linie generacyjne kobiet, w których odnajdywała punkty styczne, akcentując nie tylko upływ czasu, ale również podobieństwa wybranych doświadczeń kobiecych.
Artystka dokonała zabiegu skonstruowania swoistej mapy kobiet na świecie, których losy są istotnym punktem wyjścia do rozważań nad pojęciem globalnego siostrzeństwa. Pojęcie to, definiowane w kategoriach solidarności, jest formą społecznych więzi dających siłę i wsparcie. Kobieca solidarność stać się również może radykalną formą oporu i systemowej walki, zwłaszcza w opresyjnych i niesprzyjających prawom kobiet systemach politycznych. Friese zestawiając serie portretów kobiet funkcjonujących w odmiennych obszarach kulturowych, uniwersalizuje i poszerza znaczenie siostrzeństwa, pojęcia tak istotnego w dyskursie myśli feministycznej XX i XXI w. / Mariola Balińska
O artystce:
Gundula Friese, ur. 1959 r. w Magdeburgu w Niemczech. Studiowała fotografię na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku oraz Dźwięk i Projektowanie Wideo Akademii Mediów Cyfrowych w Berlinie. Swoją drogę artystyczną rozpoczęła w połowie lat 90., zdobywając w 1998 r. pierwsze miejsce w European Award for Female Photography 97/98 oraz nagrodę Award Agfa best Portfolio w Madrycie w Hiszpanii. W 1998 r. została zaproszona do zbiorowej wystawy Imago 98’ organizowanej przez Ediciones Universidad w Salamanca w Hiszpanii, gdzie jej fotografie prezentowane były wśród fotografii Sally Mann czy Shirin Neshat. Jest autorką licznych cyklów fotograficznych m.in.: Deep Blue, serii polaroidów The Secret, The Last Lime, September, Bit of Mater czy Waschaus. Brała udział w grupowych i indywidualnych wystawach w Niemczech, Włoszech, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Artystka mieszka i pracuje w Berlinie, jej fotografie prezentowane są przez galerię CLAIRBYKAHN w Zurychu w Szwajcarii. Strona artystki.
Kuratorka wystawy:
Mariola Balińska, absolwentka studiów magisterskich z historii sztuki na wydziale Filologiczno-Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego (2003 r.) oraz studiów magisterskich z biologii na wydziale Biologii, Geografii i Oceanologii Uniwersytetu Gdańskiego (2000 r.). Jest autorką tekstów o sztuce oraz kuratorką ponad 20 wystaw indywidualnych i zbiorowych m.in.: w Kolonii Artystów w Galerii Mm, Kentler Gallery w Nowym Jorku, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Zbrojowni Sztuki w Gdańsku, Bibliotece Polskiej w Paryżu, Składnicy Sztuk oraz BWA w Olsztynie, gdzie m.in. zrealizowała wystawę Jacqueline Livingston. W cieniu feminizmu. Na obrzeżach sztuki amerykańskiej lat 60. i 70 XX w. oraz wystawę Hildegard Skowasch Ogród Marty. Od 2009 r. pracuje w Muzeum Narodowym w Gdańsku, od 2021 r. jest kuratorką w NOMUS Nowym Muzeum Sztuki w Gdańsku, Dziale Muzeum Narodowego.