Udany dialog z kantorami [Eufonie 2021 - recenzja z wystawy]

23.11.2021

Instalacja dźwiękowa „DAVEN MIR DOS” Alvina Currana w nowoczesnej przestrzeni Centrum Kreatywności Targowa na długo zapadnie w pamięć tym, którzy wybrali się, by jej wysłuchać. Choć może architektura, która otulała dźwięki, stanowiła dość spory kontrast dla nich – albo raczej to otulające ją dźwięki zdały się całkowicie nieprzystające do otoczenia. Wystawę  "Dialog z żydowskimi kantorami" obejrzeli Maja Baczyńska i Wojciech Gabriel Pietrow – poniżej są ich oddzielne relacje i wrażenia.

 

Do uszu zwiedzających dochodziły m.in. odgłosy natury, dźwięki rogów mgłowych i bębna basowego, odgłosy burzy… oraz śpiewy – solowe, ale nałożone na siebie, brzmiące niczym chór – niegdyś słynnych w latach 20. i 30. XX w. w Polsce żydowskich kantorów (m.in. Gerszona Sirota czy Josefa Rosenblatta, których nagrania znajdują się w archiwum YIVO Institute for Jewish Research w Nowym Jorku) – tutaj porwane na strzępy, wyodrębnione z kontekstu, a przez to dziwnie surrealistyczne, niepokojące niczym widmo przemijania i wiecznych śladów przeszłości. W tym wszystkim przejmujące. Wyłaniające się a to z ciszy, a to z hałasu, niczym niechciane wspomnienie lub chciana tęsknota, cichy wyrzut, wyśpiewany krzyk. Oto Warszawa widziana oczyma ich potomków i pasjonatów kultury żydowskiej. Czy rzeczywiście taka była, może jeszcze jest…? Z pewnością dla tych, którzy ją pamiętają z dawnych lat lub tych, którzy pragną ją taką widzieć teraz.

 

Autor instalacji to kompozytor, performer, improwizator, zarazem jeden z najwybitniejszych przedstawicieli sound artu, w którym dźwięk to główne narzędzie ekspresji i artystycznego wyrazu. Tu zainspirował się oratoryjnymi pieśniami, które towarzyszą rabinom podczas praktyk religijnych i żałobnikom w czasie uroczystości pogrzebowych. Stąd i tytuł projektu w języku jidysz, który ma właśnie za zadanie jakby na przekór wszystkim i wszystkiemu przywołać czasy świetności Żydów w Polsce. Sam pomysł narodził się z inicjatywy Instytutu Adama Mickiewicza, a zrealizował go cyfrowo przy użyciu aplikacji muzycznej Max/MSP Angelo Maria Farro, wykorzystując w sumie 101 plików dźwiękowych wybieranych losowo i niekiedy poprzedzielanych ciszą. Sześć głośników umieszczono w równych odległościach pod długim podestem (w sumie dwudziestoośmiometrowym). Siódmy głośnik natomiast odpowiada za konfrontację muzyki z dźwiękami rzeczywistości. Dla jednych kontrowersyjne, dla innych ujmujące, dla wszystkich – czysta inspiracja, filozoficzna refleksja nad czasem

Dialog głosu człowieka uduchowionego z duszą tego, co wokół niego. Bardzo uniwersalne, aktualne… dostępne. Także w sensie metafizycznym – nie tylko w ramach warszawskiego festiwalu Eufonie…

 

Maja Baczyńska

 

Wystawa „Dialog z żydowskimi kantorami” w Centrum Kreatywności Targowa nie powiedziała mi wiele o jej tytułowych bohaterach. Znajdująca się na niej instalacja dźwiękowa „DAVEN MIR DOS” Alvina Currana przeniosła mnie jednak do świata wspomnień i skojarzeń, w centrum których stała żydowska kultura.

 

Instalacja w swojej formie była dziełem zdecydowanie bardziej muzycznym niż wizualnym. Poza minimalistycznym pomostem ciągnącym się przez całą długość CKT pojawiały się jedynie światła rzucane na ściany – i były raczej częścią całego eventu (nieartystycznego założenia Currana i Marii Farro). A sam pomost był nie tyle zbędną, ile nieobowiązkową częścią instalacji, bo wrażenia dźwiękowe docierały do mnie nawet gdy po niej nie kroczyłem.

 

Warstwa muzyczna nie była skomplikowana i składała się niemalże wyłącznie z charakterystycznych dla Alvina Currana tzw. found sounds („znalezionych dźwięków” – nagranych odgłosów otoczenia). W tym wypadku jednak podstawę stanowiły pieśni kantorów żydowskich nagrane blisko 100 lat temu! Kompozytor – mając przed sobą jasne wymaganie, by wykorzystać konkretne pieśni – postanowił połączyć je z wyciem wilka, dźwiękiem deszczu, ale i nieco mniej określonymi elementami sonicznymi, takimi jak szmery, jednostajne brzmienia czy cisza.

Ponad sto plików dźwiękowych odtwarzanych w losowej kolejności z sześciu głośników nie utopiły w sobie śpiewu kantorów. Trzeba jednak przyznać, że jako słuchacz nie potrafiłem zgłębić ich treści. Dodatkowo, będąc nieobeznany w kulturze żydowskiej, odbierałem instalację jako nieco „egzotyczną” – dźwięki kantorów tworzyły mistyczną atmosferę, ale niewiele z nich rozumiałem i niewiele się dowiedziałem.

 

Oczywiście, nie wszystkie dzieła mają za zadanie mnie edukować, dlatego nie traktuję tego jako wielkiej wady. Instalacja osiągała swój cel – przenosiła odbiorcę w inne miejsce. Niekoniecznie była to żydowska dzielnica Warszawy sprzed 100 lat. Raczej świat wspomnień i skojarzeń twórcy otoczonego w dzieciństwie żydowską kulturą. I był to świat otwarty na eksplorację, a ze względu na swoją przypadkowość i ciągłą zmienność pełny co chwila nowych treści. Z jednej strony ciągły, spokojny i ambientowy, z drugiej – zróżnicowany dynamicznie i z następującymi losowo momentami napięcia i rozluźnienia.

 

Ostatecznie powstała instalacja zapewniająca atmosferę pełniejszą niż same historyczne nagrania kantorów. Dodatkowo, osadzenie wystawy w budynku na warszawskiej Pradze, pozwalało jeszcze przed wejściem do niego zanurzać się w świat, który można było usłyszeć dzięki instalacji. Przestrzeń CKT z kolei nie była odpowiednio zaaranżowana przez organizatorów. W jednym pomieszczeniu znalazły się instalacja, stoliki z winem, szafki na kurtki oraz przestrzeń pozwalająca usiąść i odpocząć. W wyniku tego sytuacja na wystawie po chwili początkowej ciszy zrobiła się nieco hałaśliwa.

 

Niemniej jednak warto odwiedzić wystawę. Szczególnie że dla zwiedzających dostępna będzie do 27 listopada.

 

Wojciech Gabriel Pietrow

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.