Trwa 12.Festiwal Oper Barokowych [2.09-24.11]

-
06.09.2024
mat. pras. Festiwalu Oper Barokowych

Jego historia sięga 1993 roku, a źródłem powstania były rosnąca popularność muzyki barokowej, liczne odkrycia i rekonstrukcje dawnego repertuaru wspomagane dogłębną wiedzą historyczną zespołu Warszawskiej Opery Kameralnej. Warto w tym miejscu przypomnieć, że to właśnie w Warszawie w XVII wieku działała jedna z pierwszych stałych scen operowych w Europie, co pokazuje, jak głęboko sięgają korzenie obecności opery w Polsce. Na przestrzeni lat Festiwal Oper Barokowych stał się jednym z najważniejszych i najbardziej prestiżowych festiwali na muzycznej mapie Polski.

 

XII edycja Festiwalu zapowiada się imponująco. Zainaugurował ją występ amerykańskiej gwiazdy operowej sceny – Joyce DiDonato z towarzyszeniem legendarnej orkiestry Il pomo d’Oro. Koncert w Warszawie był pięćdziesiątym – i ostatnim – wykonaniem projektu Eden. Artystka, jak wiadomo, zawsze skrupulatnie dobiera miejsca swoich koncertów. Dlatego tak cieszą Jej słowa, że wybrała właśnie Warszawę i przyjęła zaproszenie Warszawskiej Opery Kameralnej na finisaż swojego projektu.

 

Joyce DiDonato swoją twórczością i obecnością w teatrze operowym oraz każdym artystycznym projektem próbuje zmieniać świat, opowiadając o jego aktualnych problemach. Eden przekracza granice sztuki, opowiada o naturze świata, o tajemnicy przyrody, o strukturach łączących człowieka z Kosmosem. I wskazuje, że dziś sztuka – powstająca w oderwaniu od najbardziej palących problemów świata – nie ma racji bytu, obumiera niczym otaczająca nas przyroda... Społeczna odpowiedzialność sztuki leży na sercu również Warszawskiej Operze Kameralnej i to właśnie dlatego (obok niepodważalnych walorów artystycznych!) koncert Eden otworzył XII Festiwal Oper Barokowych.

 

Wśród kilkunastu festiwalowych wydarzeń – dziejących się na przestrzeni najbliższych kilkunastu tygodni – do najważniejszych zaliczyć można koncerty Maxa Emanuela Cencica oraz Pandolfis Consort, wznowienia Castora i Polluxa Rameau, Dydony i Eneasza Purcella (laureatki XVII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy Spektakl”), Judyty triumfującej Vivaldiego, a także koncertowe wykonanie Orfeusza Monteverdiego. Punktem kulminacyjnym Festiwalu będzie premiera opery Giulio Cesare George’a Friedricha Haendla (kier. muz. Adam Banaszak, reż. Włodzimierz Nurkowski). Łącznie w Festiwalu weźmie udział blisko dwustu artystów z kraju i zagranicy, zatem Warszawa jesienią stanie się niekwestionowaną światową stolicą muzyki barokowej.

 

Festiwal potrwa do 24 listopada 2024 roku. Istotnym elementem jest ukazanie oddziaływania muzyki baroku na kompozycje tworzone w czasach nam bliższych, w szczególności na muzykę XX wieku. Tym samym obok twórczości Haendla, Vivaldiego, Rameau, Bacha, Purcella i Monteverdiego zabrzmią dzieła Charlesa Ivesa, Gustava Mahlera, Rachel Portman i Aarona Coplanda.

 

plakat do premiery opery Giulio Cesare George’a Friedricha Haendla, autor Marek Knap

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.