„Tarabumba! Ale Cyrk…” – prapremiera 20 września w Teatrze Groteska
Teatr Groteska przygotował na swój jubileusz coś więcej niż tylko ukłon w stronę tradycji. „Tarabumba! Ale Cyrk…” (reż. Magdalena Miklasz-Turna) to fantazyjna wariacja na temat słynnego „Cyrku Tarabumba” z 1945 roku, który jest pierwszym spektaklem w historii teatru.
Scenariusz autorstwa Marty Guśniowskiej, jednej z najchętniej grywanych autorek współczesnego teatru dla dzieci, opowiada o Bambino, który ucieka przed wszechogarniającą Nudą. W swojej podróży trafia do cyrku, który na pierwszy rzut oka wydaje się miejscem szalonym i radosnym. Ale szybko okazuje się, że z jego mieszkańców ma swój własny, bardzo ludzki problem. Słoń boi się Myszy, choć bardzo ją lubi. Świnka Lotta marzy o lataniu, ale obawia się utknięcia w armacie. Połykacz Ognia wspomina dawne sukcesy, szukając miejsca w codzienności: „Pisało mi się przyjemnie, bo wydawało się, jakby Postaci same opowiadały mi swoje historie. Z niektórymi z nich bardzo się polubiłam (szczególnie z Pudlem), więc trudno było mi się z Nimi rozstawać. Ale w końcu musiałam postawić ostatnią kropkę i oddać tekst wspaniałej ekipie Twórców, która przeniosła Go z kartek maszynopisu na scenę” – przyznaje Marta Guśniowska.

To spektakl familijny dla widzów od 7 do 100 lat. Dzieci znajdą tu opowieść o przyjaźni, odwadze i spełnianiu marzeń, a dorośli subtelne aluzje do krakowskich klimatów i echa słynnego „Cyrku Tarabumba”. Magdalena Miklasz-Turna podkreśla, że: „Spektakl będzie i dla tych Krakusów, którzy pamiętają jeszcze słynną premierę państwa Jaremów i dla tych, którzy do teatru przychodzą być może po raz pierwszy. Wielowarstwowo, wielopoziomowo, magicznie – choć bez sztuczek, metafizycznie – choć bez filozofii, zabawnie – choć nie kabaretowo i wzruszająco – choć nie nazbyt poważnie, ale na pewno w oparach absurdu!”. Reżyserka, która jest mocno związana z Krakowem, mruga do publiczności okiem, dodając drobne smaczki i aluzje, które dla wtajemniczonych będą dodatkową przyjemnością.

„Tarabumba! Ale Cyrk…” to także pokaz możliwości technicznych i plastycznych Teatru Groteska. Na scenie pojawiają się lalki zwierząt w rzeczywistej skali, wykonane przez zespół teatralnych pracowni. Widzowie mogą poczuć się jak w prawdziwym cyrku obok monumentalnego Słonia, pędzącego Konia czy dostojnego Lwa. Ponadto spektakl powstał z udziałem niemal całego zespołu aktorskiego teatru. Na scenie zobaczymy ponad 20 wykonawców, dzięki czemu widzowie mogą poczuć atmosferę prawdziwego cyrku przeniesioną do teatru.

Prapremiera: 20 września 2025
czas trwania: 2 godz. 1 przerwa
spektakl familijny dla widzów od 7 do 100 lat
„Tarabumba! Ale Cyrk...”
Marta Guśniowska
Reżyseria: Magdalena Miklasz-Turna
Lalki: Olga Ryl-Krystianowska
Scenografia, kostiumy: Marta Śniosek-Masacz
Muzyka: Anna Stela
Aranżacje: Ignacy Matuszewski
Choreografia: Marta Bury
Reżyseria światła: Monika Stolarska
Asystent reżyserki światła: Krzysztof Dziedzic
Konsultacje wokalne: Jarek Oberbek
Asystent reżyserki: Lech Walicki
Produkcja: Anna Ratkowska-Filipowicz
Inspicjenci: Krzysztof Karaś, Marek Stawowczyk
Występują:
Bambino: Paweł Kuźma
Nuda: Diana Jędrzejewska-Szumska
Dyrektor Cyrku: Jakub Popławski
Pudel: Paweł Mróz
Papuga: Adam Godlewski
Słoń: Lech Walicki
Koń: Michał Sienkiewicz (gościnnie)
Viola: Małgorzata Hachlowska
Osiłek: Zbigniew Kozłowski
Treser I: Jarek Oberbek
Lew, Treser II: Andrzej Kopczyk
Połykacz ognia: Bartłomiej Olszewski
Dwie białe myszki: Jagoda Jasnowska, Katarzyna Kopczyk
Szara myszka: Dominika Guzek
Świnka Lotta: Gabriela Oberbek
Duch klauna: Maja Spychaj-Kubacka
Krytyk cyrkowy: Krzysztof Grygier
Trema: Iwona Olszewska-Watemborska
Księga skarg i zażaleń: Jagoda Jasnowska
Krakowskie malkontentki: Katarzyna Kopczyk, Olga Przeklasa
Baletnica: Zuzanna Bah
Baletnica (marionetka): Bartosz Watemborski
Ręka Połykacza Ognia, Raciczki Świnki: Jagoda Jasnowska
Tył Słonia: Bartosz Watemborski