Spektakl operowy „Xerxes” oraz koncerty w Akademii Muzycznej w Krakowie
Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na wydarzenia w najbliższym tygodniu. Przed nami spektakl operowy Xerxes (w środę i czwartek), a także ciekawe koncerty w sobotę i niedzielę. Informacje na temat wydarzeń poniżej.
G.F. Händel „Xerxes”
8 i 9 maja 2024, 18:30
Sala Koncertowa AMKP
ul. św. Tomasza 43
Katedra Wokalistyki/Wydział Wokalno-Aktorski wraz z Katedrą Muzyki Dawnej zapraszają na spektakl operowy Xerxes w wykonaniu studentów wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz Orkiestry Barokowej AMKP.
Georg Friedrich Händel (1685-1759) Xerxes
Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego AMKP
Orkiestra Barokowa AMKP
Rafał Jacek Delekta dyrygent/ kierownictwo muzyczne
Błażej Peszek reżyseria
Ada Bystrzycka scenografia i multimedia
Andrzej Zawisza, Dominika Peszko, Katarzyna Starzycka przygotowanie muzyczne
Dorota Sawka tłumaczenie
Wstęp wolny.
Georg Friedrich Haendel – Xerxes HWV 40
W 1706 r., urodzony w niemieckim Halle, dwudziestojednoletni Georg Friedrich Haendel udał się w podróż do Włoch, gdzie miał możliwość poznania dzieł Arcangela Corellego, Alessandra Scarlattiego, a także jego syna i zarazem swego rówieśnika, Domenica. Mający na koncie już cztery opery, wystawione w Hamburgu w latach 1705-06, pod wpływem nieznanej sobie dotąd twórczości skomponował Haendel operę Rodrigo (1707), entuzjastycznie przyjętą przez włoską publikę, podobnie jak późniejsza Agrippina (1710), którą powtórzono dwadzieścia siedem razy z rzędu. W Haendlowskim dorobku znajduje się łącznie ponad 40 oper, z których niemal wszystkie (od 1711 r.) powstały w Londynie, gdzie kompozytor następnie osiadł na stałe. W swojej twórczości długo pozostawał pod wrażeniem opery neapolitańskiej; sprowadzał także włoskich śpiewaków do angielskiego Royal Academy of Music i – po upadku Royal Academy – do nowo założonego teatru operowego.
Wspomniane wpływy muzyki Scarlattich ewoluowały w twórczości sceniczno-muzycznej Haendla. Ukończony w 1738 r. Xerxes to jedna z ostatnich jego oper, opowiadająca losy perskiego wodza, znanego m.in. z bitwy z trzystoma Spartanami pod Termopilami. Losy miłosne, należy dodać – fabuła libretta Silvia Stampiglii jest więc prosta, pełna finezyjnych intryg i elementów komicznych, niekiedy przypominając Mozartowskie Wesele Figara czy Don Giovanniego. Mimo to, postaci posiadają złożone osobowości, charakteryzowane zarówno poprzez tekst, jak i Haendlowską muzykę. Xerxes uważane jest za jedno z najlepszych dzieł Georga Friedricha, a jednocześnie najbardziej przełamujące ówczesne konwencje, choć nie pozbawione „znaków rozpoznawczych” twórcy: stosowania przemyślanego zdobnictwa czy dyskretnych środków retorycznych w partiach wokalnych.
Czas, w którym powstawał Xerxes, był trudny dla opery angielskiej. O wyborze publiczności decydowały nie tylko walory samego dzieła, lecz również względy polityczne. Naprzeciw twórcy Juliusza Cezara stanęło dwóch rywali: popierany przez księcia Walii, Fryderyka Ludwika, Nicolo Porpora – ze swoim towarzystwem muzycznym Opera of the Nobility i znakomitymi śpiewakami, m.in. słynnym kastratem Farinellim – oraz John Gay, autor lekkiego w odbiorze dzieła Opera żebracza. Co prawda, w 1737 r. Porpora zbankrutował i opuścił Londyn, ale mając na uwadze zmieniające się potrzeby angielskiej publiki, Haendel rozpoczął eksperymenty z gatunkiem opery seria, dodając wiele elementów z gatunku buffo oraz modyfikując kształt arii. Tym samym, patrząc z perspektywy czasu, przygotował podwaliny pod reformę operową Christopha Willibalda Glucka. Jak stwierdził Winston Dean, ówcześni widzowie czuli się wręcz „zdezorientowani koncepcją przedstawienia, tak bardzo odbiegającą od znanych im schematów”, odrzucono więc Xerxesa, skomponowanego przez niegdyś uwielbianego twórcę oper. Sam zresztą Gluck napisał do Haendla: „Zbyt wiele kombinowałeś w swojej operze. Tu, w Anglii, jest to czysta strata czasu. Tym, co Anglicy lubią, jest to, co uderza ich bezpośrednio w bębenki uszne”. Haendel odrobił tę lekcję i po jeszcze dwóch operowych próbach (Imeneo, 1740; Deidamia, 1741) oddał się komponowaniu oratoriów, które przywróciły mu dawną reputację, a nawet przyniosły sławę i bogactwo. Dziś jednak owo, niezrozumiałe wówczas, nowatorskie podejście do opery jest szczególnie doceniane.
Zuzanna Bolon
---
Horyzonty perkusji, edycja IV
Szanowni Państwo!
Katedra Perkusji i Muzyki Współczesnej ma zaszczyt zaprosić na czwartą edycję „Horyzontów Perkusji” – corocznego projektu, który ma na celu prezentację rzadko wykonywanych solowych i zespołowych utworów perkusyjnych, przede wszystkim ze względu na obsadę oraz duże instrumentarium. Chcemy w ten sposób przybliżyć słuchaczom, kompozytorom i innym artystom specyfikę naszego instrumentalnego świata oraz zaprezentować bogactwo barw i możliwości brzmieniowych tych nowych, jak i starszych instrumentów perkusyjnych. Horyzonty to także podróż w czasie i ukazanie rozwoju perkusji. W ramach koncertów każdy ma możliwość zaczerpnięcia informacji dotyczącej poszczególnego instrumentarium, jak i poznania historii powstania utworów i wykorzystanych w nich instrumentów. Chcielibyśmy tym samym zachęcić kompozytorów starszego i młodszego pokolenia do tworzenia nowych dzieł, przy współpracy z instrumentalistami, dla dalszego rozwoju perkusji i powiększenia polskiej literatury solowej i zespołowej.
Dyrektor Artystyczny, dr hab. Maciej Hałoń
sobota 11 maja 2024, 18:00
Sala Koncertowa AMKP
ul. św. Tomasza 43
Gerard Grisey Le noir de l’étoile
Grupa Perkusyjna UMFC:
Szczepan Kobiela
Juliusz Lenckowski
Nadia Mikołajczyk
Maciej Siwek
Mateusz Śliwa
Julia Włodarczyk
Miłosz Pękala projekcja dźwięku
opieka artystyczna: Miłosz Pękala
***
Georges Aperghis Kryptogramma
Grupa Perkusyjna AMKP:
Aleksander Ptak
Antoni Joński
Nathan Ścibiwołk
Piotr Ślęzak
Jakub Kaczmarek
Karol Żmija
Aleksander Wnuk dyrygowanie
opieka artystyczna: Aleksander Wnuk
Michael Burritt White Pines
Grupa Perkusyjna AMKP:
Ziemowit Gołojuch – marimba solo
Antoni Joński
Aleksander Ptak
Maciej Tasior
Kamil Chmielarczyk
Michał Rąpała
Michał Kisielewicz
opieka artystyczna: Stanisław Welanyk
Przygotowanie zespołów: Miłosz Pękala, Aleksander Wnuk, Stanisław Welanyk
Wstęp wolny.
---
Koncert Orkiestry Dętej AMKP w ramach „Horyzontów perkusji”
niedziela 12 maja 2024, 18:00
Sala Koncertowa AMKP
ul. św. Tomasza 43
Randal Standrige Pulse
Jinnawat Mansap Timpani Concerto & Wind Ensemble
Jakub Kaczmarek kotły solo
***
John Mackey Night on fire z suity The soul has many motion
Karol Żmija What time is it?
Karol Żmija perkusja
Konrad Struzik instrumenty klawiszowe
Damian Głód gitara elektryczna
Klaudia Wachtarczyk gitara basowa
Maciej Hałoń instrumenty perkusyjne
Johan de Meij Cloud Factory
Orkiestra Dęta AMKP
Jarosław Ignaszak dyrygent
Bilety dostępne na miejscu na godzinę przed koncertem.
---
Młodzi pianiści w #AMKP
Młodzi pianiści w #AMKP to nowy cykl koncertów realizowany przez Akademię Muzyczną im. K. Pendereckiego w Krakowie, powstały we współpracy ze szkołami muzycznymi I i II stopnia. Podczas wieczorów organizowanych w Auli Florianka wystąpią najbardziej utalentowani młodzi pianiści krakowskich szkół muzycznych w atrakcyjnym repertuarze.
niedziela 12 maja 2024, 19:00
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15
L. van Beethoven – Sonata C-dur op. 53
cz. I Allegro con brio
A. Skriabin – Etiuda dis-moll op.8 nr 12
F. Chopin
– Ballada As-dur op. 47
– Nokturn Des-dur op. 27 nr 2
– Scherzo b-moll op. 31
Miłosz Kusy (Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie) fortepian
Fryderyk Chopin
– Nokturn H-dur op. 9 nr 3
– Walc F-dur op. 34 nr 3
– Mazurek a-moll op. 17 nr 4
M. Moszkowski-R. Wagner – “Isoldes Tod”
L. van Beethoven – Sonata c-moll op.13
cz. I Grave – Allegro di molto e con brio
L. Godowski – Etiuda f-moll nr 32 “Polonez”
F. Liszt – Etiuda Transcendentalna “Wilde Jagd”
Andrzej Romaniszyn (Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie) fortepian
Wstęp wolny.
---