Rossen Milanov po raz pierwszy poprowadzi Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej
Po tygodniowej przerwie od koncertów abonamentowych w programie filharmonicznych wydarzeń w piątek, 10 lutego 2023 roku, o godz. 19:30 i w sobotę, 11 lutego br., o godz. 18:00 pojawiają się nazwiska, które stanowić mogą zapowiedź interesujących muzycznych wieczorów. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi bowiem Rossen Milanov, dyrygent bułgarskiego pochodzenia, który swoją karierę z powodzeniem rozwija w Stanach Zjednoczonych. Do udziału w koncertach w charakterze solisty zaproszony został ponadto Andrzej Wierciński, półfinalista ostatniego Konkursu Chopinowskiego, ceniony za dojrzałość artystycznych kreacji, wirtuozerię i bardzo dobry kontakt z publicznością. W programie koncertów znalazły się natomiast dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antona Brucknera.
Pierwszą połowę programu wypełni Koncert fortepianowy A-dur KV 488 Mozarta, jeden z wielu napisanych przez genialnego kompozytora na swój własny użytek, głównie z myślą o planowanych wiosną 1786 roku wiedeńskich koncertach subskrypcyjnych. Utwór cieszący się szczególną popularnością wśród publiczności, popisowy i efektowny, stąd także jego stałe miejsce w repertuarze koncertujących wirtuozów fortepianu. Koncert A-dur wykona Andrzej Wierciński, wyróżniający się pianista młodego pokolenia, który po raz pierwszy będzie miał okazję wystąpić z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej podczas koncertów abonamentowych w jej siedzibie. Jak wspomniano wcześniej – artysta miał przede wszystkim okazję zaprezentować szerokiemu audytorium swoją pianistyczna dojrzałość i głębię interpretacyjną podczas XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2021 roku. Wychowanek Wojciecha Światały w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz Pavla Gililova w salzburskim Mozarteum w ostatnich latach występował z recitalami w większości krajów europejskich, Kanadzie, Indonezji i Japonii.
Po przerwie zabrzmi VII Symfonia E-dur op. 107 Antona Brucknera, kompozycja, której powstanie zbiegło się z wiadomością o śmierci Richarda Wagnera, którego Bruckner znał osobiście, szanował i nazwał „gorąco kochanym, nieśmiertelnym mistrzem mistrzów”. Śmierć twórcy Pierścienia Nibelunga Bruckner podkreślił, dodając tuby wagnerowskie do składu partyturowego orkiestry w żałobnym Adagio swojej VII Symfonii. W Filharmonii Krakowskiej zabrzmi ona w interpretacji Rossena Milanova, który po raz pierwszy wystąpi przed tutejszą publicznością. Charyzmatyczny i szanowany – tak przez słuchaczy, jak i muzyków – dyrygent, 11 lat związany z Philadelphia Orchestra, z którą wykonał ponad 200 koncertów, w swojej karierze ma także odnotowane wieloletnie kierowanie tak znaczącymi zespołami, jak New Symphony Orchestra w Sofii w Bułgarii czy Orkiestra Symphony in C w New Jersey. Występował z orkiestrami symfonicznymi z Colorado, Detroit, Indianapolis, Milwaukee, Baltimore, Seattle, Fort Worth, National Symphony Orchestra w Kennedy Center w Waszyngtonie, Orchestra of St. Luke’s oraz Civic Orchestra w Chicago, orkiestrami z Europy, RPA, Ameryki Południowej, Australii i Nowej Zelandii, a także współpracował z szeregiem teatrów operowych.
Sobotni koncert (11.02.2023 o godz. 16.30) poprzedzi inauguracyjne spotkanie Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko gra” Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz. Spotkanie z melomanami z udziałem solisty koncertu – Andrzeja Wiercińskiego, będzie miało formułę otwartej wymiany myśli i spostrzeżeń na temat prezentowanego repertuaru, interpretacji dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz ich recepcji przez współczesnych odbiorców.
Uczestnictwo w Dyskusyjnym Klubie Muzycznym odbywa się na podstawie biletu na koncert lub zakupionego abonamentu