Ponad 200 młodych wykonawców z 27 krajów na jednej scenie! Muzyczne święto w ramach polskiej prezydencji
The European Union Youth Orchestra (EUYO), Narodowe Centrum Kultury i Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego wraz ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena zapraszają na wyjątkowy projekt realizowany w ramach programu kulturalnego polskiej Prezydencji w Radzie UE. The European Union Youth Orchestra, złożona ze znakomitych młodych muzyków z 27 krajów UE, zaprezentuje monumentalną II Symfonię c-moll „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera, której jedną z pierwotnych inspiracji były „Dziady” Adama Mickiewicza. W ramach polskiej trasy zaplanowano dwa koncerty: 8 kwietnia 2025 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz 9 kwietnia w Filharmonii Narodowej w Warszawie. EUYO wystąpi wraz z Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, Polskim Narodowym Chórem Młodzieżowym pod dyrekcją fińskiej dyrygentki Susanny Mälkki oraz z solistkami: Heidi Stober (sopran) i Małgorzatą Walewską (mezzosopran). Na scenie zaprezentuje się ok. 200 wykonawców. Koncerty poprzedzi 10-dniowa rezydencja EUYO w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach, podczas której muzycy będę szlifować wykonanie utworu.
The European Union Youth Orchestra to niezrównany ambasador europejskich wartości i kultury, a jednocześnie symbol najwyższej jakości artystycznej i współpracy ponad granicami. Orkiestra łączy najlepszych młodych muzyków z 27 krajów UE, laureatów cenionych nagród, którzy koncertują w prestiżowych salach świata i współpracują ze znakomitymi dyrygentami i solistami. Od początku istnienia, tj. od 1976 roku, w jej szeregach pojawiło się 4000 muzyków, z których wielu gra dziś w czołowych orkiestrach świata.
Koncerty EUYO w Polsce, przygotowane podczas poprzedzającej je dziesięciodniowej rezydencji w Lusławicach, będą wyjątkowym symbolem europejskiej wspólnoty, wpisując się w założenia krajowego programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie UE, koordynowanego przez Narodowe Centrum Kultury we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jednym z jego priorytetów jest wspieranie i promocja młodych talentów. Koncerty EUYO to nie tylko artystyczne wydarzenia, ale także symbol europejskiej współpracy.
Polska prezydencja w obszarze kultury koncentruje się na dwóch priorytetach: wspieraniu młodych twórców i artystów jako przyszłości europejskiej kultury oraz nowoczesnych regulacjach dla sektora audiowizualnego. Wszystkie zaplanowane wydarzenia i aktywności będą emanacją głównych idei i celów prezydencji oraz komplementarnym dopełnieniem wydarzeń i projektów realizowanych w innych obszarach. Krajowy program kulturalny będzie opowieścią o solidarności – budowaniu wspólnoty łączącej pokolenia, środowiska i nacje, współpracy międzynarodowej
i międzypokoleniowej, innowacyjności, wspieraniu młodych twórców, dawaniu im przestrzeni do działania, różnorodności i otwartości.
Za koordynację programu kulturalnego oraz działania w obszarze kultury podczas polskiej prezydencji w Radzie UE odpowiada Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Poza wydarzeniami i przedsięwzięciami realizowanymi w kraju przez Narodowe Centrum Kultury
i zagranicą przez Instytut Adama Mickiewicza na programy dotacyjne wspierające organizację wydarzeń w ramach prezydencji, MKiDN przeznaczyło 32 mln złotych.
Bilety już w sprzedaży! Można je nabyć online na stronie https://nck.bilety24.pl/
The European Union Youth Orchestra to wyjątkowa orkiestra symfoniczna, określana przez Jeana-Claude’a Junckera mianem „najlepszego ambasadora Unii Europejskiej”. Składa się z młodych utalentowanych talentów z 27 krajów UE, którzy regularnie występują w najbardziej renomowanych salach koncertowych i festiwalach na całym świecie, takich jak BBC Proms, Carnegie Hall w Nowym Jorku czy Musikverein w Wiedniu. EUYO współpracowała z wieloma światowej sławy dyrygentami i solistami, w tym Danielem Barenboimem, Leonardem Bernsteinem, Mścisławem Rostropowiczem oraz legendami takimi jak Claudio Abbado, Herbert von Karajan czy Vladimirem Ashkenazym, a jej członkowie to laureaci przesłuchań, w których uczestniczy rocznie ponad 3500 młodych artystów. Na przestrzeni ponad 50-letniej działalności większość spośród 4000 jej dotychczasowych absolwentów rozwijało kariery solowe i dołączyło do najważniejszych orkiestr świata. W ostatnich latach EUYO zdobyła liczne nagrody, w tym Medal Prezydenta Włoch i tytuł Europejskiej Marki Kultury Roku. Orkiestra, założona 1976 roku, łączy pokolenia i promuje europejskie wartości, zyskując uznanie jako nierównany promotor europejskiej kultury. Dzięki wsparciu programu Kreatywna Europa i 27 państw członkowskich UE, EUYO realizuje innowacyjne projekty, jak np. „Ku 2030” czy warsztaty Frontrunners, które wzmacniają europejską tożsamość kulturalną i rozwój młodych talentów. W ostatnich latach EUYO zdobyła liczne nagrody, w tym Medal Prezydenta Włoch Sergia Mattarelliego za występy podczas Bolzano Festival Bozen w 2023 roku, Crystal Award Festiwalu Golden Prague za najlepszy koncert telewizyjny w 2022 roku oraz tytuł Europejskiej Marki Kultury Roku 2020.
Susanna Mälkki to fińska dyrygentka operowa i wiolonczelistka, główna dyrygentka Helsińskiej Orkiestry Filharmonicznej, a także dyrygentka gościnna Los Angeles Philharmonic. Dyrygowała także Wiener Symphoniker, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Orchestre de la Suisse Romande i Orchestre Philharmonique de Radio France. Występowała z orkiestrami Berliner Philharmoniker, London Symphony i New York Philharmonic, Orchestre symphonique de Montréal. The Cleveland, Chicago Symphony, Philadelphia, BBC Symphony i Oslo Philharmonic, London Sinfonietta i Teatro La Fenice. Kilkukrotnie współpracowała także Operą Narodową w Paryżu. Była pierwszą kobietą, która poprowadziła spektakl w mediolańskiej La Scali (2011). Dyrygowała orkiestrami podczas scenicznych wystawień „Kawalera srebrnej róży” Straussa i „Wesela Figara” Mozarta w Fińskiej Operze Narodowej, a także „Jenufy” Janáčka w Staatsoper w Hamburgu.
Małgorzata Walewska (mezzosopran) to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich śpiewaczek operowych. Ukończyła Akademię Muzyczną F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Haliny Słonickiej. Jest laureatką oraz finalistką wielu międzynarodowych konkursów m.in.: A. Krausa, L. Pavarottiego, S. Moniuszki i Belvedere. Po studiach zadebiutowała jako Polina oraz Carmen w wiedeńskiej Staatsoper. Kolejne lata przyniosły angaże w Semperoper w Dreźnie oraz w Deutsche Oper w Berlinie. W 2006 roku Małgorzata Walewska zadebiutowała w Metropolitan Opera jako Dalila. Kolejne ważne debiuty to rola Azuceny w Królewskiej Operze Covent Garden (2009), Mamki w „Kobiecie bez cienia” w Palacio de Bellas Artes w Meksyku (2012) i Dalili w Grand Théâtre de Genève (2012). W 2015 roku wzbogaciła swój repertuar o rolę Kundry w „Parsifalu”. W ostatnich sezonach artystka zadebiutowała w roli Wdowy w „Goplanie” w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej oraz jako Pani Quickly w „Falstaffie” i Ciotunia w „Peterze Grimesie” w Operze w Kolonii. W 2014 roku Małgorzata Walewska została mianowana Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 2016 roku otrzymała, nadawany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Złoty Medal Gloria Artis.
Heidi Stober (sopran) została okrzyknięta przez magazyn Opera News "amerykańskim sopranem lirycznym, który zwraca na siebie uwagę świata". Znana ze swojej krystalicznej barwy głosu i zaangażowania aktorskiego, od wielu lat występuje na najznakomitszych scenach w Europie (Deutche Oper w Berlinie, Royal Opera House w Londynie, Staatsoper w Dreźnie) i Stanach Zjednoczonych (Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Lyric Opera w Chicago, Grand Opera w Houston). Do najważniejszych osiągnięć operowych ostatnich lat należą jej role m.in. Evy
w „Śpiewakach norymberskich”, Donny Elviry w „Don Giovannim”, Micaëli w „Carmen” i Małgorzaty w „Fauście”. W obecnym sezonie 2024/25 zadebiutuje w Royal Opera House jako Małgosia w sztuce „Jaś i Małgosia". Wystąpi również w Deutsche Oper w Berlinie jako Zdenka w „Arabelli” i Pat Nixon w „Nixon w Chinach”, a w Semperoper w Dreźnie wcieli się w rolę Paminy w „Czarodziejskim flecie”. To także ekspresyjna i pełna pasji artystka koncertowa oraz recitalistka, występująca z najlepszymi orkiestrami symfonicznymi w filharmoniach na całym świecie. Pochodzi z Waukesha w stanie Wisconsin w USA, obecnie mieszka w Berlinie.
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych polskich dyrygentów. Orkiestrę tworzą najzdolniejsi absolwenci akademii muzycznych do 30 r.ż. To dla nich przygotowanie do pracy w podobnych zespołach, debiut orkiestrowy i możliwość koncertowania pod batutą dyrygentów światowej sławy, jak m.in.: J. Semkow, J. Krenz, K. Penderecki, A. Wit, T. Strugała, J. Axelrod, Ch. Dutoit, A. Duczmal, G. Nowak, J. Maksymiuk, M. Jurowski, M. Pijarowski, M. J. Błaszczyk, R. Silva, M. Wolińska, Ł. Borowicz oraz K. Herdzin. POSI współpracuje także ze znakomitymi solistami, jak m.in.: K. A. Kulka, P. Paleczny, I. Monighetti, K. Jakowicz, A. Kurzak, R. Alagna, J. Olejniczak, J. Plowright, E. Indjic, K. Jabłoński, O. Pasiecznik, T. Strahl, Ł. Długosz, A. Baeva, L. Możdżer, Y. Avdeeva, A. Szymczewska, J. Jakowicz, P. Pławner. Orkiestra występowała na prestiżowych estradach koncertowych i festiwalach, zrealizowała także szereg rejestracji płytowych, radiowych i telewizyjnych.
Polski Narodowy Chór Młodzieżowy (PNChM) to projekt artystyczno-edukacyjny skierowany do śpiewającej młodzieży, którego dyrektor artystyczną i pomysłodawczynią jest prof. dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny. Powołany w roku 2013 przez MKiDN, realizowany jest w ramach Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. PNChM skupia swoją działalność na współpracy z uczniami i studentami wydziałów wokalnych szkół i akademii muzycznych, a także z najlepszymi śpiewakami polskich chórów. Wybrana młodzież pracuje w systemie sesyjnym, uczestnicząc w indywidualnych lekcjach śpiewu, wykładach, warsztatach i próbach. Chór współpracował ze światowej sławy dyrygentami, jak m.in.: P. McCreesh, J. Kaspszyk, A. Kosendiak, B. Shwartz, B. Michałowski, M. Alsop, Ł. Borowicz, wykonując zarówno utwory wokalno-instrumentalne, jak Stworzenie świata Josepha Haydna czy VIII Symfonię Symfonia Tysiąca Gustava Mahlera i kilkadziesiąt utworów na chór a cappella. W 2024 roku ukazał się album z oratorium Sen Geroncjusza Edwarda Elgara, nagrany przez PNChM i Gabrieli Consort & Players, a także płyta Universal Prayer z utworami chóralnymi A. Panufnika.
Organizatorzy: Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Narodowe Centrum Kultury
Producent wykonawczy: Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena