Oscary 2021. Kino się nie poddaje (mimo wszystko)

04.05.2021
Nomadland

93. gala rozdania Oscarów wyłoniła najlepsze filmy i twórców minionego roku według Amerykańskiej Akademii Filmowej. Zwyciężył wielokrotnie nagradzany dramat „Nomadland”, zdobywając trzy statuetki – za najlepszy film, reżyserię (Chloe Zhao) i główną rolę kobiecą (Frances McDormand).

Pod względem liczby przyznanych nagród tegoroczne Oscary były bardzo wyrównane. Mimo dziesięciu nominacji dla „Manka” i sześciu m.in. dla filmów „Nomadland”, „Sound of Metal”, „Ojciec”, „Judas and the Black Messiah” czy „Minari”, nie było tytułu, który zdominowałby swoich rywali. To chyba dobrze, bo patrząc na tematykę i realizację nominowanych produkcji, trzeba przyznać, że większość z nich zasługiwała na uznanie.

Poza sukcesem filmu „Nomadland” ucieszyło mnie szczególnie wyróżnienie dla Anthony'ego Hopkinsa, który został najstarszym w historii aktorem nagrodzonym Oscarem. Ale nie o wiek tu chodzi, tylko o wybitną rolę, która świadczy o tym, że Hopkins nie tylko przyzwyczaił nas do swojego talentu, ale wciąż go rozwija i nadal potrafi kreować przejmujące postaci.

Zasłużoną nagrodę zdobyła również autorka scenariusza oryginalnego do filmu „Obiecująca. Młoda. Kobieta.”, Emerald Fennell. Pod pozorem cukierkowej historii Fennell prezentuje gorzką diagnozę współczesności, w której pozycja kobiety w wielu środowiskach wciąż jest sprowadzana do stereotypowych wzorców, a odpowiedzialność mężczyzn za wyrządzoną krzywdę wcale nie jest tak oczywista.

Nagrody za montaż i dźwięk również trafiły w najlepsze ręce. „Sound of Metal” to przejmująca historia muzyka, który traci słuch. Sposób wykreowania dynamiki obrazu oraz warstwy dźwiękowej filmu jest niezwykle sugestywny i pozwala widzowi utożsamić się z tym, jak świat odbiera główny bohater.

Muszę jeszcze wspomnieć o jedynej nagrodzie dla filmu Christophera Nolana „Tenet” za najlepsze efekty specjalne. W tym roku żadnemu innemu tytułowi nie należała się ona bardziej. A sam Nolan powinien otrzymać Oscara specjalnego – za odważną decyzję i wprowadzenie swojego filmu do kin, kiedy wielu innych (w tym producenci nowego Bonda), licząc na lepsze wyniki otwarcia, wciąż zwleka z premierą, powoli popadając w zapomnienie.

Muzyczne Oscary trafiły do Trenta Reznora, Atticusa Rossa i Jona Batiste'a za muzykę do filmu Disneya „Co w duszy gra” (nagrodzonego również za najlepszą animację) oraz do twórców piosenki „Fight For You” z filmu „Judas and the Black Messiah”. Trochę szkoda, że Akademii bardziej nie spodobała się muzyka Jamesa Newtona Howarda do filmu „Nowiny ze świata” i piosenka „Io Sì (Seen)” z dramatu „Życie przed sobą”.

Do listy z hasłem „szkoda” dodałabym również brak statuetki dla Dariusza Wolskiego za zdjęcia do filmu „Nowiny ze świata”, choć w tym przypadku trzeba przyznać, że zdjęcia Erika Messerschmidta do „Manka” są wybitne i w szczególny sposób kreują świat przedstawiony.

Największym rozczarowaniem jest dla mnie brak jakiejkolwiek nagrody dla dramatu Aarona Sorkina „Proces Siódemki z Chicago”, który otrzymał aż sześć nominacji. Film prezentujący tak ważny i aktualny problem, napisany, wyreżyserowany i zagrany z ogromnym zaangażowaniem, nie powinien zostać pominięty przez Akademię.

Nigdy się jednak nie zdarzyło, żeby oscarowe werdykty zadowoliły wszystkich. Ważne jest jedno – Oscary się odbyły (choć w nieco zmienionej, uproszczonej i kameralnej formie), ponieważ filmowcy mimo wszystko nie porzucili swojej pasji. Niełatwy z powodu ograniczeń proces produkcji, utrudniona promocja, częściowo lub całkowicie zamknięte kina – to wszystko przekładało się nie tylko na spadki w finansach. Przede wszystkim sytuacja pandemii dotykała – i wciąż dotyka – każdego z osobna, nieważne czy jest to wielka i ceniona aktorka, czy reżyser, makijażystka, czy kierowca. Wszyscy – my również – chcemy robić to, co kochamy, w warunkach, które nie będą budziły w nas lęku i obaw. I na szczęście większość z nas się nie poddaje – ani filmowcy z Hollywood, ani artyści z Europy, ani ludzie, którzy mimo wszystko wykonują swój zawód – nieważne jaki – starając się zarabiać na życie, a jednocześnie pielęgnować pasję i swoją pracą służyć innym ludziom.

Mając nadzieję na jak najszybsze otwarcie kin (a więc na powrót do normalności – cokolwiek ona będzie oznaczać), prezentuję tegorocznych laureatów nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej wraz z nominacjami. Dobrze jest mieć taką listę, według której będziemy wybierać kolejne seanse (oby jak najwięcej tytułów trafiło na nasze ekrany!).

 

NAJLEPSZY FILM – „Nomadland”

„Ojciec”

„Judas And The Black Messiah”

„Mank”

„Minari”

„Obiecująca. Młoda. Kobieta.”

„Sound Of Metal”

„Proces siódemki z Chicago”

 

NAJLEPSZA REŻYSERIA – Chloe Zhao – „Nomadland”

Thomas Vinterberg – „Na rauszu”

David Fincher – „Mank”

Lee Isaac Chung – „Minari”

Emerald Fennell – „Obiecująca. Młoda. Kobieta.”

 

NAJLEPSZA AKTORKA – Frances McDormand – „Nomadland”

Viola Davis – „Ma Rainey: Matka bluesa”

Andra Day – „The United States vs Billie Holiday”

Vanessa Kirby – „Cząstki kobiety”

Carey Mulligan – „Obiecująca. Młoda. Kobieta.”

 

NAJLEPSZY AKTOR – Anthony Hopkins – „Ojciec”

Riz Ahmed – „Sound of Metal”

Chadwick Boseman – „Ma Rainey: Matka bluesa”

Gary Oldman – „Mank”

Steven Yeun – „Minari”

 

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY – Daniel Kaluuya – „Judas and the Black Messiah”

Sacha Baron Cohen – „Proces Siódemki z Chicago”

Leslie Odom Jr. – „Pewnej nocy w Miami…”

Paul Raci – „Sound of Metal”

Lakeith Stanfield – „Judas and the Black Messiah”

 

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA – Yuh-Jung Youn – „Minari”

Maria Bakalova – „Kolejny film o Boracie”

Glenn Close – „Elegia dla bidoków”

Olivia Colman – „Ojciec”

Amanda Seyfried – „Mank”

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY – „Obiecująca. Młoda. Kobieta.”

„Judas and the Black Messiah”

„Minari”

„Sound of Metal”

„Proces Siódemki z Chicago”

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY – „Ojciec”

„Kolejny film o Boracie”

„Nomadland”

„Pewnej nocy w Miami…”

„Biały Tygrys”

 

NAJLEPSZA ANIMACJA – „Co w duszy gra”

„Naprzód”

„Wyprawa na Księżyc”

„Baranek Shaun Film Farmageddon”

„Wolfwalkers”

 

NAJLEPSZY FILM MIĘDZYNARODOWY – „Na rauszu”

„Shao Nian De Ni”

„Aida”

„Kolektyw”

„L’Homme qui avait vendu sa peau”

 

NAJLEPSZY DOKUMENT – „Czego nauczyła mnie ośmiornica”

„Kolektyw”

„Obóz godności: Rewolucja w życiu niepełnosprawnych”

„Agent kret”

„Time”

 

NAJLEPSZE ZDJĘCIA – „Mank” – Erik Messerschmidt

„Judas and the Black Messiah” – Sean Bobbitt

„Nowiny ze świata” – Dariusz Wolski

„Nomadland” – Joshua James Richards

„Proces siódemki z Chicago” – Phedon Papamichael

 

NAJLEPSZA MUZYKA – „Co w duszy gra” – Trent Reznor, Atticus Ross, Jon Batiste

„Mank” – Trent Reznor, Atticus Ross

„Minari” – Emile Mosseri

„Nowiny ze świata” – James Newton Howard

„Pięciu braci” – Terence Blanchard

 

NAJLEPSZA PIOSENKA – „Fight For You” – („Judas and the Black Messiah”)

„Hear My Voice” – („Proces Siódemki z Chicago”)

„Husavik” – („Eurovision Song Contest: Historia zespołu Fire Saga”)

„Io Sì (Seen)” – („Życie przed sobą”)

„Speak Now” – („Pewnej nocy w Miami…”)

 

NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE – „Tenet”

„Love and Monsters”

„Niebo o północy”

„Mulan”

„Jedyny i niepowtarzalny Ivan”

 

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA – „Ma Rainey: Matka bluesa”

„Emma.”

„Elegia dla bidoków”

„Mank”

„Pinokio”

 

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA – „Mank”

„Ojciec”

„Ma Rainey: Matka bluesa”

„Nowiny ze świata”

„Tenet”

 

NAJLEPSZE KOSTIUMY – „Ma Rainey: Matka bluesa”

„Emma.”

„Mank”

„Mulan”

„Pinokio”

 

NAJLEPSZY MONTAŻ – „Sound of Metal”

„Ojciec”

„Nomadland”

„Obiecująca. Młoda. Kobieta.”

„Proces Siódemki z Chicago”

 

NAJLEPSZY DŹWIĘK – „Sound of Metal”

„Misja Greyhound”

„Mank”

„Nowiny ze świata”

„Co w duszy gra”

 

NAJLEPSZY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY – „Two Distant Strangers”

„Białe oko”

„The Letter Room”

„The Present”

„Feeling Through”

 

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY DOKUMENT – „Colette”

„A Concerto Is a Conversation”

„Do Not Split”

„Hunger Ward”

„Piosenka dla Latashy”

 

NAJLEPSZA KRÓTKOMETRAŻOWA ANIMACJA – „Jakby coś, kocham was”

„Burrow”

„Genius Loci”

„Opera”

„Já-Fólkið”

 

 

 

Anna Józefiak

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.