Musica Electronica Nova: Rytuały w NFM
Festiwal Musica Electronica Nova (MEN) to miejsce spotkań zróżnicowanych estetyk i tendencji – od elektroakustyki po nurt popowy, intuicyjny czy alternatywny. Dźwięk zapisany na nośniku często pojawia się tu obok live electronics. Festiwal organizuje Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. Funkcję dyrektora generalnego pełni Andrzej Kosendiak, a dyrektora artystycznego – Pierre Jodlowski. Współorganizatorem i założycielem Musica Electronica Nova jest Związek Kompozytorów Polskich.
Celem przedsięwzięcia jest prezentacja nowych kompozycji, pisanych specjalnie na zamówienie organizatorów festiwalu, a także dokonań muzyki elektroakustycznej tworzonej na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Szczególną uwagę poświęca się artystom odważnie poszukującym nowych rozwiązań stylistycznych i warsztatowych, kreujących w swych dziełach różnorodne i oryginalne oblicza elektroniki oraz wykorzystujących w nich multimedia.
Musica Electronica Nova jest jednym z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej w Polsce. To wydarzenie o niezwykle dalekim zasięgu, przyciągające wyjątkowe artystyczne osobowości, które dzięki swojemu wizjonerstwu wyznaczają coraz to nowe granice w sztuce.
„RYTUAŁY”
Najbliższa edycja festiwalu Musica Electronica Nova będzie poświęcona tematowi rytuałów. Dyrektor artystyczny festiwalu Pierre Jodlowski zaprosił do współpracy twórców – kompozytorów i wykonawców – którym stawia liczne pytania: „Czy granice geograficzne nadal istnieją w sztuce i nowych technologiach? Czy nadal możliwe jest przenikanie się kultur, które nie doprowadzi do uniformizacji? Czy nadal jesteśmy w stanie inspirować się tradycyjnymi kulturami? Jakie miejsce zajmuje archaizm w świecie naznaczonym przez nieustanną kontrolę?”. Słowo „rytuał” będzie rozpatrywane w kilku aspektach, m.in. podczas wydarzeń Rytuał: Ciało, Rytuał: Maszyny i Rytuał: Głos. W programach koncertów znalazły się różnorodne utwory, przeznaczone zarówno na mniejsze, jak i na większe składy. Znakiem rozpoznawczym festiwalu jest realizowanie projektów także spoza domeny czysto muzycznej, stąd obecność w programie tańca, instalacji, performance’u i wideo. Jest to zgodne z kierunkiem rozwoju muzyki współczesnej i poszerzaniem przez kompozytorów zakresu środków artystycznych używanych do tworzenia nowych wizji.
Jednym z głównych celów festiwalu jest zamawianie nowych utworów, które po raz pierwszy są prezentowane właśnie we Wrocławiu, co dodatkowo podkreśla nowatorski charakter całego przedsięwzięcia. Fascynującym aspektem obcowania z muzyką najnowszą jest obserwowanie, w jaki sposób dzieła potrafią „rezonować” nie tylko z projektami powstałymi na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci, lecz także z muzyką tradycyjną. Podczas tej edycji publiczność z pewnością znajdzie okazję, aby zatrzymać się i powrócić do tzw. muzyki rytuału. Jedno z najważniejszych pytań, które zadają organizatorzy, dotyczy przyczyn pisania muzyki. Dlaczego dzisiaj ciągle powstają nowe kompozycje? Jakie jest ich znaczenie? Być może podczas tegorocznej edycji wykształcą się nowe rytuały muzyczne wyznaczające nowe kierunki w sztuce.
10. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej
Musica Electronica Nova
Czas i miejsce: 26–30.05.2021 r., Wrocław
Tytuł przewodni edycji: „Rytuały”
Dyrektor generalny: Andrzej Kosendiak
Dyrektor artystyczny: Pierre Jodlowski
Miejsce koncertów: Narodowe Forum Muzyki
PROGRAM
ŚRODA / WEDNESDAY
26.05.2021, środa, 20.00 / Wednesday, 8 pm
Wrocław, NFM, Sala Czarna / Black Hall
Rytuał: Log in / log out – koncert online / Ritual: Log In / Log Out – online concert
Koncert Oddziału Wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich / Concert of the Wrocław Division of Polish Composers Union
Wydarzenie towarzyszące / Accompanying event
Joanna Freszel – sopran / soprano
Tomasz Skweres – wiolonczela / cello
Adam Porębski, Sławomir Kupczak, Grzegorz Wierzba, Mateusz Ryczek – elektronika / electronics
Małgorzata Kazińska – reżyseria / direction (LOG IN – In statu nascendi)
Program / Programme:
Adam Porębski inVisible na sopran, wiolonczelę i elektronikę (2021) / for soprano, cello and electronics**
Sławomir Kupczak Rococo na głos, wiolonczelę i elektronikę (2021) / for voice, cello and electronics**
Grzegorz Wierzba Sirius II na improwizującą wiolonczelę, komputer i taśmę w przestrzeni 4-kanałowej (2021) / for improvised cello, computer and tape in 4-channel space**
Katarzyna Dziewiątkowska 03/04 na sopran, wiolonczelę i elektronikę (2021) / for soprano, cello and electronics**
Małgorzata Kazińska, Mateusz Ryczek LOG IN – In statu nascendi na sopran, wiolonczelę, elektronikę i wideo (2021) / for soprano, cello, electronics and video**
Czas / Time: 70′
Wydawcą utworów Sławomira Kupczaka jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. / Publisher of Sławomir Kupczakʼs works is PWM Edition.
Współorganizator: Związek Kompozytorów Polskich / In partnership with: Polish Composers Union
Partner: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
CZWARTEK / THURSDAY
27.05.2021, czwartek, godz. 20.00 / Thursday, 8 pm
Wrocław, NFM, Sala Czerwona / Red Hall
Rytuał: Głos – koncert online / Ritual: Voice – online concert
Koncert z okazji 20. rocznicy powstania zespołu ElettroVoce / On the 20th anniversary of ElettroVoce
ElettroVoce:
Agata Zubel – głos / voice
Cezary Duchnowski – elektronika, fortepian / electronics, piano
Program / Programme:
ElettroVoce Widzimisię na fonotyzator semantochłonowy (2020) / for semantic absorbing phonietizer, Widzimisię na werbafon desemantryczny (2020) / for desemantric verbaphone
Alejandro Viñao Borges y el espejo na sopran i komputer (1992) / for soprano and computer
Krzysztof Wołek Cookbook for the Modern Boygirl na głos i elektronikę na żywo (2021) / for voice and live electonics**
Wojciech Błażejczyk Co-Relations na głos i gestofon (2021) / for voice and gesturephone**
Wolfgang Mitterer cells of perspective na sopran i elektronikę (2021) / for soprano and electronics**
ElettroVoce Stories Nowhere from (2014) – fragmenty / excerpts
Czas / Time: 75′
Zamówienie utworu cells of perspective na sopran i elektronikę Wolfganga Mitterera dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. / The commissioning of cells of perspective for soprano and electronics by Wolfgang Mitterer was subsidized from the Culture Promotion Fund of the Ministry of Culture, National Heritage and Sport as part of the programme ‘Composing Commissions’ realized by the Institute of Music and Dance.
Wydawcą utworów Krzysztofa Wołka jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. / Publisher of Krzysztof Wołekʼs works is PWM Edition.
Partnerzy / Partners:
Austriackie Forum Kultury / Österreichisches Kulturforum Warschau
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
PIĄTEK / FRIDAY
28.05.2021, piątek, 20.00 / Friday, 8 pm
Wrocław, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego / The Karol Lipiński Academy of Music
Carte blanche – koncert online / Carte Blanche – online concert
Koncert Studia Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu / Concert of the Computer Composition Studio of Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław
Wydarzenie towarzyszące / Accompanying event
Robert Kurdybacha – dyrygent, kierownictwo artystyczne, reżyseria, scenografia / conductor, direction, scenography
Sound Factory Orchestra:
Joanna Talarek – altówka / viola
Olgierd Żemojtel – wiolonczela / cello
Aniela Pawłowska – kontrabas / double bass
Renata Raczyło – klarnet basowy / bass clarinet
Mariusz Kuśnierz – saksofon tenorowy / tenor saxophone
Michał Honisz – gitara elektryczna / electric guitar
Dominik Maciążek – akordeon / accordion
Jakub Lechki – perkusja / percussion
Michał Kram – instrumenty perkusyjne / percussive instruments
Piotr Bednarczyk – komputer, realizacja wideo / computer, video
Paweł Lisek – realizacja wideo, reżyseria, scenografia / video, direction, scenography
Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu / Computer Composition Studio of Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław
Program / Programme:
Magdalena Gorwa on the verge of… na altówkę, akordeon, perkusję i elektronikę (2020) / for viola, accordion, percussion and electronics
Krzysztof Rau Anchor na elektronikę (2019) / for electronics
Paul Preusser (Re)Constructing a Misfit na saksofon tenorowy, gitarę elektryczną, kontrabas, perkusję i elektronikę (2009) / for tenor saxophone, electric guitar, double bass, percussion and electronics
Sławomir Kupczak Anafora V na wiolonczelę i elektronikę (2004) / for cello and electronics
Katarzyna Bem Drone Strike na elektronikę (2019) / for electronics
Piotr Bednarczyk Sentimental Rave na klarnet basowy, altówkę, wiolonczelę, kontrabas, instrumenty perkusyjne, elektronikę, wideo, stroboskop (2019) / for bass clarinet, viola, cello, double bass, percussive instruments, electronics, video, stroboscope
Koncert prezentujący prace studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, które powstały w Studiu Kompozycji Komputerowej. / A concert dedicated to works of students and recent graduates of The Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław created in the Computer Composition Studio.
Czas / Time: 90′
Sound Factory Orchestra zrealizowała niniejszy koncert w formule pro bono, w celu wspierania wrocławskich wykonawców i kompozytorów. / The concert of Sound Factory Orchestra is a pro bono event, as the artists wish to suport performers and composers based in Wrocław.
Współorganizator: Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu / In partnership with: The Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław
SOBOTA–NIEDZIELA / SATURDAY–SUNDAY
29–30.05.2021, sobota–niedziela / Saturday–Sunday
Wrocław, NFM, foyer -3
Martwa Natura / Still Life
Instalacja prezentowana w ramach 19. Biennale Sztuki Mediów WRO 2021 REVERSO / Installation presented as a part of 19. Media Art Biennale WRO 2021 REVERSO
Wydarzenie towarzyszące / Accompanying event
Krystian Grzywacz Martwa Natura (2019) / Still Life
Instalację można oglądać w dniach 29.05.2021 r. w godz. 13.00–19.00 oraz 30.05.2021 r. w godz. 13.00–18.00. W dniu 29.05 po godzinie 18 oglądanie instalacji jest możliwe na podstawie biletu na wydarzenie Rytuał: Ciało, a w dniu 30.05 po godzinie 17 – na podstawie biletu na Rytuał: En face. The installation is open from 29 May 2021, 1–7 pm and 30 May 2021, 1–6 pm. After 6 pm, the installation can be visited on 29 May upon presenting a ticket to Ritual: Body, and after 5 pm on 30 May upon presenting a ticket to Ritual: En Face.
Współorganizator: Centrum Sztuki WRO / In partnership with: WRO Art Center
__________________
29–30.05.2021, sobota–niedziela, godz. 13.00–16.00 oraz 17.30–19.30 (performance jest powtarzany co 30 minut) / Saturday–Sunday, 1–4 pm and 5.30–7.30 pm (the performance is repeated every 30 minutes)
Wrocław, plac Wolności
Rytuał: Intymność / Ritual: Intimacy
Gwen Rouger – performerka / performer
Program / Programme:
Gwen Rouger Caravan – performance dla jednego odbiorcy na pianino solo z wykorzystaniem muzyki Charliego Sdrauliga / a solo piano performance with music by Charlie Sdraulig for one single spectator
Czas / Time: 20′
Performance dla osób powyżej 14. roku życia / Performance for people aged over 14
Partnerzy / Partners:
Institut Français
Institut Français de Pologne
SOBOTA / SATURDAY
29.05.2021, sobota, godz. 19.00 / Saturday, 7 pm
Wrocław, NFM, Sala Czerwona / Red Hall
Rytuał: Ciało / Ritual: Body
Taniec / Dance
David Wampach Association Achles:
Kaya Kołodziejczyk, David Wampach – taniec / dance
David Wampach – choreografia / choreography
Rachel Garcia, Laurence Alquier – kostiumy / costumes
Mikko Hynninen – dźwięk / sound
Guillaume Pons – kierownictwo sceny / stage management
Spektakl z udziałem Chiary Gallerani, Johanny Korthals Altes, Enory Rivière, Marka Tompkinsa i Christiana Ubla / with the participation of Chiara Gallerani, Johanna Korthals Altes, Enora Rivière, Mark Tompkins and Christian Ubl
Karen Jouve – kierownictwo produkcji / production
Produkcja / Production: Association Achles
Podziękowania dla / Special thanks to: Dominique Brun, Tamar Shelef
Program / Programme:
Sacre na dwóch tancerzy, inspirowane Świętem wiosny Igora Strawińskiego (2011) / Sacre for two dancers, inspired by Igor Stravinsky’s Rite of Spring
Czas / Time: 50′
Partnerzy / Partners:
Institut Français
Institut Français de Pologne
__________________
29.05.2021, sobota, godz. 20.00 / Saturday, 8 pm
Wrocław, NFM, Sala Główna / Main Hall
Rytuał: Maszyny / Ritual: Machines
Szymon Bywalec – dyrygent / conductor
Joanna Freszel – sopran / soprano
Pierre Jodlowski – taśma / tape
David Hudry – elektronika / electronics
Michael Beil – elektronika, wideo / electronics, video
Marek Stańczyk, Michał Tatarek – wideo / video
Orkiestra Muzyki Nowej
Program / Programme:
David Hudry Rituals – Men & Machines na 11 instrumentów, elektronikę i wideo (2021) / for 11 instruments, electronics and video**
Luigi Nono La fabbrica illuminata na sopran i taśmę (1964) / for solo soprano and tape
Michael Beil exit to enter na sześć instrumentów, elektronikę i wideo realizowane w czasie rzeczywistym (2013) / for six instruments, electronics and real-time video
Czas / Time: 65′
Zamówienie utworu Rituals – Men & Machines na 11 instrumentów, elektronikę i wideo Davida Hudry’ego dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. / The commissioning of Rituals – Men & Machines for 11 instruments, electronics and video by David Hudry was subsidized from the Culture Promotion Fund of the Ministry of Culture, National Heritage and Sport as part of the programme ‘Composing Commissions’ realized by the Institute of Music and Dance.
Partnerzy / Partners:
Institut Français
Institut Français de Pologne
Goethe-Institut w Krakowie
NIEDZIELA / SUNDAY
30.05.2021, niedziela, 18.00 / Sunday, 6 pm
Wrocław, NFM, Sala Czerwona / Red Hall
Rytuał: En face / Ritual: En Face
Aleksander Wnuk – instrumenty perkusyjne / percussion
Pierre Jodlowski – elektronika / electronics
Piotr Peszat – multimedia
Program / Programme:
Sarah Nemtsov En Face: Solitude na perkusistę solo (2020) / for solo percussionist**
Ivo Malec Triola ou Symphonie pour moi-même: III. Nuda na elektronikę (1978) / for electronics
Nicole Lizée Katana of Choice na poszerzony zestaw perkusyjny solo, elektronikę i wideo (2014, 2016) / for solo extended drum-kit, electronics and video*
Ivo Malec Triola ou Symphonie pour moi-même: I. Turpituda na elektronikę (1978) / for electronics
Piotr Peszat Jennyʼs Soul. Or Dirkʼs? na perkusistę solo, audio playback i wideo (2016, 2020) / for solo percussionist, audio playback and video**
Czas / Time: 70′
__________________
30.05.2021, niedziela, godz. 20.00 / Sunday, 8 pm
Wrocław, NFM, Sala Czarna / Black Hall
Rytuał: Wojna i wolność / Ritual: War and Freedom
NeoQuartet:
Karolina Piątkowska-Nowicka – I skrzypce / 1st violin
Paweł Kapica – II skrzypce / 2nd violin
Michał Markiewicz – altówka / viola
Krzysztof Pawłowski – wiolonczela / cello
Laure M. Hiendl – elektronika, wideo / electronics, video
Program / Programme:
Laure M. Hiendl String Quartet No. 2 na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo (2021) / for string quartet, electronics and video**
George Crumb Black Angels: Thirteen Images from the Dark Land na elektryczny kwartet smyczkowy (1970) / for electric string quartet
Czas / Time: 60′
Zamówienie utworu String Quartet No. 2 na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo Laureʼa M. Hiendla dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. / The commissioning of String Quartet No. 2 for electric string quartet, electronics and video by Laure M. Hiendl was subsidized from the Culture Promotion Fund of the Ministry of Culture, National Heritage and Sport as part of the programme ‘Composing Commissions’ realized by the Institute of Music and Dance.
Partnerzy / Partners:
Goethe-Institut w Krakowie
Huta Julia / Julia Crystal Factory
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* pierwsze polskie wykonanie / Polish premiere
** prawykonanie / world premiere
Organizator zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w programie. / The Presenter reserves the right to change the programme.
{info. pras}