TW-ON...i chce się żyć!

25.06.2021

Chociaż pandemiczne straty w świecie kultury są niewątpliwym faktem, to jednak nie znam ucha, dla którego te informację byłyby miodem na serce. Na szczęście podczas Konferencji prasowej zapowiadającej repertuar na nowy sezon w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej Dyrektor Waldemar Dąbrowski krzepił słuchaczy pozytywną energią.

Nowy sezon artystyczny w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej zapowiada się szczególnie polsko. Wieczór 24 września będzie należał do Cypriana Kamila Norwida, którego 200.rocznica urodzin przypada właśnie tego dnia. Norwidowskie Theatrum Mundi – jak podkreślił Waldemar Dąbrowski to więcej niż koncert. To swoisty polifoniczny kolaż liryczno-dramatyczny, inkrustowany pieśniami z repertuaru  m. in. Czesława Niemena, Wandy Warskiej, Krzysztofa Cugowskiego. Utworom tym zostanie jednak nadany nowy kostium aranżacyjny, który publiczność będzie mieć okazję podziwiać w interpretacji Małgorzaty Wawelskiej, Tomasza Koniecznego i Jakuba Józefa Orlińskiego.                              

Kolejna premiera to wieczór baletowy w dwóch częściach: Exodus/ Bieguni-Harnasie, gdzie Anna Hop swoją wizją choreograficzną inspirowaną muzyką Wojciecha Kilara (kompozytor obchodziłby w 2022 roku 90.urodziny) zmierzy się z ciężarem fatum. W choreografii do Biegunów-Harnasi Izydory Weiss, spotka się muzyka Karola Szymanowskiego z prozą Olgi Tokarczuk. Ideą spajającą obie części będzie topos homo viator.                                                                                                                                                                       

  W drugiej części sezonu również nie zabraknie muzyki polskiej. Oprócz premiery koncertowej Barbary Radziwiłłównej Henryka Jareckiego, którą poprowadzi  Marta Kluczyńska, widzowie będą mieli okazję uczestniczyć w spektaklu baletowym Dracula z muzyką Wojciecha Kilara. Dzieło w choreografii Krzysztofa Pastora  miała swoją światową premierę w 2018 roku w Perth. Spektakl o uczuciach i fatum, będący baletową adaptacją powieści grozy Brama Stokera, opatrzony został znanymi utworami muzyki filmowej Wojciecha Kilara.

W nowym sezonie 2021/2022 zobaczymy jedyną operę Ludviga van Beethovena – Fidelio w inscenizatorskiej odsłonie angielskiego reżysera Johna Fulljamesa. Postrzega on utwór Beethovena jako manifest wolności, wierności i sprawiedliwości. Ta arcytrudna do wokalnego wykonania opera będzie mieć znakomitą obsadę, która gwarantuje niezapomniane przeżycia artystyczne. W rolę  Leonory wcieli się Ann Petersen, natomiast Florestana zagra Torsten Kerl. Warto przypomnieć, że dzieło klasycznego Romantyka wystawiano w Operze Narodowej czterdzieści lat temu. Tym razem spektakl przygotowywany jest w koprodukcji z The Royal Danish Theatre w Kopenhadze.

 Grudniową porą widzowie doczekają się wreszcie premierowej odsłony Cyganerii, która  zaplanowana już była na mijający sezon. Barbara Wysocka – reżyserka spektaklu opery Giacoma Pucciniego przeniesie widzów do Nowego Jorku lat siedemdziesiątych, a kontekstem dla jej pomysłów będą filmy Jama Jarmuscha. Scenografię do spektaklu przygotuje Barbara Hanicka.

Ostatnia zaplanowana premiera operowa to Borys Godunow Modesta Musorgskiego. Spektakl zrealizowany zostanie w koprodukcji z  New National Theatre w Tokyo, a reżyserskiego zadania podejmie się Mariusz Treliński. Dyrektor artystyczny TW-ON zapowiada, że będzie intymnie, a szekspirowaski motyw winy zaznaczy boleśnie swój ślad. Chociaż nazwisko dyrygenta pozostaje jeszcze tajemnicą, to wiadomo już, że scenografię do przedstawienia operowego stworzy Boris Kudlička.

Sezon 2021/2022 to w sumie sześć tytułów premierowych operowych i baletowych, szesnaście spektakli repertuarowych, jak również spora porcja koncertów, wystaw i edukacyjnych projektów. Miejmy nadzieję, że covidowa zawierucha nie pokrzyżuje planów i  w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej będziemy mogli  w pełni doświadczać artystycznych i estetycznych przeżyć na żywo!

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.