Teatr Wielki w Łodzi - repertuar na maj 2022
Teatr Wielki w Łodzi zaprasza swoich widzów na kolejne barwne spektakle, które z pewnością zainteresują wielbicieli opery. Co znajdzie się w majowym repertuarze?
Turandot | Giacomo Puccini
6 maja | 18:30
8 maja | 18:00
Historia tytułowej „krwawej” księżniczki chińskiej dała Pucciniemu asumpt do skomponowania dzieła monumentalnego, z rozbudowanymi scenami chóralnymi i karkołomnymi partiami solistycznymi. Orient zaś ze swoją egzotyką – wielka fascynacja kompozytora – efektownie zaistniał w muzyce niebanalną stylizacją mieniącą się wielością barw w instrumentacji. Puccini umiał przepoić fantastykę libretta głęboką prawdą życiową i uczuciem. Do swojej kompozycji wykorzystał także oryginalne melodie chińskie i instrumentarium, oddając w muzyce egzotyczny koloryt.
Paderewski nieznany | Ballady i romanse
7 maja | 18:00
To wspaniała okazja, na interesujący wieczór, zwłaszcza, że muzyka, w tym spotkaniu z Paderewskim, ma wielkie szanse zabrzmieć w najlepszym wykonaniu. Na Scenie Kameralnej zaprezentują się wybitni śpiewacy: Bernadetta Grabias (mezzosopran) i Grzegorz Szostak (bas), a także znakomici instrumentaliści: Agnieszka Kołodziej (wiolonczela), Agnieszka Przybylska (fortepian) i Taras Hlushko (fortepian). To z pewnością będzie jeden z tych wieczorów w naszym Teatrze, który usatysfakcjonuje najwybredniejszych melomanów i Paderewski nieznany okaże się - i dobrze znany i bardzo lubiany!
Cyrulik sewilski | Gioacchino Rossini
13 maja | 18:30
14 maja | 18:30
15 maja | 18:00
Cyrulik sewilski z jego włoską melodyjnością, temperamentem, werwą i nieodpartym humorem to jedno z najwspanialszych dzieł opery komicznej. Potwierdzają to również recenzje z ostatniej realizacji tego dzieła Rossiniego w Teatrze Wielkim w Łodzi, które w rękach reżyserki Natalii Babińskiej zyskało nowy, ciekawy ale nadal pełen humoru wymiar. Dzięki kostiumom Julii Skrzyneckiej i dekoracjom Diany Marszałek ta opera komiczna jest skierowana nie tylko do wytrawnych operowych znawców, ale również do młodszych widzów, którzy dopiero próbują zakosztować muzyki klasycznej.
Człowiek z Manufaktury | Rafał Janiak
21 maja | 18:30
22 maja | 18:00
Człowiek z Manufaktury to opowieść sięgająca do burzliwych wydarzeń w dziejach wielokulturowej łódzkiej metropolii. Pierwszy akt przedstawia epizody z życia XIX-wiecznego fabrykanta Izraela Poznańskiego nazywanego królem bawełny oraz sięga do ważnego wydarzenia, jakim był strajk powszechny robotników przeciwko fabrykantom w 1892 roku (tzw. bunt łódzki). Akcja II aktu toczy się około 100 lat później, na przełomie XX i XXI wieku. Przedstawia działania powojennego dyrektora Zakładów Przemysłu Bawełnianego "Poltex" po upadku PRL-u, proces związany z likwidacją fabryki i wizję przyszłości tego miejsca, znanego obecnie w Europie jako łódzka Manufaktura. Tło historyczno-polityczno-ekonomiczne jest jednak pretekstem do opowieści o: losach mieszkańców Łodzi i metafizycznych doznaniach człowieka w obliczu śmierci, ponadczasowej walce dobra ze złem.
Madama Butterfly | Giacomo Puccini
27 maja | 18:30
28 maja | 18:30
29 maja | 18:00
Losy zakochanej gejszy – oszukanej i porzuconej, która nie może żyć bez honoru, więc z honorem umiera, kompozytor zaopatrzył w muzykę dramatyczną z poruszającymi ariami głównej bohaterki. Choć w tej historii papierowe wydają się nie tylko japońskie parasolki, ale i same postaci, wystarczą pierwsze takty arii „Un bel di vedremo”, żeby słuchacze wszystko wybaczyli Pucciniemu, intuicyjnie wiedział, że klimat Dalekiego Wschodu doskonale sprawdzi się na scenie, a widzów zachwyci swoją egzotyką i niepowtarzalnością.