Te same braki odpowiedzi [relacja z Ery Schaeffera]

fot. Katarzyna Socha

Cóż to był za teatr... Nie tylko muzyczny, ale TOTALNY! 24 października 2019 r. długie stoły wypełniły przestrzeń Centralnego Basenu Artystycznego w Warszawie, podczas pierwszej Ery Schaeffera bez najważniejszej dla niej postaci. Jednak duch Bogusława Schaeffera (1929–2019) przez cały wieczór pozostawał wyczuwalny.

Rozmach przedsięwzięcia jak co roku oczarował zarówno stałych bywalców, jak i widzów, którzy wreszcie skusili się na zaproszenie Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta. Spektakl „The Eternal Carousel” w reżyserii Macieja Sobocińskiego uczcił nie tylko 11. edycję festiwalu, ale i rok 90. urodzin nieżyjącego już twórcy – kompozytora, dramaturga, pedagoga i zarazem krytyka muzycznego. Całość wprawdzie nie była tematycznie zaskakująca, nie zabrakło odwołań do aktualnej sytuacji politycznej, niemniej wszystko zostało zaprezentowane zgrabnie, ze smakiem i elegancko, a przede wszystkim efektownie. Zresztą sporo refleksji zawartych w poszczególnych „scenkach” teatralnych było niezwykle trafnych, a abstrakcyjna forma prezentacji i absurdalny humor czyniły zeń rozrywkę z klasą. Muzycy grali wprost rewelacyjnie, szczególne słowa uznania należą się Teminie Cadi Sulumunie, która zarówno solo, jak i przy akompaniamencie beat boxingu grała pięknym dźwiękiem, ze swobodą wykonawczą i fantazją konieczną do odczytania dzieł muzyki może już nie nowej, ale jednak wciąż na swój sposób oryginalnej. Co ważne, publiczność, dzięki rozlokowaniu sceny pomiędzy widzami, momentami mogła się czuć niemal częścią tej przedziwnej teatralnej fiesty.

„Te same pytania zadawane w kółko, te same braki odpowiedzi. Jak nigdy dotąd tego wieczoru każdy z artystów przychodzi do tego niezapisanego świata ze swoją osobistą dedykacją – zdarzeniem – prawdą, którą wypowiada swój sens i zaskakująco konfrontuje z innymi. W interpretacji muzycznej zostaną wykorzystane różnorodne środki ekspresji reprezentowane przez różne dziedziny sztuki. Między innymi muzykę i taniec” – zapowiedź spektaklu w pełni oddaje to, czego mogliśmy doświadczyć.

(MB)

 

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów