Ta nieszczęsna Anna – kocha i tańczy
Pani i ja to dla mnie jedno. I na przyszłość nie widzę spokoju ani dla siebie, ani dla Pani... Widzę rozpacz, nieszczęście... albo też – szczęście, i to jakie szczęście! – Takimi o to słowami hrabia Wroński miesza w głowie Annie Kareninie, ustatkowanej żonie, matce, kobiecie o nieposzlakowanej opinii. Niebawem dramat kobiety będzie można zobaczyć w spektakularnej wersji – baletowej.
Przelotne spotkanie z młodym hrabią Wrońskim wyrzuca życie Anny z utartych torów. Rozniecony płomień wzajemnego uczucia stawia ją przed wyborem pomiędzy zaspokojeniem własnych pragnień a wypełnieniem społecznych oczekiwań. Żona dużo starszego dostojnika państwowego, przykładna matka i dama szanowana w wysokich sferach zaryzykuje wszystko w grze o miłość i szczęście. Dokąd zabierze ją rozpędzony pociąg pożądania?
Lew Tołstoj stworzył przekonujący i głęboko psychologiczny portret kobiety tęskniącej za namiętnością w społeczeństwie uregulowanym przez konwenanse. Jego powieść doczekała się wielu adaptacji, a w rolę Kareniny wcielały się najwybitniejsze aktorki, z Gretą Garbo i Sophie Marceau na czele. Jeden z najbardziej uznanych rosyjskich kompozytorów dwudziestego wieku, Rodion Szczedrin, stworzył baletową wersję tego literackiego bestsellera. Napisana z wielkim rozmachem partytura odzwierciedla bogactwo emocjonalnych i psychologicznych półtonów uczuć i namiętności bohaterów. Choreografia poznańskiej inscenizacji spoczywa w rękach szefa baletu Teatru Wielkiego, Tomasza Kajdańskiego, wyspecjalizowanego w pracy aktorskiej z tancerzami, jak również łączeniu klasycznej i współczesnej szkoły ruchu.
Annę Kareninę – historię kobiety, która rzuciła wyzwanie swojemu przeznaczeniu, zobaczymy w Teatrze Wielkim w Poznaniu już 13 maja 2017. Choreografię do spektaklu przygotował wspomniany już Tomasz Kajdański – kierownik zespołów baletowych Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz Anhaltischen Theater w Dessau. Autorem scenografii i kostiumów jest Dorin Gal. Freelancer współpracuje na co dzień m.in. z Deutsche Oper Berlin, Theatro Communale Firenze. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem obejmie Katarzyna Tomala.
Tego samego dnia, o godzinie 18.00 można wpaść do Teatru, Sali Kameralnej na spotkanie z choreografem. Jak zwykle w takich momentach będzie to sposobność, by poznać kulisy pracy nad baletem i nie tylko zaspokoić ciekawość, ale i przygotować się lepiej do obejrzenia spektaklu, a dzięki temu – czerpać jeszcze większą przyjemność ze spotkania ze sztuką.
Kto nie zdąży na premierę, ma jeszcze do wyboru spektakle 14 maja oraz 17 i 18 czerwca.
{KAW na podst. mat. pras.}