Historia powstająca przed naszymi oczami [premiera płyty Krystiana Zimermana i Simona Rattle'a]

-
09.07.2021

Krystian Zimerman połączył siły z Sir Simonem Rattle i London Symphony Orchestra w grudniu ubiegłego roku, w nagraniach pięciu koncertach fortepianowych Beethovena. Ich urzekające występy, transmitowane na DG Stage z LSO St Luke's i nagrywane na żywo przez Deutsche Grammophon, zebrały znakomite recenzje. 

Oto „tworzenie historii”, czytamy  w pięciogwiazdkowej recenzji The Times, podczas gdy recenzent Bachtrack zauważył: „Czystość i przejrzystość to cechy charakterystyczne gry Zimermana, a jego frazowanie było niemal arystokratyczne i aksamitne…”

 

Wydany dzisiaj album Deutsche Grammophon jest dostępny jako digipack z 3 płytami CD, zestaw 5 płyt winylowych oraz e-album audio. Edycja deluxe (3 płyty CD i 2 dyski Blu-ray) zawierająca ekskluzywne nagrania wideo ze wszystkich pięciu koncertów oraz specjalny miks Dolby Atmos® nagrań audio i wideo zostanie wydana 5 listopada 2021 roku.

 

Z okazji dzisiejszej premiery albumu DG Stage ponownie transmituje oryginalny cykl trzech koncertów, rozpoczynając dziś wieczorem koncertami nr. 1 i 3. Koncerty nr. 2 i 4 zostaną zaprezentowane jutro (10 lipca), a koncert nr. 5 pojutrze (11 lipca).

 

 

Recenzenci audycji DG Stage z grudnia zeszłego roku jednogłośnie chwalili zarówno indywidualny kunszt Krystiana Zimermana, jak i fascynujące wspólne muzykowanie LSO pod dyrekcją Sir Simona Rattle'a, w wykonaniach niewątpliwie wzbogaconych bliskim zrozumieniem, wypracowanym przez lata między orkiestrą a jej dyrektorem muzycznym. 

 

Pianista, dyrygent i orkiestra mieli pierwotnie wykonać wszystkie pięć koncertów jednego wieczoru w Barbican Center w urodziny Beethovena. To wydarzenie zostało odwołane z powodu ograniczeń wywołanych pandemią. Projekt został przeniesiony do LSO St Luke's, gdzie muzycy mogli pracować w bezpiecznych warunkach, z właściwym dystansem społecznym.

 

Wykonywanie koncertów fortepianowych pod koniec tego trudnego roku – komentuje Sir Simon Rattle – wzbudziło dodatkową empatię i przypomniało wszystkim zaangażowanym o żywotnym znaczeniu muzyki. „Muzyka Beethovena zawsze prosi o więcej, niż możesz dać – aby zagłębić się w siebie głębiej, niż możesz sobie wyobrazić”, zauważa. „Po wszystkich niepokojach  i niepewności, jakie przyniosła pandemia, było to dla nas wręcz uwolnienie i wielka radość,  że mogliśmy ponownie zagrać Beethovena. Udało nam się to zrobić w czasie, gdy tak wielu muzyków nie mogło pracować. Myślę, że tego nigdy nie zapomnimy”.

{info. pras}

Muzyczna symbioza [Krystian Zimerman i Simon Ratlle grają Beethovena]

Koncerty fortepianowe Ludwig van Beethoven napisał w latach 1793 – 1809. Są to kolejno koncert C-dur op. 15, B-dur op. 19, c-moll op. 37, G-dur op. 58 i „cesarski” Koncert Es-dur. Są to dzieła dające wielkie możliwości wykonawcze soliście i wspaniale zorkiestrowane. Co ciekawe, po skomponowaniu piątego koncertu Beethoven porzucił ich dalsze pisanie. Być może był to wyraz postępującej już głuchoty mistrza, ale także odpowiedź na zmieniające się trendy ówczesnego Wiednia. Jednak nie porzuca on samego fortepianu. Praktycznie przez całe swoje życie będzie tworzył przy tym instrumencie pisząc chociażby sonaty.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prestoportal.pl | +48 579 66 76 78

Dodaj komentarz