Pełnia mocy i uniesienia [recenzja płyty "Masses"]

18.04.2020
Pełnia mocy i uniesienia [recenzja płyty "Masses"]

Płyta „Masses” to zapis trzech mszy kompozytorów różniących się mocno swoim spojrzeniem na tę formę muzyczną, a jednak oddających genialność tej formuły modlitewnej.

Messe Base” francuskiego kompozytora Gabriela Faure'a to chyba najbardziej klasyczna w swoim brzmieniu msza. Złożona z czterech części – Kyrie, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei – nawiązuje w swojej formie do kompozycji tworzonych na potrzeby katedr i kościołów do prostego wykonania przez działające przy nich chóry i zespoły instrumentalne.

Jej niezwykle proste tematy melodyczne przywołują na myśl brzmienie chorału. Bez zbędnych ornamentów, a jednak piękna. Przesycona jest radosnym wychwalaniem Boga, dzięki czemu staje się bardzo przyjemna w odbiorze nawet dla niewprawnego słuchacza.

Tongeren Mass” Krzysztofa Grzeszczaka to z kolei msza niezwykle „popisowa”. Barwne brzmienia organowe są połączone z monumentalnym i radosnym śpiewem chóru, by za chwilę zostać przełamanymi medytacjami głosu solowego, a już po chwili znów wybuchnąć uroczystą antyfoną. Organy często poza funkcją akompaniującą są tu traktowane jako instrument solowy o bardzo zróżnicowanych harmoniach, przenikanych nierzadko ostrymi, niepokojącymi dysonansami. Utwór ten mimo silnych nawiązań do muzyki romantycznej zawiera też wiele nowatorskich form. Daje on możliwość popisu zarówno organiście, jak i solistom oraz chórowi w niezwykle skomplikowanych momentami partiach.

Son of God Mass” Jamesa Whitbourna jest za to utworem o zabarwieniu mocno filmowym. Msza ta została napisana jako jeden z trzech utworów chóralnych na zamówienie stacji BBC. Kompozytor wykorzystuje swoje tematy, służące jako ilustracja do filmów, i układa je zgrabnie w formę mszy. Bardzo ciekawy to zabieg, który jednak broni się w swojej metodzie. Kompozycja ta urzeka mnie swoim zróżnicowaniem. Trochę medytacyjna, pełna refleksji, wręcz mantryczna w formie, ale podobnie jak wcześniejszy utwór z tej płyty, momentami mocno uroczysta. Niesamowity klimat tworzy połączenie bogatego brzmienia organów i prostego dźwięku saksofonu, które przenikając się, wiążąc ze sobą i głosem ludzkim, prowadzą słuchacza w obszary mszy uroczystej, podniosłej. Jednocześnie nie ma w niej ostrych kontrastów. Cała struktura jest niezwykle ze sobą spójna i sprzyjająca kontemplacji.

Podsumowując to niezwykle udane wydawnictwo, mogę chyba powiedzieć, że cieszy mnie fakt, że wciąż powstają tak znakomite utwory sakralne, pełne mocy i uniesienia, które nie są tylko formą dla samej formy, ale zawierają głęboką treść modlitewną.

Ks. Adrian Nowak

„Masses” – Faure, Grzeszczak, Whitbourn
Marta Boberska (sopran), Magdalena Szymańska (sopran), Paweł Gusnar (saksofon), Krzysztof Urbaniak (organy), Chór Filharmonii Łódzkiej, Dawid Ber (dyrygent)
DUX 2019

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.