Operowa igraszka [Fantasio na Buckinghamshire Garsington Festival]
Odbywający się wśród zielonych wzgórz Buckinghamshire Garsington Festival słynie z przywracania do życia zapomnianych oper. Obecnie możemy je obejrzeć w tym wyjątkowym miejscu już po raz trzydziesty.
Jedną z perełek tegorocznego festiwalu jest „Fantasio”, opera komiczna Jacques'a Offenbacha. Miała ona swoją premierę w 1872 r. Właściwie nigdy nie była specjalnie popularna. Dziś Offenbach jest podziwiany przede wszystkim jako kompozytor jednego dzieła: „Opowieści Hoffmanna”. Jednak „Fantasio”, mimo że wydaje się komedią klasy C, pod względem muzycznym ma sporo do zaoferowania.
Jest to nieco groteskowa historia niedoszłego małżeństwa księżniczki bawarskiej Elżbiety z księciem Mantui, oparta na komedii Alfreda de Musseta. Akcja tej opery rozgrywa się w nieokreślonej przeszłości w Monachium. Fantasio jest błaznem, który niweczy małżeńskie plany nieszczęśliwego związku.
Martin Duncan nawet z tej błahej opowieści wydobywa barwy i ekspresję, które sprawiają, że jego przedstawienie ogląda się z prawdziwą przyjemnością. „Fantasio” Duncana jest przerysowany, groteskowy i utrzymany we francuskim klimacie. Reżyser stworzył spektakl zabawny i bezpretensjonalny, który zarazem przykuwa uwagę publiczności swoją energią.
![]()
fot. Clive Barda
Garsington Opera Orchestra oraz Chorus poprowadził Justin Doyle. Dyrygował uważnie, umiejętnie wydobywając bogactwo muzyki Offenbacha. Orkiestra nie miała idealnie czystego brzmienia, ale muzycy nadrabiali to pasją i zaangażowaniem. Doyle natomiast potrafił wykrzesać z orkiestry francuskie, rytmiczne i eleganckie brzmienie.
W tytułowej roli wystąpiła Hanna Hipp. Polska śpiewaczka stopniowo podbija Wielką Brytanię. Wystąpiła już w Garsington w zeszłym roku, poza tym kilkakrotnie występowała w Royal Opera House. Jej Fantasio brzmiał pewnie i naturalnie. Hipp ma piękny głos i wyśmienitą technikę, co w połączeniu z doborowym aktorstwem tworzy niezapomnianą kreację sceniczną. Jako księżniczka Elizbeth wystąpiła Jennifer France. Jej wokalna wirtuozeria była imponująca. Jest to partia niezwykle wymagająca, pełna wokalnych pułapek. France ma bardzo elastyczny głos i wszystkie koloratury brzmiały w jej wykonaniu lekko oraz naturalnie. W rolę księcia Mantui wcielił się Huw Montague Rendall. Jego głos brzmiał lirycznie i delikatnie.
Wprawdzie „Fantasio” może się wydawać błahą operą, ale Garsington Festival udowodnił, że to dzieło, jeśli jest dobrze wykonane, imponuje piękną muzyką i wirtuozerią wokalną.
Dr Jacek Kornak