Oda do Samotności

20.03.2021
Oda do Samotności

O Solitude” Henry'ego Purcella to utwór, który nieustannie rozpala wyobraźnię wykonawców. Jedną z najpiękniejszych muzyczno-wizualnych interpretacji tego dzieła zrealizowała grupa Birds On Wire, w biało-czarnym klipie ukazując ludzi w środkach transportu miejskiego na pewnej francuskiej stacji…

Obserwowani pasażerowie pozostają jakby we własnej „bańce”, nieustannie się mijają. Podglądają lub – przeciwnie – nie zauważają, spieszą dokądś czy usiłują przeczekać okres podróży, wyraźnie zmęczeni, zamyśleni, pogrążeni w swoich sprawach… do samego końca, nawet gdy są blisko siebie, to jednak wciąż siebie nawzajem nie zauważając. Może dlatego w obrazie pojawiają się symboliczne bańki mydlane, które suną przez podziemne tunele, oczarowując lekkością, lśnieniem światła na swojej powierzchni i pękając, zanim zdążymy się do nich zbliżyć. Towarzyszące wokalnej partii solowej kroczące pizzicato i posuwiste legato rozwibrowanych smyczków brzmi tu nostalgicznie, niczym cicha prośba o bliskość i zarazem przekorne uświęcenie prywatności, samotności z wyboru – intymności jednostki. Ostatecznie tekst pieśni o tym mówi: „O, Samotności! Najsłodszy wyborze!/Wy – miejsca od zgiełku tak oddalone,/Oddane ślepej, nocnej porze,/Jakże koicie me myśli strapione! (…) Jakże ja kocham stan tej Alienacji,/Żywioł umysłu najszlachetniejszego, (…) Choć kiedy myślę poprzez siebie –/Powód mam, by jej nienawidzić także,/Wszak powstrzymują mnie jej wymagania/Od z Tobą drogiego mi obcowania”. Autorem tych słów jest francuski poeta Antoine Girard Saint-Amant (1594–1661), którego wiersz „La Solitude” przetłumaczyła Katherine Fowler Philips, znana także jako Orinda (1631–1695). Niedziwne więc, że bohaterowie teledysku „Birds On Wire” wydają się trwać jak zaklęci, omamieni czarem, w którym celebrują swoją samotność, zarazem nie mogąc się z niej wyzwolić. Warstwa wizualna pozostaje poetycka, na wskroś współczesna, a jednocześnie operująca nienarzucającą się metaforyką. W moim przekonaniu to jeden z najpiękniejszych wideoklipów ostatnich lat; koniecznie warto znaleźć dla niego przestrzeń, na chwilę zatrzymać się, zasłuchać, zapatrzeć.

(MB)

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.