Od Bacha do Komedy
Brak filharmonii nie może być przeszkodą do słuchania muzyki klasycznej. To, czy zabrzmi ona blisko nas, zależy przede wszystkim od chęci organizatorów życia publicznego w naszym mieście. Brzmi może banalnie, ale właśnie ta chęć jest najważniejsza. I tak – do niewielkiej sali zaadaptowanej na koncertową w Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego w Pruszkowie przyjeżdżają znakomici artyści. Nie dawno mogliśmy tu posłuchać Krzysztofa Jakowicza, tym razem 23 maja, podczas finału sezonu muzycznego nowatorski projekt łączący odmienne muzyczne światy zaprezentują Jadwiga Kotnowska i Kuba Stankiewicz. Będzie to wieczór szczególny, łączący w sobie poruszane dotąd wątki muzyczne – muzykę kameralną i jazz.
Recital „Od Bacha do Komedy” jest syntezą muzyki klasycznej, współczesnej improwizacji oraz jazzu. Artyści stworzyli program opierający się na genialnym J.S. Bachu, który w nowym opracowaniu Kuby Stankiewicza nabiera zupełnie nowatorskiego charakteru. Fenomenalny kontrast pomiędzy brzmieniami fletu i fortepianu, pozwala solistom na wydobycie głębokich pokładów emocjonalnych. Jadwiga Kotnowska należy do grona najbardziej uznanych w świecie instrumentalistów. Jej wirtuozeria gwarantuje najwyższy poziom muzycznych doznań podczas koncertu. Natomiast Kuba Stankiewicz, znacząca postać w świecie polskiej muzyki jazzowej, wnosi do projektu improwizacyjny idiom klasycznego jazzu.
Koncert o godz. 19.00. Bilety w cenie 20 zł do nabycia w kasie Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego w Pruszkowie
Słowo o artystach:
JADWIGA KOTNOWSKA – Najwybitniejsza polska flecistka. Laureatka najwyższych nagród w siedmiu międzynarodowych konkursach fletowych, m.in.: im. Królowej Zofii w Madrycie, im. Marii Canals w Barcelonie, im. G. B. Viottiego w Vercelli, im. V. Bucchiego w Rzymie i w Bordeaux. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Warszawie, doskonaliła swoje umiejętności u takich mistrzów jak A. Nicolet w Szwajcarii oraz J.P. Rampal i A. Marion we Francji. Jako solistka występowała w salach koncertowych, jak Filharmonia Berlińska, Lincoln Center w Nowym Jorku, Tivoli Hall w Kopenhadze, Grieg Hall w Bergen (podczas Bergen International Festival), Palau de Musica w Barcelonie, Teatro Real w Madrycie, Purcell Room w Londynie, De Doelen w Rotterdamie, Salle Moliere w Lyonie, Wielka Sala Koncertowa Moskiewskiego Konserwatorium, KLCC w Kuala Lumpur (Malezja) oraz na festiwalach w: Kuhmo Chamber Music Festival (Finlandia), Bergen Festival-Grieg Hall, Warszawska Jesień, Festiwal Prawykonań w Katowicach, Festiwal K. Pendereckiego w Krakowie, a także inaugurowała Festiwal Mozartowski w Warszawie. Artystka ma na swym koncie światowe prawykonania koncertów fletowych jej dedykowanych przez takich kompozytorów jak: M.Górecki ( Festiwal Prawykonań, NOSPR Katowice 2005), M.Małecki ( Letnia Filharmonia Aukso 2006),M.Ptaszyńska ( NOSPR, Katowice 2008), K.Dębski (Vratislavia, Zamek Królewski Warszawa1998), J.Maksymiuk (NOSPR, Katowice 2008), D.Przybylski ( Aukso, Katowice 2009), K.Knittel ( Aukso, Festiwal Musica Electronica Nova Wrocław 2013). Była pierwszą polską wykonawczynią Koncertu fletowego H.M. Góreckiego (z orkiestrą NOSPR w Katowicach , Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyr. A. Wita, z orkiestrą Filharmonii Moskiewskiej w Sali Konserwatorium Moskiewskiego oraz konceru K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora Niemczech. Artystka koncertowała z wieloma czołowymi polskimi orkiestrami takimi jak: Sinfonia Varsovia, Orkiestra Symfoniczna FN, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach), pod batutą m.in. A. Wita, J. Krenza, T. Strugaly, J. Maksymiuka oraz kameralnymi: I. Monighettiego, C. Schimone, M. Mosia, J. Staniendy, A. Duczmal. Współpracowała również wielokrotnie z Gulbenkian Philharmonic Orchestra w Lizbonie pod dyr. C. Schimone oraz z Royal Philharmonic Orchestra of Flanders w Antwerpii. Dokonała licznych nagrań dla radia w Hiszpanii, Francji, Szwajcarii, Holandii, USA oraz wytwórni płytowych: Polskie Nagrania, MDG, Quantum (Paryż), Scotstown Music (Edynburg), Dux, Tonpress (płyta „Antonio Vivaldi – Cztery pory roku“ była nominowana do Nagrody Fryderyk). W projektach łączących muzykę klasyczną z jazzem współpracuje z wybitnymi muzykami takimi jak Andrzej Jagodziński, Krzysztof Herdzin, Vitold Rek oraz Mike Richmond (USA). Jadwiga Kotnowska prowadzi klasę fletu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz kursy mistrzowskie w: USA, Malezji, Finlandii, Włoszech, Francji oraz w Royal College of Music w Londynie.
KUBA STANKIEWICZ - od wielu lat zajmuje niepodważalną pozycję wśród najlepszych polskich pianistów jazzowych. Wyróżnia się indywidualnym podejściem do kompozycji, wrażliwością na barwę dźwięku, wyczuciem dynamiki i przestrzeni. Na profesjonalnej scenie debiutował w zespołach Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego i Zbigniewa Namysłowskiego (1985-1987), z którym występował m.in. w USA i Meksyku oraz nagrał płyty Open i Song of Innocence. W latach 1987-1990 studiował w Berklee College of Music w Bostonie (dyplom w klasie fortepianu) i podróżował po Stanach Zjednoczonych z Orkiestrą Artie Shawa. Jest laureatem nagrody Oscara Petersona oraz finalistą Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie. Kuba Stankiewicz współpracował m.in. z Artem Farmerem, Scottem Hamiltonem, Harvie Swartzem i Sheilą Jordan, Januszem Muniakiem i Anną Marią Jopek. Jest członkiem międzynarodowego zespołu jazzowego “Central European Jazz Connection”.