Nowe cyfrowe muzeum
W tym trudnym czasie to my jako muzeum przychodzimy do państwa – mówili 15 października na konferencji prasowej pracownicy Muzeum Narodowego w Warszawie. Tego dnia rozpoczął pracę portal Cyfrowe MNW.
Muzeum uruchomiło nowy serwis, w którym oglądać można blisko 60 tys. dzieł spośród ponad 800 tys., które znajdują się w salach i magazynach tej instytucji. Najciekawsze obiekty muzealne najpierw zostały wybrane przez kustoszy, następnie poddane konserwacji, a na końcu zdigitalizowane w specjalnie stworzonej przestrzeni. Wśród nich można odnaleźć m.in. monety, rękopisy, rzeźby, obrazy i wiele innych muzealnych eksponatów.
Twórcy projektu zapewniają, że wysoki poziom przedsięwzięcia zapewnia „sensualne wrażenie dotyku” podczas oglądania obiektu na nowo powstałej stronie. Dodatkowo każdy obiekt jest opatrzony opisem, poprzedzonym nierzadko dokładnymi badaniami.
Serwis pozwala jednak na poznanie sztuki nie tylko osobom, które w świecie arcydzieł są już dobrze obeznane. Dostępne są ścieżki edukacyjne, które zapoznają z nurtami, dziedzinami, dziełami i twórcami sztuki. W serwisie można również znaleźć filmy opowiadające o konkretnych eksponatach. Wszystko to wciąż się rozwija i z czasem będzie pojawiało więcej treści edukacyjnych, a dzięki ponownemu dofinansowaniu projektu kolejne 40 tys. obiektów zostanie zdigitalizowane.
Na stronie znajdują się też klarowne informacje dotyczące praw autorskich i możliwości wykorzystania każdego dzieła. Zdjęcia i skany obiektów, których autor zmarł ponad 70 lat temu, można wykorzystywać i przerabiać bez żadnych ograniczeń. Portal jest więc bazą dzieł, które mogą wykorzystywać uczniowie, studenci, pracownicy i firmy.
Stworzenie przez Muzeum Narodowe strony z tak dużą liczbą różnorodnych dzieł jest działaniem, które może promować warszawską instytucję nie tylko w Polsce, lecz także poza jej granicami. Digitalizacja obiektów muzealnych jest przecież praktyką znaną nie od wczoraj, a tak obszerny i zróżnicowany zbiór (który wciąż ma być rozszerzany) może zapewnić i szerszą rozpoznawalność polskiej instytucji kulturalnej w świecie sztuki i muzealnictwa. Dodatkowo przy ponownie zaostrzającym się reżimie sanitarnym działanie to wydaje mi się niezbędne do promowania sztuki w obecnym czasie.
Wojciech Gabriel Pietrow