Na trzy-czte-ry! [podsumowanie festiwalu]

5. Festiwal „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” w pełni sprostał wyzwaniom, które w tym roku stanęły przed organizatorami i artystami. Wydarzenia festiwalowe w formie online wypadły bardzo satysfakcjonująco, wysoki poziom artystyczny i dźwiękowa jakość transmisji umiliły melomanom lipcowe wieczory.

W tym zestawieniu na szczególną uwagę zasłużył koncert w wykonaniu Orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Michała Klauzy i z udziałem skrzypka Jakuba Jakowicza. Piękne, dynamiczne kontrasty – zarówno w partii solowej, jak i orkiestrowej, soczyste brzmienie i zróżnicowany, interesujący program (Webern, Bartók, Beethoven). Symfonia op. 21 Antona Weberna (1883–1945) to utwór, który jak dotąd być może zbyt rzadko gościł na polskich scenach muzycznych. Powstawał w latach 1927–1928 i jest pierwszym ważnym dziełem, w którym uczeń Schönberga wykorzystał technikę dwunastodźwiękową; kompozycja niesłychanie ekspresyjna, choć na pozór niewielkich rozmiarów. Mogła się wydać ciekawa poznawczo także dla tych melomanów, którzy na co dzień twórczością serialistów z drugiej szkoły wiedeńskiej by się nigdy nie zainteresowali.

Zupełnie inny, ale również pełen wrażeń okazał się recital Radosława Sobczaka, znanego ze swoich występów z repertuarem Chopinowskim, pianisty obdarzonego zarówno świetną techniką, jak i pięknym dźwiękiem oraz darem interpretacji, co już niejednokrotnie zaowocowało znakomitymi koncertami i wydawnictwami płytowymi (m.in. z utworami Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Marcina Tadeusza Łukaszewskiego).

Ogólnie rzecz biorąc oferta programowa festiwalu „TRZY-CZTE-RY” była bardzo satysfakcjonująca, oprócz wymienionych wydarzeń odbyły się też koncerty: Royal String Quartet (z kompozycjami Szymańskiego, Beethovena, Mozarta i Bacha), duetu w składzie Karol Marianowski – wiolonczela i Maciej Grzybowski – fortepian (z kompozycjami Beethovena, Wajnberga i Weberna), recital fortepianowy Martyny Zakrzewskiej (z kompozycjami Schönberga, Bartóka, Aperghisa i Messiaena), Chromatophonic Trio (z kompozycjami Beethovena, Tüüra, Karałowa i Longa), duetu w składzie Andrzej Bauer – wiolonczela, Cezary Duchnowski – fortepian, elektronika (z muzyką teatralną Duchnowskiego), recital fortepianowy Aleksandry Świgut (z kompozycjami Chopina i Szymanowskiego), Kwartetu Śląskiego (z kompozycjami Beethovena, Bartóka, Pendereckiego i Góreckiego), pianisty Macieja Piszka i AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia (z kompozycjami Bacha, Haydna i Panufnika), duetu w składzie: Anna Maria Staśkiewicz – skrzypce i Maciej Grzybowski – fortepian (z kompozycjami Beethovena, Kulentego i Weberna), recital fortepianowy Radosława Kurka (z kompozycjami Beethovena, Weberna, Bartóka i Szostakowicza) oraz recital chopinowski Jana Krzysztofa Broi. Nawet w tym zestawieniu uwagę zwraca dobór repertuaru, pozwalający na ukazanie różnych nurtów muzycznych, a także utworów tych samych mistrzów w różnych wykonaniach (jak np. wspomnianego Weberna). Warto przy tym nadmienić, że wszystkie koncerty wieńczyły tematyczne rozmowy z wykonawcami poprowadzone przez istotnych w środowisku krytyków muzycznych, organizatorzy więc w pełni wykorzystali potencjał, który oferują transmisje online, starając się w miarę możliwości zrekompensować internautom brak bezpośredniego uczestnictwa w wydarzeniach.

Koncerty nadal można obejrzeć TUTAJ

MB

Wszystkie treści na Prostoomuzyce.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.
Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.
Więcej informacji: Edyta Ruta | edyta.ruta [at] prostoomuzyce.pl | +48 579 66 76 78

Więcej artukułów z kategorii: 

Dodaj komentarz

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Oceń zawartość: 

Brak głosów