Migrujący 15. Festiwal Goldbergowski
Za nami 15. edycja Festiwalu Goldbergowskiego, który jak wiele podobnych mu wydarzeń kulturalnych musiał skonfrontować się z wyjątkową, pandemiczną sytuacją. Formuła, zaproponowana przez dyr. festiwalu - prof. Alinę Ratkowską, obejmowała emisje internetowe koncertów zarejestrowanych lokalnie, w miejscach działalności zaproszonych na festiwal artystów. Takie rozwiązanie sprawiło, że festiwal oprócz koncertu transmitowanego z Gdańska, będącego siedzibą festiwalu, migrował przez różne kraje europejskie: Francję, Niemcy, Szwajcarię.
Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmiały Wariacje Goldbergowskie J.S. Bacha, w klawesynowym wykonaniu Andrei Buccarelli. Ten utwór, pojawia się corocznie w różnych aranżacjach, ale w tym roku dzięki pełnej uroku interpretacji włoskiego klawesynisty wybrzmiał w swojej oryginalnej wersji w sali kameralnej Scholi Cantorum Basiliensis w Szwajcarii.
Za sprawą kolejnego występu słuchacze mogli przenieść się do Berlina, gdzie zespoły Musica Fiata i La Capella Ducale pod dyrekcją Rolanda Wilsona zaprezentowały oratoria gdańskiego kapelmistrza Kaspara Förstera w zestawieniu z kompozycją Heinricha Schütza „Vater Abraham”, ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej. Muzycy specjalizujący się w wykonawstwie kompozycji XVII wieku, przedstawili kunsztowną interpretację, która pozwalała docenić wyjątkowość utworów, w tym szczególnie tych powstałych w Gdańsku.
Następny koncert miał inny, bardziej kameralny charakter. Zespół Les Folies Françoises zaprezentował swoje interpretacje utworów nauczycieli Goldberga (którymi byli Johann Sebastian Bach i jego syn Wilhelm) we wnętrzach francuskiego opactwa Royaumont.
Subtelny urok kompozycji, uwrażliwienie na detale, wyeksponowaniu których sprzyjała akustyka historycznych wnętrz biblioteki znajdującej się w opactwie, złożyły się na wyjątkową atmosferę, która pozwoliła przenieść się w wyobraźni do salonowych wnętrz, w których oryginalnie takie utwory były wykonywane.
Jedynym koncertem prezentowanym z Gdańska był występ Arte dei Suonatori wraz z solistą Marcinem Świątkiewiczem. Artyści podczas występu zestawili dwa koncerty klawesynowe: Johanna Gottlieba Janitscha i patrona festiwalu Johanna Gottlieba Goldberga. Energetyczny, budzący zachwyt występ, przepełniony w wielu solowych fragmentach kreatywnością solisty, odbył się w Sali Oblackiego Centrum Edukacji i Kultury w Gdańsku, która jest nowym miejscem na mapie kulturalnych obiektów Gdańska.
Podczas finałowego koncertu pod kierunkiem Michaela Alexandra Willensa wystąpili soliści i zespół Kölner Akademie, prezentujący m.in. utwory Johanna Balthasara Erbena, działającego w Gdańsku na stanowisku kapelmistrza w latach 1658-1686. Koncert odbył się w kościele ewangelickim w Kolonii-Ehrenfeld. Wykonawcy sięgający wielokrotnie po utwory zapomniane i tym razem do programu swojego koncertu wybrali rzadko prezentowane kompozycje gdańskiego twórcy. O tym, że niesłusznie są to utwory zapomniane można nadal przekonać się odsłuchując ich występ.
Festiwalowi towarzyszyło spotkanie promujące wydawnictwa poświęcone Goldbergowi, wydane przez Chopin University Press. Prezentację wydawnictw poprowadziła redaktor Beata Stylińska z PR2 Polskiego Radia, a jej gośćmi byli Alina Ratkowska autorka monografii „Śladami Goldberga” i laureatka tegorocznej nagrody Fryderyk za album z kompletem solowych utworów Goldberga i Paweł Zawada, przygotowujący współczesną edycję koncertów klawesynowych tego kompozytora. Publikacje są dostępne na stronie efryderyk.pl.
Dzięki przyjętej w tym roku formule, koncerty są nadal dostępne na platformie youtube, co jest niewątpliwym walorem festiwalu, który w tym roku musiał przenieść się do sieci. Mógł tam zaistnieć, dzięki zaangażowaniu realizatorów dźwięku i obrazu, których wkład w tegoroczną edycję był równie ważny jak artystów przedstawiających swoje bardzo udane interpretacje.
Festiwal Goldbergowski – został zainicjowany w 2006 roku przez prof. Alinę Ratkowską (UMFC w Warszawie). Patronem festiwalu jest urodzony w Gdańsku najsłynniejszy uczeń J.S. Bacha – klawesynista Johann Gottlieb Goldberg (1727-1756), który do historii muzyki przeszedł dzięki słynnym Wariacjom Goldbergowskim. Ideą wydarzenia jest promocja muzycznego dziedzictwa Miasta Gdańska i akcentowanie związku Goldberga z jego rodzinnym miastem – Gdańskiem.
{mat. pras}