Mazovia goes baroque!
Festiwal MAZOVIA GOES BAROQUE koncentruje się na tym obszarze muzyki dawnej, który, chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się mniej spektakularny, w rzeczywistości dla kształtowania się estetyki, stylu oraz praktyki wykonawczej miał znaczenie podstawowe, a więc na muzyce solowej i kameralnej. To z ich dorobku korzystały wielkie formy instrumentalne i instrumentalno-wokalne.
Termin „muzyka dawna” zamiast stawać się coraz jaśniejszy i bardziej precyzyjny, z biegiem czasu okazuje się coraz mniej czytelny i coraz mniej oczywisty. W późnych latach pięćdziesiątych i w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku „muzyka dawna” oznaczała po prostu muzykę, której nie potrafiliśmy wykonywać tak, jak robili to jej twórcy. Oznaczała też muzykę, której po prostu już nie wykonywano. Dzisiaj pod pojęciem „muzyki dawnej” mieści się dużo więcej. To już nie tylko muzyka z naszej historii, ale przede wszystkim najrozmaitsze formy jej wykonywania i rozumienia, jakie stworzyliśmy my sami.
W tym gąszczu łatwo się pogubić, zwłaszcza jeśli nie przysłuchujemy się regularnie i na bieżąco temu, co proponują dzisiejsi wykonawcy. Tylko w ten sposób możemy odróżnić stałe trendy od chwilowych mód, utrwalone wzorce od eksperymentów, postawy zachowawcze od awanturniczych.
Listopad i początek grudnia jest właśnie próbą wejrzenia w aktualny stan rzeczy w różnych obszarach artystycznych i repertuarowych muzyki dawnej. Słuchacze będą mieli zatem okazję do posłuchania muzyki średniowiecznej, muzyki renesansowej, szerokiego wyboru muzyki wokalnej (świeckiej i religijnej) oraz instrumentalnej z XVII i XVIII, a nawet XIX wieku.
Tak, jak różnorodny będzie repertuar, tak rozmaite będą style wykonawcze, które zaprezentują muzycy. Barwne francuskie środowisko wykonawców muzyki dawnej reprezentować będą m.in. legendarny flecista Pierre Hamon, współpracujący z nim Angélique Mauillon (harfa) i Marc Mauillon (tenor), a także Ensemble Faenza prowadzony przez Marco Horvata. Z Włoch przyjeżdżają między innymi VivaBiancaLuna Biffi (śpiew i fidel) oraz orkiestra Il Tempio Armonico kierowana przez Alberto Rasiego i Davide Montiego, a z Niemiec United Continuo Ensemble Jörga Medera z tenorem Janem Kobow. Nurt wykonawców grających na instrumentach współczesnych, ale niemających żadnych kompleksów jeśli chodzi o granie np. Bacha reprezentują rewelacyjny izraelski mandolinista Avi Avital i The Danish String Quartet. Na koniec wreszcie dwa zespoły bardzo kosmopolityczne – mała formacja Gli Incogniti, na czele której stoi wspaniała francuska skrzypaczka Amandine Beyer i European Union Baroque Orchestra pod wodzą Paula Agnew. Ten ostatni zespół zakończy IV edycję cyklu Mazovia Goes Baroque prezentując w nowym dla nas wnętrzu, w Salach Redutowych Teatru Wielkiego, dwie opery: Pigmaliona J.Ph. Rameau oraz skróconą wersję The Fairy Queen H. Purcella.
PROGRAM:
Piątek, 2 listopada 2012, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
Marc Mauillon śpiew
Pierre Hamon flety, bębny, kierownictwo artystyczne
VivaBiancaLuna Biffi fidel, śpiew
Angélique Mauillon harfa gotycka
Program: Guillaume de Machaut „Le Remède de Fortune”
Sobota, 3 listopada 2012, godz. 18.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
Marc Mauillon śpiew
VivaBiancaLuna Biffi śpiew, fidel
Angélique Mauillon harfa gotycka, śpiew
Pierre Hamon flety średniowieczne, kierownictwo artystyczne
Program: „Mon Chant vous envoy” - virelais, ballady i rondeaux Guillaume’a de Machaut
Niedziela, 4 listopada 2012, godz. 18.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
Marc Mauillon śpiew
Friederike Heumann viola da gamba, lirone
Angélique Mauillon harfa barokowa
Program: „Dolce tormento” - włoska muzyka wokalna i instrumentalna z XVII wieku
Czwartek, 8 listopada 2012, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
Odsłona 1:
Avi Avital mandolina
Shalev Ad-El klawesyn
Program: Kameralnie na mandolinę solo i z akompaniamentem ( D. Scarlatti, R. Valentini,
A. Vivaldi, J.S. Bach, L. van Beethoven)
Odsłona 2:
Ensemble Faenza:
Serge Goubioud śpiew
Olga Pitarch śpiew
Chantal Santon śpiew
Angélique Mauillon arpa tripla
Damien Pouvreau teorba, gitara barokowa
Prisca Stalmarski skrzypce
Marco Horvat śpiew, lirone, gitara barokowa, kierownictwo muzyczne
Program: „Il Mazzetto di Fiori” i inne dzieła Bellerofonte Castaldiego
Piątek, 9 listopada 2012, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
Avi Avital mandolina
Shalev Ad-El klawesyn
The Danish String Quartet:
Frederik Øland skrzypce
Rune Tonsgaard Sørensen skrzypce
Asbjørn Nørgaard altówka
Fredrik Sjölin wiolonczela
Program: J.S. Bach – koncerty klawesynowe i skrzypcowe w transkrypcji na mandolinę
Sobota, 10 listopada 2012, godz. 18.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
Odsłona 1:
Ensemble Faenza:
Serge Goubioud śpiew
Olga Pitarch śpiew
Chantal Santon śpiew
Angélique Mauillon arpa tripla
Damien Pouvreau teorba, gitara barokowa
Prisca Stalmarski skrzypce
Marco Horvat śpiew, teorba, gitara barokowa, kierownictwo muzyczne
Program: „Grazie ed affetti di musica moderna” - airs i dzieła instrumentalne Giulio San Pietro dei Negri i Giovanniego Ghizzolo
Odsłona 2:
The Danish String Quartet:
Frederik Øland skrzypce
Rune Tonsgaard Sørensen skrzypce
Asbjørn Nørgaard altówka
Fredrik Sjölin wiolonczela
Program: J. Haydn, L. Janáček, L. van Beethoven – kwartety smyczkowe
Piątek, 16 listopada 2012, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
Il Tempio Armonico:
Davide Monti, Giuseppe Cabrio skrzypce
Krishna Nagaraja altówka
Alberto Rasi wiolonczela, kierownictwo artystyczne
Riccardo Coelati Rama violone grosso
Maria Christina Cleary arpa doppia
Lorenzo Feder klawesyn, pozytyw
Program: „Ballo all’Italiana” - włoska muzyka instrumentalna XVII wieku
Sobota, 17 listopada 2012, godz. 18.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
Odsłona 1:
Jan Kobow tenor
United Continuo Ensemble:
Jörg Meder viola da gamba
Johanna Seitz harfa
Axel Wolf teorba
Thor-Harald Johnsen teorba, gitara barokowa
Zita Mikijanska klawesyn
Program: „Die Musicalische Rüstkammer” - arie operowe G.Ph. Telemanna i M. Hoffmanna
Odsłona 2:
Il Tempio Armonico:
Davide Monti skrzypce, solista
Alberto Rasi wiolonczela, kierownictwo artystyczne
Giuseppe Cabrio, Margherita Zane skrzypce
Krishna Nagaraja altówka
Riccardo Coelati Rama violone grosso
Lorenzo Feder klawesyn, pozytyw
Maria Christina Cleary arpa doppia
Program: E.F. dall’Abaco – „Concerti à più Istrumenti”, A. Vivaldi – „Cztery Pory Roku”
Niedziela, 18 listopada 2012, godz. 18.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
Jan Kobow tenor
United Continuo Ensemble:
Jörg Meder violone
Axel Wolf lutnia, chitarrone
Thor-Harald Johnsen gitara barokowa, lutnia
Johanna Seitz harfa
Zita Mikijanska klawesyn
Program: Pieśni lutniowe z Niemiec, Włoch i Anglii oraz tańce z XVI- i XVII-wiecznych Włoch
i Hiszpanii
Piątek, 30 listopada 2012, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
Gli Incogniti:
Amandine Beyer skrzypce, lider
Yoko Kawakubo skrzypce
Baldomero Barciela viola da gamba
Francesco Romano teorba, gitara barokowa
Anna Fontana klawesyn
Program: „False consonances of melancholy” (N. Matteis, H. Purcell)
Sobota, 1 grudnia 2012, godz. 18.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59
Gli Incogniti:
Amandine Beyer skrzypce, lider
Yoko Kawakubo skrzypce
Baldomero Barciela viola da gamba
Francesco Romano teorba, gitara barokowa
Anna Fontana klawesyn
Program: „Wieczór w Lubece” - D. Buxtehude - muzyka kameralna
Piątek, 7 grudnia 2012, godz. 19.00
Teatr Wielki Opera Narodowa - Sale Redutowe
European Union Baroque Orchestra
Paul Agnew dyrygent
Huw Daniel koncertmistrz, skrzypce
Élodie Fonnard sopran
Rachel Redmond sopran
Reinoud van Mechelen tenor
Yannis François baryton
Program: J.-Ph. Rameau „Pigmalion”, H. Purcell „The Fairy Queen” (wersje koncertowe)
Koncerty towarzyszące:
FILHARMONIA ŁÓDZKA IM. A. RUBINSTEINA - SALA KONCERTOWA, UL. NARUTOWICZA 20/22
18 listopada 2012, godz. 19.00
Wykonawcy:
Il Tempio Armonico
Davide Monti skrzypce, solista
Alberto Rasi wiolonczela, kierownictwo muzyczne
Giuseppe Cabrio, Margherita Zane skrzypce
Krishna Nagaraja altówka
Riccardo Coelati Rama violone grosso
Maria Christina Cleary arpa doppia
Lorenzo Feder klawesyn, organy
Program: E.F. dall’Abaco – „Concerti à più Istrumenti”, A. Vivaldi – „Cztery Pory Roku”
2 grudnia 2012, godz. 19.00
Wykonawcy:
Gli Incogniti
Amandine Beyer skrzypce, lider
Yoko Kawakubo skrzypce
Baldomero Barciela viola da gamba
Francesco Romano teorba, gitara barokowa
Anna Fontana klawesyn
Program: „False consonances of melancholy” (N. Matteis, H. Purcell)