Mazovia goes baroque!

01.11.2012

 Festiwal MAZOVIA GOES BAROQUE koncentruje się na tym obszarze muzyki dawnej, który, chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się mniej spektakularny, w rzeczywistości dla kształtowania się estetyki, stylu oraz praktyki wykonawczej miał znaczenie podstawowe, a więc na muzyce solowej i kameralnej. To z ich dorobku korzystały wielkie formy instrumentalne i instrumentalno-wokalne.

Termin „muzyka dawna” zamiast stawać się coraz jaśniejszy i bardziej precyzyjny, z biegiem czasu okazuje się coraz mniej czytelny i coraz mniej oczywisty. W późnych latach pięćdziesiątych i w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku „muzyka dawna” oznaczała po prostu muzykę, której nie potrafiliśmy wykonywać tak, jak robili to jej twórcy. Oznaczała też muzykę, której po prostu już nie wykonywano. Dzisiaj pod pojęciem „muzyki dawnej” mieści się dużo więcej. To już nie tylko muzyka z naszej historii, ale przede wszystkim najrozmaitsze formy jej wykonywania i rozumienia, jakie stworzyliśmy my sami.

W tym gąszczu  łatwo się pogubić, zwłaszcza jeśli nie przysłuchujemy się regularnie i na bieżąco temu, co proponują dzisiejsi wykonawcy. Tylko w ten sposób możemy odróżnić stałe trendy od chwilowych mód, utrwalone wzorce od eksperymentów, postawy zachowawcze od awanturniczych.

Listopad i początek grudnia jest właśnie próbą wejrzenia w aktualny stan rzeczy w różnych obszarach artystycznych i repertuarowych muzyki dawnej. Słuchacze będą mieli zatem okazję do posłuchania muzyki średniowiecznej, muzyki renesansowej, szerokiego wyboru muzyki wokalnej (świeckiej i religijnej) oraz instrumentalnej z XVII i XVIII, a nawet XIX wieku.

Tak, jak różnorodny będzie repertuar, tak rozmaite będą style wykonawcze, które zaprezentują muzycy. Barwne francuskie środowisko wykonawców muzyki dawnej reprezentować będą m.in. legendarny flecista Pierre Hamon, współpracujący z nim Angélique Mauillon (harfa) i Marc Mauillon (tenor), a także Ensemble Faenza prowadzony przez Marco Horvata. Z Włoch przyjeżdżają między innymi VivaBiancaLuna Biffi (śpiew i fidel) oraz orkiestra Il Tempio Armonico kierowana przez Alberto Rasiego i Davide Montiego, a z Niemiec United Continuo Ensemble Jörga Medera z tenorem Janem Kobow. Nurt wykonawców grających na instrumentach współczesnych, ale niemających żadnych kompleksów jeśli chodzi o granie np. Bacha reprezentują rewelacyjny izraelski mandolinista Avi Avital i The Danish String Quartet. Na koniec wreszcie dwa zespoły bardzo kosmopolityczne – mała formacja Gli Incogniti, na czele której stoi wspaniała francuska skrzypaczka Amandine Beyer i European Union Baroque Orchestra pod wodzą Paula Agnew. Ten ostatni zespół zakończy IV edycję cyklu Mazovia Goes Baroque prezentując w nowym dla nas wnętrzu, w Salach Redutowych Teatru Wielkiego, dwie opery: Pigmaliona J.Ph. Rameau oraz skróconą wersję The Fairy Queen H. Purcella.

 

PROGRAM:

Piątek, 2 listopada 2012, godz. 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59

Marc Mauillon śpiew

Pierre Hamon flety, bębny, kierownictwo artystyczne

VivaBiancaLuna Biffi fidel, śpiew

Angélique Mauillon harfa gotycka

Program: Guillaume de Machaut „Le Remède de Fortune”

 

 

Sobota, 3 listopada 2012, godz. 18.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59

Marc Mauillon śpiew

VivaBiancaLuna Biffi śpiew, fidel

Angélique Mauillon harfa gotycka, śpiew

Pierre Hamon flety średniowieczne, kierownictwo artystyczne

Program: „Mon Chant vous envoy” - virelais, ballady i rondeaux Guillaume’a de Machaut

 

 

Niedziela, 4 listopada 2012, godz. 18.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59

Marc Mauillon śpiew

Friederike Heumann viola da gamba, lirone

Angélique Mauillon harfa barokowa

Program: „Dolce tormento” - włoska muzyka wokalna i instrumentalna z XVII wieku

 

 

Czwartek, 8 listopada 2012, godz. 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59

 

Odsłona 1:

Avi Avital mandolina

Shalev Ad-El klawesyn

Program: Kameralnie na mandolinę solo i z akompaniamentem ( D. Scarlatti, R. Valentini,

A. Vivaldi, J.S. Bach, L. van Beethoven)

 

Odsłona 2:

Ensemble Faenza:

Serge Goubioud śpiew

Olga Pitarch śpiew

Chantal Santon śpiew

Angélique Mauillon arpa tripla

Damien Pouvreau teorba, gitara barokowa

Prisca Stalmarski skrzypce

Marco Horvat śpiew, lirone, gitara barokowa, kierownictwo muzyczne

Program: „Il Mazzetto di Fiori” i inne dzieła Bellerofonte Castaldiego

 

 

Piątek, 9 listopada 2012, godz. 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59

Avi Avital mandolina

Shalev Ad-El klawesyn

The Danish String Quartet:

Frederik Øland skrzypce

Rune Tonsgaard Sørensen skrzypce

Asbjørn Nørgaard altówka

Fredrik Sjölin wiolonczela

Program: J.S. Bach – koncerty klawesynowe i skrzypcowe w transkrypcji na mandolinę

 

 

Sobota, 10 listopada 2012, godz. 18.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59

 

Odsłona 1:

Ensemble Faenza:

Serge Goubioud śpiew

Olga Pitarch śpiew

Chantal Santon śpiew

Angélique Mauillon arpa tripla

Damien Pouvreau teorba, gitara barokowa

Prisca Stalmarski skrzypce

Marco Horvat śpiew, teorba, gitara barokowa, kierownictwo muzyczne

Program: „Grazie ed affetti di musica moderna” - airs i dzieła instrumentalne Giulio San Pietro dei Negri i Giovanniego Ghizzolo

 

Odsłona 2:

The Danish String Quartet:

Frederik Øland skrzypce

Rune Tonsgaard Sørensen skrzypce

Asbjørn Nørgaard altówka

Fredrik Sjölin wiolonczela

Program: J. Haydn, L. Janáček, L. van Beethoven – kwartety smyczkowe

 

 

 

Piątek, 16 listopada 2012, godz. 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59

Il Tempio Armonico:

Davide Monti, Giuseppe Cabrio skrzypce

Krishna Nagaraja altówka

Alberto Rasi wiolonczela, kierownictwo artystyczne

Riccardo Coelati Rama violone grosso

Maria Christina Cleary arpa doppia

Lorenzo Feder klawesyn, pozytyw

Program: „Ballo all’Italiana” - włoska muzyka instrumentalna XVII wieku

 

 

Sobota, 17 listopada 2012, godz. 18.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59

 

Odsłona 1:

Jan Kobow tenor

United Continuo Ensemble:

Jörg Meder viola da gamba

Johanna Seitz harfa

Axel Wolf teorba

Thor-Harald Johnsen teorba, gitara barokowa

Zita Mikijanska klawesyn

Program: „Die Musicalische Rüstkammer” - arie operowe G.Ph. Telemanna i M. Hoffmanna

 

Odsłona 2:

Il Tempio Armonico:

Davide Monti skrzypce, solista

Alberto Rasi wiolonczela, kierownictwo artystyczne

Giuseppe Cabrio, Margherita Zane skrzypce

Krishna Nagaraja altówka

Riccardo Coelati Rama violone grosso

Lorenzo Feder klawesyn, pozytyw

Maria Christina Cleary arpa doppia

Program: E.F. dall’Abaco – „Concerti à più Istrumenti”, A. Vivaldi – „Cztery Pory Roku”

 

 

Niedziela, 18 listopada 2012, godz. 18.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59

Jan Kobow tenor

United Continuo Ensemble:

Jörg Meder violone

Axel Wolf lutnia, chitarrone

Thor-Harald Johnsen gitara barokowa, lutnia

Johanna Seitz harfa

Zita Mikijanska klawesyn

Program: Pieśni lutniowe z Niemiec, Włoch i Anglii oraz tańce z XVI- i XVII-wiecznych Włoch

i Hiszpanii

 

 

Piątek, 30 listopada 2012, godz. 19.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59

Gli Incogniti:

Amandine Beyer skrzypce, lider

Yoko Kawakubo skrzypce

Baldomero Barciela viola da gamba

Francesco Romano teorba, gitara barokowa

Anna Fontana klawesyn

Program: „False consonances of melancholy” (N. Matteis, H. Purcell)

 

 

Sobota, 1 grudnia 2012, godz. 18.00

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59

Gli Incogniti:

Amandine Beyer skrzypce, lider

Yoko Kawakubo skrzypce

Baldomero Barciela viola da gamba

Francesco Romano teorba, gitara barokowa

Anna Fontana klawesyn

Program: „Wieczór w Lubece” - D. Buxtehude - muzyka kameralna

 

Piątek, 7 grudnia 2012, godz. 19.00

Teatr Wielki Opera Narodowa - Sale Redutowe

European Union Baroque Orchestra

Paul Agnew dyrygent

Huw Daniel koncertmistrz, skrzypce

Élodie Fonnard sopran

Rachel Redmond sopran

Reinoud van Mechelen tenor

Yannis François baryton

Program: J.-Ph. Rameau „Pigmalion”, H. Purcell „The Fairy Queen” (wersje koncertowe)

 

 

 

 

Koncerty towarzyszące:

FILHARMONIA ŁÓDZKA IM. A. RUBINSTEINA - SALA KONCERTOWA, UL. NARUTOWICZA 20/22

 

18 listopada 2012, godz. 19.00

Wykonawcy:

Il Tempio Armonico

Davide Monti skrzypce, solista

Alberto Rasi wiolonczela, kierownictwo muzyczne

Giuseppe Cabrio, Margherita Zane skrzypce

Krishna Nagaraja altówka

 

Riccardo Coelati Rama violone grosso

Maria Christina Cleary arpa doppia

Lorenzo Feder klawesyn, organy

Program: E.F. dall’Abaco – „Concerti à più Istrumenti”, A. Vivaldi – „Cztery Pory Roku”

 

 

2 grudnia 2012, godz. 19.00

Wykonawcy:

Gli Incogniti

Amandine Beyer skrzypce, lider

Yoko Kawakubo skrzypce

Baldomero Barciela viola da gamba

Francesco Romano teorba, gitara barokowa

Anna Fontana klawesyn

Program: „False consonances of melancholy” (N. Matteis, H. Purcell)

 

 

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.