Marzec 2023 w Teatrze Wielkim w Łodzi
Teatr Wielki w Łodzi zaprasza widzów na marcowe spektakle repertuarowe.
Dziewczyna z Dzikiego Zachodu
3 marca | 18:30
5 marca | 18:00
Opera w trzech aktach. Spektakl w języku włoskim z napisami w języku polskim
Dziewczyna z dzikiego Zachodu, bo o tym dziele mowa, wyprzedziła o szereg lat późniejszą modę na filmowe westerny i pod tym względem stanowiła całkowitą nowość. Muzyka Dziewczyny łączy w sobie elementy afroamerykańskiej rytmiki i melodyki jazzu z okresu Nowego Orleanu z dotychczasowymi – jakże bogatymi przecież – osiągnięciami kompozytorskimi Pucciniego. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawuje Wojciech Rodek a reżyseruje Karolina Sofulak. W głównej roli kobiecej zobaczymy i usłyszmy Dorotę Wójcik i Annę Wierzbicką, a zakochanym Bandytą będzie Dominik Sutowicz. To wyjątkowa okazja do spotkania z Puccinimi, jakiego znamy nieco mniej, a warto będzie poznać!
---
Soboty kameralne w Teatrze Wielkim w Łodzi
4 marca | 16:00
Muzyczna kameralistyka jest tą formą prezentacji muzycznej i wokalnej, w której – w przeciwieństwie do wielkiej sceny – nie da się niczego ukryć, czegoś zatuszować czy udać, że wszystko poszło dobrze, choć nie poszło. Artysta, wokalista czy muzyk, nie tylko staje z widzem i słuchaczem „twarzą w twarz”, ale też nie ma przed sobą „osłony” wielkiej orkiestry, ani za sobą – potężnego chóru, które w razie potrzeby „przykryją” to czy owo.
Trudno też znaleźć kompozytora, który w swoim dorobku nie miałby utworów kameralnych, bo to właśnie one często bywają wizytówką jego wyobraźni muzycznej, sprawdzianem techniki kompozytorskiej i miernikiem inwencji melodycznej. I jak świat światem, muzyka kameralna była i jest nieodłączną towarzyszką wielkich form muzycznych.
No i wreszcie – od czego są sceny kameralne?… Organizatorzy wielokrotnie mieli dowody na to, że liczne prezentacje recitali wokalnych i muzycznych, miniatur instrumentalnych na Scenie Kameralnej, cieszą się aprobatą i uznaniem widzów. Tym razem zapraszają na spotkanie z muzyczną młodzieżą – artystami, którzy tworząc studenckie zespoły kameralne, pragną zaprezentować swoje umiejętności właśnie w szeroko pojętej kameralistyce muzycznej. Już teraz mają oni na swoim koncie wiele nagród i wyróżnień, co tylko zachęca do muzycznej konfrontacji z publicznością. A repertuar? Widzowie przekonają się, że zróżnicowany i atrakcyjny, no i świetnie zaprezentowany!
---
Baron cygański
11 marca | 18:30
12 marca | 18:00
Operetka w trzech aktach. Spektakl w języku polskim z napisami w języku polskim
Baron cygański to jedna z najsłynniejszych operetek i zarazem największy sukces jej kompozytora. Podczas prawykonania entuzjazm publiczności był tak ogromny, że spektakl niemal w całości został zagrany na bis. Strauss skomponował muzykę pełną lekkości i wdzięku. Powodowany pragnieniem napisania prawdziwej opery, bazował na rozbudowanych partiach wokalnych. Akcja umieszczona została w efektownych sceneriach, w których egzotyka cygańskiego folkloru przeplata się z przepychem wiedeńskich salonów. Reżyser Tomasz Konina, wychodząc naprzeciw ambicjom Straussa, zrealizował spektakl z ogromnym rozmachem. Libretto zinterpretował przy tym w sposób tak niebanalny, że perypetie bohaterów – obok wyśmienitej rozrywki – dostarczają widzom wielu powodów do refleksji. Fabułę przeniesiono z wieku XVIII w dwudziestolecie międzywojenne, a obok cygańskiego taboru i skrzyni pełnej skarbów, pojawił się prowincjonalny cyrk i kabaret niczym z filmu Boba Fosse'a. „W roztańczonym, szalonym spektaklu” – napisał reżyser – „czuć atmosferę zagrożenia i zbliżającej się II wojny światowej, gdzie każdy z bohaterów będzie musiał się odnaleźć i określić swoje miejsce”.
---
Grek Zorba
17 marca | 18:30
18 marca | 18:00
Balet w dwóch aktach
„Zorba to symbol swobody i wolności, bogactwa wewnętrznego, symbol człowieka, który może być dobry i nie boi się dobrym być” – mówił Lorca Massine i taki też jest jego sceniczny bohater. Żyjący teraźniejszością, wolny od przeszłości, twórczy wobec przyszłości Zorba leczy rany, tańcząc do utraty tchu, daleki od burżuazyjnej moralności i politycznych ustaw. Muzyka Mikisa Theodorakisa znakomicie odzwierciedla świat głównego bohatera, łącząc subtelnie uniwersalny język muzyczny z rytmami i melodiami greckich tańców, aby w konsekwencji stworzyć formę zarówno tradycyjną, jak i współczesną, potężną i wolną, która nadaje przedstawieniu siłę przekazu i wprowadza widza w jego fabułę. Serce Zorby bije bowiem niemal w każdym z nas. Ten spektakl może liczyć na zainteresowanie różnych grup odbiorców. Znawców baletu przyciągnie z pewnością magia „rodowego” nazwiska choreografa; dla innych będzie to okazja do kontaktu z poruszającą muzyką Theodorakisa i wreszcie – spektakl będą chcieli obejrzeć ci, którzy czytali powieść Kazantzakisa i znają – kultową – filmową wersję dziejów Greka Zorby.
---
Turandot
24 marca | 18:30
26 marca | 18 :00
Opera w trzech aktach. Spektakl w języku włoskim z napisami w języku polskim
Choć bezpośrednim pierwowzorem dla libretta opery Turandot była sztuka Carla Gozziego, nie można jednak pominąć jej romantycznego tłumaczenia Fryderyka Schillera, który swoim przekładem wprowadził wątek chińskiej księżniczki do kultury Zachodu. Dzisiaj jednak to dzięki operze Giacomo Pucciniego historia ta na stałe weszła na sceny teatralne. Mimo iż śmierć kompozytora nie pozwoliła mu ukończyć tej opery, to Turandot jest dziełem artystycznie skończonym.
Historia tytułowej „krwawej” księżniczki chińskiej dała Pucciniemu asumpt do skomponowania dzieła monumentalnego, z rozbudowanymi scenami chóralnymi i karkołomnymi partiami solistycznymi. Orient zaś ze swoją egzotyką – wielka fascynacja kompozytora – efektownie zaistniał w muzyce niebanalną stylizacją mieniącą się wielością barw w instrumentacji. Puccini umiał przepoić fantastykę libretta głęboką prawdą życiową i uczuciem. Do swojej kompozycji wykorzystał także oryginalne melodie chińskie i instrumentarium, oddając w muzyce egzotyczny koloryt.
---
Pojedynek na drugie skrzypce
25 marca | 18:30
„Drugie skrzypce to ci, którzy powinni grać w pierwszych, ale świadomie i dojrzale wybrali drugie – dla zachowania równowagi i uniknięcia dysproporcji. W istocie, więc ego drugich skrzypków jest o około poł tonu wyższe niż pierwszych". Ten fragment Altowiolisty Jana Antoniego Homy z przymrużeniem oka, lecz całkiem trafnie opisuje muzyków grających „drugie” skrzypce w orkiestrze. Słuchając koncertu orkiestry lub przedstawienia operowego czy baletowego, trudno wyodrębnić z całości partię drugich skrzypiec, najczęściej jest to wypełnienie harmoniczno-rytmiczne utworu lub podpora melodyczna skrzypiec pierwszych. Muzycy tej grupy muszą więc, oprócz wysokich kwalifikacji technicznych, wykazywać się dużą muzykalnością i wrażliwością interpretacji.
Koncert drugich skrzypków naszej orkiestry jest wspaniałą okazją, żeby przekonać się o wyjątkowości tych artystów, którzy nazywani drugimi, tak naprawdę są równoprawną częścią zespołu orkiestry. W Pojedynku na drugie skrzypce artyści zaprezentują się Państwu w sposób lekki i z humorem, co nie oznacza, że w łatwiejszym repertuarze. Zapowiada się świetna zabawa w najlepszym wykonaniu. Organizatorzy zapraszają do spędzenia tego wieczoru z nimi.
---
Bilety na spektakle dostępne on-line.