Lśnienie

12.07.2020
Lśnienie

Niby to nie jest teledysk, ale jednak nie można od niego oderwać wzroku. „*” to nowa propozycja zespołu Signal to Noise Ratio. Aczkolwiek nie jest to ich utwór oryginalny, ale remiks kompozycji współczesnej „Lśnienie” Wojciecha Błażejczyka...

Pomysł pojawił się już dawno, bo w 2014 r. Mieliśmy akurat kilka sukcesów na polu remikserskim, dostaliśmy dwie nagrody w konkursach norweskiego Shining, byliśmy zadowoleni ze świeżego remiksu ambientowej Calmy, który dwa lata później trafił na naszą płytę „Work in Progress” – opowiada Przemek Piłaciński, który w SNR odpowiada za partie gitarowe, wokalne i elektronikę. – Chcieliśmy spróbować czegoś nowego i, choć nie pamiętam już dlaczego, wymyśliłem, że będzie to coś ze współczesnej muzyki poważnej. Znaliśmy się z Wojtkiem Błażejczykiem jeszcze sprzed czasów jego kariery kompozytorskiej, więc zwróciliśmy się do niego. Wojtek podesłał nam kilka nagrań swoich utworów, a my zdecydowaliśmy się na „Lśnienie”. To raczej był wybór intuicyjny – dodaje.

Jak piszą sami muzycy, efekt brzmi trochę ambientowo, trochę drone'owo, trochę psychodelicznorockowo, a trochę psytrance'owo. – Nad remiksem pracowaliśmy sami. Głównie improwizując na próbach z użyciem sampli z oryginalnego nagrania, rozplanowaliśmy formę całości na podstawie partytury „Lśnienia”, kilka razy zagraliśmy naszą wersję na koncertach… Kiedy wreszcie mieliśmy ogląd całości, nagraliśmy podstawową wersję z trębaczem Olgierdem Dokalskim (wcześniej nasz perkusista Izaak grał w tym utworze na saksofonie, ale w części środkowej chcieliśmy mieć zarówno perkusję, jak i instrument dęty) i resztę tworzyłem już w studiu, przetwarzając to, co miałem i dodając kolejne elementy. W momencie gdy utwór był gotowy, doszliśmy do wniosku, że ponieważ nie wydajemy go na żadnej płycie, zrobimy do niego jakąś abstrakcyjną ilustrację wideo. Kupiłem kilka telejdoskopów, Marysia skonstruowała autorski uchwyt w celu przymocowania ich do telefonu i nakręciliśmy przez nie filmy z wodą Zalewu Zegrzyńskiego, z których zmontowaliśmy to, co teraz można zobaczyć na YouTubie. Sam film zajął nam zaskakująco dużo czasu i gdyby nie pandemia, być może wciąż nie udałoby się nam go skończyć… – mówi Przemek Piłaciński.

– Cieszę się, że zespół SNR wybrał do remiksu właśnie moją kompozycję – komentuje z kolei Wojciech Błażejczyk. – Znamy się od lat, 10 lat temu mój ówczesny zespół Demer di grał czasem wspólne koncerty z SNR. Ten remiks to właściwie nowy utwór, oparty na formie i materiale dźwiękowym z mojego „Lśnienia”, jednak bardzo twórczy i moim zdaniem niezwykle ciekawy – wyznaje.

Signal to Noise Ratio grają w składzie: Przemek Piłaciński (gitara, wokal, elektronika), Maria Białota (syntezatory), Adam Izaak Wasążnik (perkusja), w klipie „*” („Lśnienie”, RMX) gościnnie wystąpił Olgierd Dokalski (trąbka). Oryginalny utwór Wojciecha Błażejczyka został wykonany przez zespół Kwadrofonik (Emilia Sitarz – fortepian, Magdalena Kordylasińska – perkusja, Miłosz Pękala – perkusja, Bartek Wąsik – fortepian), nagranie zrealizowali Wojciech Błażejczyk i Klementyna Mieczkowska.

{MB}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.